Geografi
China terletak di
Asia Timur. Hari ini ia menduduki kira-kira 9.6 juta kilometer persegi (3.7
juta batu persegi), atau hampir satu perempat daripada tanah di Asia, menjadikan
ia hampir sebesar seluruh Eropah. Dari utara ke selatan, China meliputi 5.500
kilometer (3,400 batu), dari barat ke timur, 5.200 kilometer (3100 batu).
Tamadun Cina
timbul dalam sesuatu konteks geografi.
Makam
purba
Di China, seperti
di tempat lain, tempoh sebelumnya, bukti arkeologi yang lebih penting adalah
untuk pemahaman kita bagaimana kehidupan. Bagi tempoh sebelum bertulis, artifak
yang masih hidup menawarkan pembetulan penting untuk mempunyai lagenda dan
mitos. Selain itu, walaupun selepas bertulis dicipta, selama berabad-abad
banyak jenis teks yang hidup sangat terhad, supaya ada masih banyak untuk
belajar daripada artifak. Saintifik digali objek boleh diletakkan lebih tepat
pada masa dan tempat daripada teks awal, yang sering pergi melalui proses
pertambahan dari masa ke masa, dengan banyak petikan ditambah kemudian.
Beribu-ribu laman
awal arkeologi telah digali di China, kebanyakan mereka kubur. Belajar dari
bukti arkeologi adalah sekurang-kurangnya sebagai sukar kerana belajar dari
teks. Objek yang senyap - kita mesti bertanya soalan daripada mereka sebelum
mereka boleh memberitahu kita apa-apa.
Unit ini
mengandungi ringkasan lima tapak arkeologi, antara tarikh dari kira-kira 2300
SM hingga 100 SM. Makam yang dipilih untuk pemeriksaan semua maju untuk masa
mereka. Penghuni mereka adalah ahli-ahli kelas pemerintah tempoh, mampu
standard tertinggi keselesaan material, kecemerlangan teknikal, dan perhiasan
seni maka disediakan.
Agama
Buddha
Ia secara meluas
dipercayai bahawa agama Buddha diperkenalkan ke China dalam tempoh Han (206
BC-220 AD). Selepas pengenalan, Buddhisme Mahayana, cawangan yang paling
terkenal Buddha di China, memainkan peranan penting dalam membentuk tamadun
Cina. Tamadun Cina, serta, memberikan kesan yang mendalam kepada cara Buddha
telah berubah di China.
Pengaruh agama
Buddha berkembang sehingga tahap bahawa sejumlah besar sumber kewangan dan
manusia telah dibelanjakan pada penciptaan dan penubuhan karya seni dan kuil
rumit mengesankan. Ini minat yang semakin meningkat dalam Buddhisme membantu
untuk memberi inspirasi kepada cara-cara baru yang menggambarkan dewa, jenis
baru ruang seni bina di mana untuk menyembah mereka, dan gerakan ritual baru
dan tindakan. Dalam seksyen ini, kita akan melihat Enam Dinasti dan Tang Cina
Buddha imej, melihat beberapa kuil Buddha yang awal dan lewat, kemudian
mengambil sepintas lalu pada amalan kontemporari Buddha.
Kaligrafi
China, gaya di
mana individu menulis telah lama dipercayai untuk menyampaikan sesuatu yang
penting tentang personaliti beliau, akal, dan kebolehan. Malah pada hari ini ia
adalah satu anggapan umum bahawa seseorang itu boleh "membaca"
identiti seseorang melalui atau tulisan beliau.
Tulisan panjang
Eropah bermaksud "penulisan yang indah," dan mencerminkan kepentingan
dalam penghiasan perkataan pada halaman; kaligrafi yang paling Eropah adalah
sangat bergaya, tetap, dan dihiasi dengan berkembang, yang dalam diri mereka
kekurangan dalam ungkapan peribadi. Kaligrafi di Barat telah sentiasa dianggap
seni yang kecil dan cenderung untuk membendung spontan, menghasilkan bentuk
yang agak statik.
