Wednesday, 5 June 2013

Dinasti Shang


Dinasti Shang  atau Dinasti Yin adalah menurut sumber tradisional dinasti Cina kedua, selepas Dinasti Xia. Mereka memerintah di daerah timur laut kawasan yang dikenali sebagai "China yang tepat" di lembah Sungai Kuning. Menurut kronologi berdasarkan perhitungan oleh Liu Xin, yang Shang memerintah antara 1766 SM dan 1122 SM, tetapi menurut kronologi berdasarkan Annals Bambu, mereka memerintah antara 1556 SM dan 1046 SM. Keputusan Kronologi Xia Shang Zhou Projek menempatkan mereka antara 1600 SM dan 1046 SM. Menurut tradisi sejarah, Dinasti Shang mengikuti (mungkin mitos) Dinasti Xia dan didahului Dinasti Zhou. 

Sementara beberapa maklumat langsung tentang Dinasti Shang berasal dari Shang-era tulis di artifak gangsa, sebahagian besar berasal dari tulang oracle - cangkang kura-kura, scapulae lembu, atau tulang lain, yang dikenakan mesin terbang yang membentuk korpus signifikan pertama aksara China tercatat. Sumber-sumber lain di Shang berasal dari catatan sejarah dari Dinasti Zhou kemudian dan Dinasti Han Shiji, atau Catatan Sejarah Agung, oleh Sima Qian. Tulisan di tulang oracle adalah divinations, dan kerana mereka dapat dikumpulkan untuk maklumat tentang banyak topik dari politik dan ekonomi untuk seni dan ubat tempoh, [1] mereka memberikan wawasan penting dalam tahap-tahap awal peradaban Cina. 

Satu halaman salah satu ibu kota Shang, kemudian bersejarah disebut Reruntuhan Yin , dekat Anyang moden. Arkeologi bekerja mendapati ada 11 makam kerajaan Yin besar dan dasar-dasar istana dan laman ritual, mengandungi senjata perang dan tetap baik dari haiwan dan pengorbanan manusia. Puluhan ribu gangsa, batu jed, batu, tulang, dan artifak seramik telah diperolehi.Pengerjaan pada gangsa membuktikan tingkat tinggi peradaban. Dalam hal tulang oracle tertulis saja, lebih dari 20.000 ditemui dalam penggalian saintifik awal selama tahun 1920 dan 1930, dan lebih dari empat kali kerana banyak telah dijumpai sejak.


Penemuan Arkeologi

Rencana utama: Shang arkeologi Selama Dinasti Song (960-1279 M),-sarjana birokrat dan bangsawan China menjadi antiquarians keranjingan dan kolektor karya seni kuno, beberapa mengaku telah menemui kapal era gangsa Dinasti Shang dengan prasasti yang ditulis  Walaupun ini., Arkeolog dari abad ke-19 tahu tentang nota bertulis dan dokumentasi sejarah hanya merangkumi sejauh Dinasti Zhou (1046 SM-256 SM).  Pada tahun 1899, didapati bahawa apoteker China menjual "tulang naga" ditandai dengan watak penasaran dan kuno.Ini akhirnya ditelusuri kembali pada tahun 1928 ke laman web di dekat Anyang di lembah Sungai Kuning,. moden wilayah Henan, di mana Kerajaan Nasional Academia Sinica mulai penggalian arkeologi.  Bekerja di laman itu dihentikan oleh pencerobohan Jepun pada tahun 1937, namun pada tahun 1950, modal Shang telah ditemui di berhampiran Zhengzhou.  Di istana kerajaan digali dari Yinxu, dasar batu besar tiang dijumpai bersama-sama dengan yayasan rammed bumi dan platform, yang menurut Fairbank, adalah "keras seperti semen." Yayasan ini pada gilirannya awalnya disokong 53 bangunan pasca kayu- dan-angka pembinaan.  Di dekat kompleks istana utama, ada lubang bawah tanah yang digunakan untuk simpanan, tempat tinggal pelayan, dan tempat perumahan. Telah ditentukan bahawa sisa-sisa dinding bumi di Zhengzhou akantelah meningkat 27 kaki (8,2 m) tingginya dan membentuk dinding sekitar empat persegi panjang 4 batu (6.4 km) di sekitar bandar kuno [3] Pembinaan dinding ini adalah. sebenarnya merupakan tradisi yang diwarisi oleh tamadun Shang, kerana jauh lebih tua rammed benteng bumi telah ditemui di halaman Neolitik China budaya Longshan (c. 3000 SM-2000 SM). 




