Wednesday 5 June 2013

China

Geografi



China terletak di Asia Timur. Hari ini ia menduduki kira-kira 9.6 juta kilometer persegi (3.7 juta batu persegi), atau hampir satu perempat daripada tanah di Asia, menjadikan ia hampir sebesar seluruh Eropah. Dari utara ke selatan, China meliputi 5.500 kilometer (3,400 batu), dari barat ke timur, 5.200 kilometer (3100 batu).

Tamadun Cina timbul dalam sesuatu konteks geografi.

Makam purba

Di China, seperti di tempat lain, tempoh sebelumnya, bukti arkeologi yang lebih penting adalah untuk pemahaman kita bagaimana kehidupan. Bagi tempoh sebelum bertulis, artifak yang masih hidup menawarkan pembetulan penting untuk mempunyai lagenda dan mitos. Selain itu, walaupun selepas bertulis dicipta, selama berabad-abad banyak jenis teks yang hidup sangat terhad, supaya ada masih banyak untuk belajar daripada artifak. Saintifik digali objek boleh diletakkan lebih tepat pada masa dan tempat daripada teks awal, yang sering pergi melalui proses pertambahan dari masa ke masa, dengan banyak petikan ditambah kemudian.

Beribu-ribu laman awal arkeologi telah digali di China, kebanyakan mereka kubur. Belajar dari bukti arkeologi adalah sekurang-kurangnya sebagai sukar kerana belajar dari teks. Objek yang senyap - kita mesti bertanya soalan daripada mereka sebelum mereka boleh memberitahu kita apa-apa.

Unit ini mengandungi ringkasan lima tapak arkeologi, antara tarikh dari kira-kira 2300 SM hingga 100 SM. Makam yang dipilih untuk pemeriksaan semua maju untuk masa mereka. Penghuni mereka adalah ahli-ahli kelas pemerintah tempoh, mampu standard tertinggi keselesaan material, kecemerlangan teknikal, dan perhiasan seni maka disediakan.













Agama Buddha
Ia secara meluas dipercayai bahawa agama Buddha diperkenalkan ke China dalam tempoh Han (206 BC-220 AD). Selepas pengenalan, Buddhisme Mahayana, cawangan yang paling terkenal Buddha di China, memainkan peranan penting dalam membentuk tamadun Cina. Tamadun Cina, serta, memberikan kesan yang mendalam kepada cara Buddha telah berubah di China.

Pengaruh agama Buddha berkembang sehingga tahap bahawa sejumlah besar sumber kewangan dan manusia telah dibelanjakan pada penciptaan dan penubuhan karya seni dan kuil rumit mengesankan. Ini minat yang semakin meningkat dalam Buddhisme membantu untuk memberi inspirasi kepada cara-cara baru yang menggambarkan dewa, jenis baru ruang seni bina di mana untuk menyembah mereka, dan gerakan ritual baru dan tindakan. Dalam seksyen ini, kita akan melihat Enam Dinasti dan Tang Cina Buddha imej, melihat beberapa kuil Buddha yang awal dan lewat, kemudian mengambil sepintas lalu pada amalan kontemporari Buddha.







Kaligrafi

China, gaya di mana individu menulis telah lama dipercayai untuk menyampaikan sesuatu yang penting tentang personaliti beliau, akal, dan kebolehan. Malah pada hari ini ia adalah satu anggapan umum bahawa seseorang itu boleh "membaca" identiti seseorang melalui atau tulisan beliau.

Tulisan panjang Eropah bermaksud "penulisan yang indah," dan mencerminkan kepentingan dalam penghiasan perkataan pada halaman; kaligrafi yang paling Eropah adalah sangat bergaya, tetap, dan dihiasi dengan berkembang, yang dalam diri mereka kekurangan dalam ungkapan peribadi. Kaligrafi di Barat telah sentiasa dianggap seni yang kecil dan cenderung untuk membendung spontan, menghasilkan bentuk yang agak statik.