Di China,
bagaimanapun, ini adalah jauh daripada kes itu; gaya penulisan yang paling
diamalkan secara meluas digemari spontan, dan berus dianggap bertindak seperti
seismograf merekodkan pergerakan lengan, pergelangan tangan, dan tangan.
Kaligrafi Asia Timur telah ditubuhkan sebagai "seni yang tinggi,"
bentuk dengan baik sebelum dinasti Tang. Ia telah terus menikmati status yang
tinggi di kalangan seni sejak, dan diamalkan hari ini oleh ramai orang,
termasuk setiap kanak-kanak umur sekolah.
Unit ini akan
meliputi kaligrafi di China sehingga melalui dinasti Tang, dengan penekanan
kepada Enam Dinasti dan Tang. Ia adalah dalam tempoh ini bahawa kaligrafi
pertama mula berkembang sebagai satu bentuk seni. Dengan Han Kemudian, jenis
skrip asas telah diwujudkan, dan tiada jenis baru dibangunkan selepas masa ini.
Tulisan-tulisan yang pertama untuk menilai gaya kaligrafi juga date dari tempoh
ini. Teks ini mendedahkan satu anjakan yang ketara ke arah melihat kualiti
ekspresif secara bertulis yang pergi luar kemampuan semata-mata untuk
berkomunikasi makna.
Teknologi
ketenteraan
Tempoh Song adalah satu titik yang baik untuk
mengambil stok teknologi ketenteraan China. Pertama, peperangan adalah pusat
kepada sejarah tempoh. Konfrontasi antara Song dan tiga berturut-turut negeri
bukan Cina ke utara (Liao, Jin, dan Yuan) yang dibuat peperangan bukan sahaja
keasyikan utama bagi mereka dalam perkhidmatan kerajaan, tetapi juga rangsangan
untuk memikirkan semula isu-isu utama intelektual. Kedua, kita telah
digambarkan sumber untuk seni ketenteraan tempoh, khususnya, The Essentials
Kesenian Tentera, diterbitkan pada abad kesebelas. Kebanyakan ilustrasi dalam
seksyen ini telah diambil dari buku ini. Ketiga, teknologi ketenteraan era Song
Yuan boleh berbanding Eropah dalam tempoh yang sama. Dalam era ini, walaupun China
tidak memenangi semua peperangan, ia telah mengejutkan maju teknologi
ketenteraan.
Peperangan dalam tempoh ini biasanya bertujuan untuk
menawan bandar-bandar, yang merupakan pusat perdagangan dan kerajaan. Oleh itu,
unit ini memperkatakan terutamanya dengan jenis senjata, peralatan, dan
strategi yang digunakan dalam menyerang dan mempertahankan bandar. Sebelum
senjata api dicipta, busur silang dan tarbil yang paling penting senjata.
Lukisan
Kita tahu daripada
sumber-sumber teks dan arkeologi bahawa lukisan telah diamalkan di China dari
zaman awal dan dalam pelbagai media. Lukisan dinding telah dihasilkan dalam
jumlah yang besar dalam tempoh awal sejarah China, tetapi kerana begitu sedikit
seni bina awal di China kekal utuh sepanjang zaman, beberapa lukisan
besar-besaran ini telah terselamat. Lukisan juga sering dilakukan pada skrin,
yang berkhidmat dalam erti kata sebagai dinding mudah alih, tetapi ini juga
telah tidak terselamat. Mulai Dinasti Song, lukisan dalam pelbagai format yang
lebih mudah alih lain, seperti skrol gantung dan handscroll yang, telah
dikumpulkan dan lulus kemudian generasi dalam kuantiti yang ketara. Dalam butiran
mereka kehidupan seharian dan adat resam sosial, lukisan ini sering memberikan
maklumat yang didapati daripada teks bertulis. Lukisan Ramai yang amat menarik
kepada sejarah kerana mereka boleh membantu kita bayangkan apa yang hidup
kelihatan seperti dalam tempoh awal. Tambahan pula, kerana lukisan tempoh ini
telah datang untuk dilihat sebagai salah satu pencapaian tertinggi budaya dalam
sejarah China, mereka memberikan pandangan yang berharga ke dalam rasa dan
nilai-nilai estetik yang akan memberi kesan mendalam kepada artis dan para
pecinta kemudian.