Sebuah ritual akhir gangsa Shang, anggur kapal (Zun) dalam bentuk yang tidak biasa dari burung hantu dengan kepala berkubah untuk tudung.




Pada tahun 1959, halaman budaya Erlitou ditemui di Yanshi, selatan Sungai Kuning dekat Luoyang. budaya mereka sering dikaitkan dengan Dinasti Xia legenda, dan mereka membina istana-istana besar, yang juga menunjukkan adanya sebuah kerajaan dinasti Shang dahulu  radiokarbon kencan menunjukkan. bahawa budaya Erlitou berkembang ca. 2100 SM ke 1800 SM.

kerang CoWRY, yang diperolehi dari pantai ini, juga digali di Anyang, menunjukkan bahawa Shang agak orang-orang maritim [5] Neolitik halaman [klarifikasi diperlukan] di pulau Taiwan,. seratus batu off dari pantai selatan tanah besar China Fujian , telah tarikh sejauh 4000 SM .Namun,. ada sangat terhad laut perdagangan di China kuno sejak China diisolasi dari peradaban besar yang lain selama tempoh Shang.  Perdagangan hubungan dan hubungan diplomatik dengan kekuatan tempoh lainmelalui Jalan Sutera dan perjalanan Cina ke Lautan Hindi tidak ada sampai kerajaan Maharaja Wu dalam Dinasti Han (202 SM-220 M).

Banyak makam kerajaan Shang telah terowong ke dalam dan dirosakkan oleh perompak kubur di zaman kuno, [8] tetapi pada musim semi tahun 1976, penemuan Tomb 5 di Yinxu menunjukkan sebuah makam yang tidak hanya terganggu, tapi salah satu yang paling kaya mencurahkankubur Shang bahawa arkeolog belum datang. Dengan lebih dari 200 kapal gangsa ritual dan 109 inskripsi nama Lady Fu Hao, arkeolog menyedari bahawa mereka telah sengaja menemukan makam permaisuri militan untuk Raja Wu Ding, seperti yang diterangkan dalam 170-180 tulang oracle Shang.  Seiring dengan kapal gangsa, kapal periuk dan tembikar, senjata gangsa, nombor giok dan sikat rambut, dan jepit rambut tulang dijumpai.  Sejarawan Robert L. Thorp menyatakan bahawa besarberbagai macam senjata dan kapal ritual di makam-nya berkorelasi dengan akaun tulang oracle kerjaya tentera dan penglibatan dalam ritual Wu Ding pengorbanan leluhur.