Di China, bagaimanapun, ini adalah jauh daripada kes itu; gaya penulisan yang paling diamalkan secara meluas digemari spontan, dan berus dianggap bertindak seperti seismograf merekodkan pergerakan lengan, pergelangan tangan, dan tangan. Kaligrafi Asia Timur telah ditubuhkan sebagai "seni yang tinggi," bentuk dengan baik sebelum dinasti Tang. Ia telah terus menikmati status yang tinggi di kalangan seni sejak, dan diamalkan hari ini oleh ramai orang, termasuk setiap kanak-kanak umur sekolah.

Unit ini akan meliputi kaligrafi di China sehingga melalui dinasti Tang, dengan penekanan kepada Enam Dinasti dan Tang. Ia adalah dalam tempoh ini bahawa kaligrafi pertama mula berkembang sebagai satu bentuk seni. Dengan Han Kemudian, jenis skrip asas telah diwujudkan, dan tiada jenis baru dibangunkan selepas masa ini. Tulisan-tulisan yang pertama untuk menilai gaya kaligrafi juga date dari tempoh ini. Teks ini mendedahkan satu anjakan yang ketara ke arah melihat kualiti ekspresif secara bertulis yang pergi luar kemampuan semata-mata untuk berkomunikasi makna.













Teknologi ketenteraan

Tempoh Song adalah satu titik yang baik untuk mengambil stok teknologi ketenteraan China. Pertama, peperangan adalah pusat kepada sejarah tempoh. Konfrontasi antara Song dan tiga berturut-turut negeri bukan Cina ke utara (Liao, Jin, dan Yuan) yang dibuat peperangan bukan sahaja keasyikan utama bagi mereka dalam perkhidmatan kerajaan, tetapi juga rangsangan untuk memikirkan semula isu-isu utama intelektual. Kedua, kita telah digambarkan sumber untuk seni ketenteraan tempoh, khususnya, The Essentials Kesenian Tentera, diterbitkan pada abad kesebelas. Kebanyakan ilustrasi dalam seksyen ini telah diambil dari buku ini. Ketiga, teknologi ketenteraan era Song Yuan boleh berbanding Eropah dalam tempoh yang sama. Dalam era ini, walaupun China tidak memenangi semua peperangan, ia telah mengejutkan maju teknologi ketenteraan.

Peperangan dalam tempoh ini biasanya bertujuan untuk menawan bandar-bandar, yang merupakan pusat perdagangan dan kerajaan. Oleh itu, unit ini memperkatakan terutamanya dengan jenis senjata, peralatan, dan strategi yang digunakan dalam menyerang dan mempertahankan bandar. Sebelum senjata api dicipta, busur silang dan tarbil yang paling penting senjata.










Lukisan




Kita tahu daripada sumber-sumber teks dan arkeologi bahawa lukisan telah diamalkan di China dari zaman awal dan dalam pelbagai media. Lukisan dinding telah dihasilkan dalam jumlah yang besar dalam tempoh awal sejarah China, tetapi kerana begitu sedikit seni bina awal di China kekal utuh sepanjang zaman, beberapa lukisan besar-besaran ini telah terselamat. Lukisan juga sering dilakukan pada skrin, yang berkhidmat dalam erti kata sebagai dinding mudah alih, tetapi ini juga telah tidak terselamat. Mulai Dinasti Song, lukisan dalam pelbagai format yang lebih mudah alih lain, seperti skrol gantung dan handscroll yang, telah dikumpulkan dan lulus kemudian generasi dalam kuantiti yang ketara. Dalam butiran mereka kehidupan seharian dan adat resam sosial, lukisan ini sering memberikan maklumat yang didapati daripada teks bertulis. Lukisan Ramai yang amat menarik kepada sejarah kerana mereka boleh membantu kita bayangkan apa yang hidup kelihatan seperti dalam tempoh awal. Tambahan pula, kerana lukisan tempoh ini telah datang untuk dilihat sebagai salah satu pencapaian tertinggi budaya dalam sejarah China, mereka memberikan pandangan yang berharga ke dalam rasa dan nilai-nilai estetik yang akan memberi kesan mendalam kepada artis dan para pecinta kemudian.
Dalam unit ini, kita akan melihat dua aspek yang berbeza lukisan semasa dinasti Song dan Yuan. Kerana banyak pelukis menciptakan sangat terperinci tabir kehidupan harian, kita boleh melihat lukisan untuk maklumat yang mereka berikan tentang kehidupan sosial dalam tempoh ini. Lukisan sebagai bentuk seni juga mencapai standard yang sangat tinggi kualiti semasa Song, yang dianggap oleh ramai sebagai titik yang tinggi dalam pembangunan seni halus di China. Tema Landskap mula menguasai lukisan dalam tempoh ini, dan akan terus menjadi subjek kegemaran artis sehingga ke zaman moden.