Dalam unit ini,
kita akan melihat dua aspek yang berbeza lukisan semasa dinasti Song dan Yuan.
Kerana banyak pelukis menciptakan sangat terperinci tabir kehidupan harian,
kita boleh melihat lukisan untuk maklumat yang mereka berikan tentang kehidupan
sosial dalam tempoh ini. Lukisan sebagai bentuk seni juga mencapai standard
yang sangat tinggi kualiti semasa Song, yang dianggap oleh ramai sebagai titik
yang tinggi dalam pembangunan seni halus di China. Tema Landskap mula menguasai
lukisan dalam tempoh ini, dan akan terus menjadi subjek kegemaran artis
sehingga ke zaman moden.
Bagi mereka yang
tidak biasa dengan ciri-ciri khas lukisan Cina seperti anjing laut dan
colophons, atau pelbagai format dan bahan-bahan, ia akan membantu anda untuk
bermula dengan seksyen pada Aspek Teknikal Lukisan Cina sebelum melihat seluruh
unit.
Rumah
Oleh dinasti Ming,
kita mempunyai bukti besar bagaimana orang tinggal. Bukan sahaja sesetengah
rumah hidup, tetapi kita juga mempunyai beribu-ribu barangan perabot dari
tempoh, ilustrasi pelbagai rumah dalam novel dan memainkan diterbitkan dalam
tempoh itu, malah manual yang menerangkan bagaimana untuk membina rumah dan
perabot. Selain itu, kita tahu cukup tentang apa yang rumah adalah seperti di
zaman Ming tahu apabila gambar bangunan moden boleh digunakan untuk
menggambarkan ciri-ciri rumah Cina sudah ada pada zaman Ming.
Bagaimana orang
dibina, dihiasi, dan dilengkapi rumah mereka memberitahu kita banyak tentang
sumber-sumber mereka, keutamaan estetik, dan tabiat sosial. Unit ini meliputi
struktur bangunan dan dalaman rumah. Ia menawarkan bahan untuk berfikir tentang
kelas dan kedua-dua variasi serantau. Di China, seperti dalam kebanyakan
masyarakat lain, rumah adalah satu bentuk budaya material dengan sambungan yang
kuat kepada struktur keluarga. Malah, seperti rumah perkataan Inggeris,
perkataan Cina Jia boleh digunakan untuk merujuk kepada kedua-dua bangunan
fizikal dan keluarga yang menduduki.
Taman
Reka bentuk taman
adalah satu seni di China. Salah satu cara yang paling biasa untuk membuat
rumah Cina lebih anggun adalah untuk membangunkan satu atau lebih sebatian ke
dalam taman dengan tumbuh-tumbuhan, batu, dan bangunan taman. Gardens terutama
dihargai untuk kecantikan hebat mereka dan semula jadi. Dalam masa, reka bentuk
taman datang untuk dianggap sebagai aktiviti ditapis baik bertumit dan
berpendidikan tinggi.
Ia mungkin berguna
untuk ambil perhatian bahawa apa yang kita panggil taman di China adalah agak
berbeza daripada rakan sejawatannya di barat Eropah atau Amerika Syarikat. Ia
bukan satu luas hijau dengan bangunan-bangunan sampingan, tetapi kawasan di
mana bangunan mengelilingi perkiraan batu, tumbuh-tumbuhan dan air; tanpa
bangunan-bangunan, taman Cina tidak adalah taman. Unsur-unsur seni bina sendiri
adalah hiasan dan struktur bagaimana seseorang melihat pemandangan. Pemandangan
yang baik banyak dan intim dalam skala, dalam Berbeza dengan pemandangan yang
luas dan matematik diperintahkan penanaman taman-taman Eropah tempoh yang sama.
Kepungan kompaun keseluruhan oleh dinding atau lain-lain halangan semula jadi
menandakan kawasan ini sebagai presint khas untuk keseronokan peribadi.
Taman adalah satu
bahagian penting dalam rumah panjang elit sebelum zaman Ming, tetapi mencapai
pembangunan mereka sepenuhnya di akhir Ming di kawasan Jiangnan, yang terdiri
daripada bahagian tenggara China selatan Sungai Yangtze, termasuk pusat budaya
yang padatYangzhou, Hangzhou dan Suzhou. Taman ini berkhidmat pelbagai tujuan
bagi pemilik mereka. Mereka adalah sambungan dan perkembangan harta keluarga,
mereka menambah nilai budaya dengan menyediakan persekitaran yang menyeronokkan
untuk bersantai swasta dan menghiburkan kawan-kawan dan rakan-rakan. Dalam
beberapa kes, mereka juga mengandungi sebahagian produktif pertanian dalam
bentuk kebun atau medan untuk tanaman kontan yang boleh menyokong keperluan
keluarga dilanjutkan besar. Tetapi kebanyakan taman-taman adalah barangan mewah
yang menunjukkan dan meningkatkan status pemiliknya.
Pakaian
Pakaian mungkin
kelihatan seperti sebahagian biasa dalam kehidupan seharian kita. Namun dalam
setiap budaya, pakaian adalah salah satu bentuk yang paling berkuasa dan di
mana-mana komunikasi visual. Dengan menggunakan petunjuk visual yang disediakan
oleh pakaian, orang cepat 'tempat' antara satu sama lain, membuat tekaan
tentang jantina, status sosial, pekerjaan, identiti etnik atau negara, dan
sebagainya dari orang-orang yang mereka hadapi. Dengan memanipulasi set isyarat
sama, orang boleh mengisytiharkan keperibadian mereka, menunjukkan kepercayaan
mereka, atau menandakan keahlian mereka dalam pelbagai kumpulan melalui bagaimana
mereka berpakaian.
Pada bila-bila
masa dan di tempat yang terdapat cara-cara konvensional menyatakan makna
melalui pakaian seseorang, tetapi dari masa ke masa ini konvensyen berubah
sebagai tindak balas kepada keadaan politik yang berubah, teknologi, dan
fesyen. Unit ini akan meneroka pakaian peranan telah dimainkan dalam budaya
Cina.
Di China, oleh
Ming dan Qing kali, pakaian menunjukkan perbezaan tidak hanya di dalam kelas
dan jantina, tetapi juga etnik, memandangkan kedua-dua kumpulan etnik utama,
Han Cina dan Manchu, memakai pakaian yang berbeza. Unit ini akan memulakan
dengan melihat corak tradisional, kemudian mempertimbangkan bagaimana besar
perubahan sosial dan politik abad kedua puluh mengubah sistem ini.
Seni
grafik
Penciptaan
percetakan di China semasa dinasti Tang membawa kepada pembangunan bentuk seni
yang baru, cetakan woodblock. Ini termasuk kedua-dua gambar kunci tunggal
bertujuan untuk ditampal pada pintu atau dinding, atau diberikan untuk
mengiklankan produk, serta ilustrasi dalam buku. Ilustrasi buku Ramai telah
ditunjukkan di sini, terutama dalam unit mengenai Teknologi Rumah, Tentera, dan
Taman. Sepanjang tempoh imperialis lewat, ini seni tradisional grafik
berkembang. Terdapat juga digambarkan panduan tentang bagaimana untuk cat dan
digambarkan katalog di mana untuk membeli bahan-bahan seni.
Bermula pada abad
kesembilan belas lewat, seni grafik menjalani perubahan pesat dalam usaha untuk
menyesuaikan diri dengan keperluan politik dan komersial yang baru. Artis Cina,
terdedah kepada seni Barat dan reka bentuk, menggabungkan unsur-unsur gaya
asing ke dalam kerja mereka. Pada masa yang sama, dengan kesedaran yang semakin
meningkat identiti China di dunia, artis juga berusaha untuk menginterpretasi
semula bentuk seni tradisional dan memohon mereka untuk tema baru. Transformasi
secara beransur-ansur budaya visual Cina mempunyai kesan kepada hampir semua
orang di kalangan penduduk, sebagai majalah mencapai lebih besar dan lebih
besar penonton dan poster telah diedarkan di seluruh negara.
No comments:
Post a Comment