Bagi mereka yang tidak biasa dengan ciri-ciri khas lukisan Cina seperti anjing laut dan colophons, atau pelbagai format dan bahan-bahan, ia akan membantu anda untuk bermula dengan seksyen pada Aspek Teknikal Lukisan Cina sebelum melihat seluruh unit.














Rumah

Oleh dinasti Ming, kita mempunyai bukti besar bagaimana orang tinggal. Bukan sahaja sesetengah rumah hidup, tetapi kita juga mempunyai beribu-ribu barangan perabot dari tempoh, ilustrasi pelbagai rumah dalam novel dan memainkan diterbitkan dalam tempoh itu, malah manual yang menerangkan bagaimana untuk membina rumah dan perabot. Selain itu, kita tahu cukup tentang apa yang rumah adalah seperti di zaman Ming tahu apabila gambar bangunan moden boleh digunakan untuk menggambarkan ciri-ciri rumah Cina sudah ada pada zaman Ming.

Bagaimana orang dibina, dihiasi, dan dilengkapi rumah mereka memberitahu kita banyak tentang sumber-sumber mereka, keutamaan estetik, dan tabiat sosial. Unit ini meliputi struktur bangunan dan dalaman rumah. Ia menawarkan bahan untuk berfikir tentang kelas dan kedua-dua variasi serantau. Di China, seperti dalam kebanyakan masyarakat lain, rumah adalah satu bentuk budaya material dengan sambungan yang kuat kepada struktur keluarga. Malah, seperti rumah perkataan Inggeris, perkataan Cina Jia boleh digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua bangunan fizikal dan keluarga yang menduduki.






Taman


Reka bentuk taman adalah satu seni di China. Salah satu cara yang paling biasa untuk membuat rumah Cina lebih anggun adalah untuk membangunkan satu atau lebih sebatian ke dalam taman dengan tumbuh-tumbuhan, batu, dan bangunan taman. Gardens terutama dihargai untuk kecantikan hebat mereka dan semula jadi. Dalam masa, reka bentuk taman datang untuk dianggap sebagai aktiviti ditapis baik bertumit dan berpendidikan tinggi.

Ia mungkin berguna untuk ambil perhatian bahawa apa yang kita panggil taman di China adalah agak berbeza daripada rakan sejawatannya di barat Eropah atau Amerika Syarikat. Ia bukan satu luas hijau dengan bangunan-bangunan sampingan, tetapi kawasan di mana bangunan mengelilingi perkiraan batu, tumbuh-tumbuhan dan air; tanpa bangunan-bangunan, taman Cina tidak adalah taman. Unsur-unsur seni bina sendiri adalah hiasan dan struktur bagaimana seseorang melihat pemandangan. Pemandangan yang baik banyak dan intim dalam skala, dalam Berbeza dengan pemandangan yang luas dan matematik diperintahkan penanaman taman-taman Eropah tempoh yang sama. Kepungan kompaun keseluruhan oleh dinding atau lain-lain halangan semula jadi menandakan kawasan ini sebagai presint khas untuk keseronokan peribadi.

Taman adalah satu bahagian penting dalam rumah panjang elit sebelum zaman Ming, tetapi mencapai pembangunan mereka sepenuhnya di akhir Ming di kawasan Jiangnan, yang terdiri daripada bahagian tenggara China selatan Sungai Yangtze, termasuk pusat budaya yang padatYangzhou, Hangzhou dan Suzhou. Taman ini berkhidmat pelbagai tujuan bagi pemilik mereka. Mereka adalah sambungan dan perkembangan harta keluarga, mereka menambah nilai budaya dengan menyediakan persekitaran yang menyeronokkan untuk bersantai swasta dan menghiburkan kawan-kawan dan rakan-rakan. Dalam beberapa kes, mereka juga mengandungi sebahagian produktif pertanian dalam bentuk kebun atau medan untuk tanaman kontan yang boleh menyokong keperluan keluarga dilanjutkan besar. Tetapi kebanyakan taman-taman adalah barangan mewah yang menunjukkan dan meningkatkan status pemiliknya.














Pakaian

Pakaian mungkin kelihatan seperti sebahagian biasa dalam kehidupan seharian kita. Namun dalam setiap budaya, pakaian adalah salah satu bentuk yang paling berkuasa dan di mana-mana komunikasi visual. Dengan menggunakan petunjuk visual yang disediakan oleh pakaian, orang cepat 'tempat' antara satu sama lain, membuat tekaan tentang jantina, status sosial, pekerjaan, identiti etnik atau negara, dan sebagainya dari orang-orang yang mereka hadapi. Dengan memanipulasi set isyarat sama, orang boleh mengisytiharkan keperibadian mereka, menunjukkan kepercayaan mereka, atau menandakan keahlian mereka dalam pelbagai kumpulan melalui bagaimana mereka berpakaian.


Pada bila-bila masa dan di tempat yang terdapat cara-cara konvensional menyatakan makna melalui pakaian seseorang, tetapi dari masa ke masa ini konvensyen berubah sebagai tindak balas kepada keadaan politik yang berubah, teknologi, dan fesyen. Unit ini akan meneroka pakaian peranan telah dimainkan dalam budaya Cina.

Di China, oleh Ming dan Qing kali, pakaian menunjukkan perbezaan tidak hanya di dalam kelas dan jantina, tetapi juga etnik, memandangkan kedua-dua kumpulan etnik utama, Han Cina dan Manchu, memakai pakaian yang berbeza. Unit ini akan memulakan dengan melihat corak tradisional, kemudian mempertimbangkan bagaimana besar perubahan sosial dan politik abad kedua puluh mengubah sistem ini.






Seni grafik



Penciptaan percetakan di China semasa dinasti Tang membawa kepada pembangunan bentuk seni yang baru, cetakan woodblock. Ini termasuk kedua-dua gambar kunci tunggal bertujuan untuk ditampal pada pintu atau dinding, atau diberikan untuk mengiklankan produk, serta ilustrasi dalam buku. Ilustrasi buku Ramai telah ditunjukkan di sini, terutama dalam unit mengenai Teknologi Rumah, Tentera, dan Taman. Sepanjang tempoh imperialis lewat, ini seni tradisional grafik berkembang. Terdapat juga digambarkan panduan tentang bagaimana untuk cat dan digambarkan katalog di mana untuk membeli bahan-bahan seni.

Bermula pada abad kesembilan belas lewat, seni grafik menjalani perubahan pesat dalam usaha untuk menyesuaikan diri dengan keperluan politik dan komersial yang baru. Artis Cina, terdedah kepada seni Barat dan reka bentuk, menggabungkan unsur-unsur gaya asing ke dalam kerja mereka. Pada masa yang sama, dengan kesedaran yang semakin meningkat identiti China di dunia, artis juga berusaha untuk menginterpretasi semula bentuk seni tradisional dan memohon mereka untuk tema baru. Transformasi secara beransur-ansur budaya visual Cina mempunyai kesan kepada hampir semua orang di kalangan penduduk, sebagai majalah mencapai lebih besar dan lebih besar penonton dan poster telah diedarkan di seluruh negara.











No comments:

Post a Comment