Kegemilangan Shang

Menurut tradisi China, dinasti Shang diasaskan oleh seorang raja pemberontak, Tang dari Shang, yang menggulingkan penguasa terkini Xia dalam Pertempuran Mingtiao. Menurut Shiji, para Shang mempunyai sejarah yang panjang, dan ada teori yang berbeza tentang asal mereka .Analisis tulang dari sisa orang Shang menunjukkan. Tianxia asal etnik. tamadun mereka didasarkan pada pertanian dan ditambah dengan perburuan dan penternakan,  dan di samping perang, Shang juga dipraktikkan pengorbanan manusia..Menurut catatan sejarah yang berbeza, orang-orang Shang memindahkan ibu negara mereka berkali-kali selama pemerintahan mereka, dengan langkah akhir dan paling penting untuk Yin, tahun 1350 SM, memulakan zaman keemasan dinasti.  Bahkan, nama "dinasti Yin" telah identik dengan Shang sepanjang sejarah dan sebenarnya istilah yang lebih popular. Namun, sekarang sering digunakan secara khusus untuk menggambarkan setengah akhir dari dinasti Shang. Di Jepun dan Korea, Shang masih disebut secara eksklusif sebagai (Dalam) Dinasti Yin.Ibukota, khususnya bandar Yin, adalah pusat kehidupan istana berkilauan. Seiring waktu, ritual mahkamah untuk menenangkan roh dikembangkan, dan di samping tugas sekular itu, raja akan berfungsi sebagai ketua nenek moyang dan pemujaan-pemujaan roh. Seringkali, raja bahkan akan melakukan oracle divinations tulang sendiri, terutama menjelang akhir Dinasti. Bukti daripada penggalian makam kerajaan menunjukkan royalti yang dikuburkan dengan barang dari nilai, mungkin untuk digunakan di akhirat. Mungkin kerana alasan yang sama, beratus-ratus rakyat biasa, yang mungkin telah budak, ditanam hidup-hidup dengan mayat raja.



Sebuah akhir Dinasti Shang ding gangsa kapal dengan motif taotie.



Shang mempunyai sistem sepenuhnya dikembangkan penulisan sebagai dibuktikan pada prasasti gangsa, tulang oracle, serta sejumlah kecil tulisan-tulisan lain pada tembikar, jed dan batu yang lain, tanduk, dll kompleksitas .Sistem penulisan mereka dan kecanggihan menunjukkan tempoh yang lebih awalpembangunan, namun bukti langsung pembangunan yang masih kurang. casting gangsa Cina dan tembikar juga maju selama dinasti Shang, dengan gangsa umum digunakan untuk seni daripada senjata. [konsisten] kemajuan lain termasuk penemuan instrumen muzik banyak dan pemerhatian Mars dan pelbagai komet oleh Shang astronomi. Sebuah garis keturunan raja-raja Shang memerintah atas sebahagian besar China utara, dan pasukan Shang sering berperang dengan tetangga penempatan dan gembala nomad dari stepa Asia batin. Raja Shang, di divinations dogmatis nya, berkali-kali menunjukkan keprihatinan tentang kumpulan fang, orang barbar yang tinggal di luar daerah tu beradab, yang terdiri pusat Shang wilayah. Secara khusus, kumpulan tufang daerah Yanshan secara teratur disebutkan sebagai memusuhi Shang tersebut. Pengaruh Shang, meskipun tidak kawalan politik, dipanjangkan sejauh timur laut, sebagai kawasan Beijing moden, di mana budaya material awal pra-Yan menunjukkan bukti pengaruh Shang  Setidaknya satu pemakaman di kawasan-kawasan ini selama tempoh Shang Awal. mengandung kedua Shang gaya gangsa dan perhiasan emas tempatan-gaya. Ini mempengaruhi kemungkinan Shang dimungkinkan integrasi Yan ke Dinasti Zhou kemudian  Penemuan kapak belati Chenggu-gaya ge-di Xiaohenan menunjukkan. bahawa bahkan padaperingkat awal sejarah China, ada beberapa hubungan antara daerah yang jauh dari China utara. 




Seramik dengan pola geometri berukir, Dinasti Shang, 1600-1100 SM.




Kejatuhan Shang
Shang Zhou , raja Shang terakhir, bunuh diri setelah pasukannya dikalahkan oleh  orang Zhou. Legenda mengatakan bahawa pasukannya dan budak-Nya mengkhianatinya dilengkapi dengan bergabung dengan pemberontak Zhou dalam Pertempuran menentukan Muye.Menurut buku yang hilang dari Zhou  dan Mencius pertempuran sangat berdarah. klasik itu, Ming-era novel Fengshen yanyi menceritakan kembali kisah perang antara Shang dan Zhou sebagai konflik di mana puak saingan dewa disokong sisi yang berbeza dalam perang. Setelah itu dikalahkan Shang, raja Zhou, Wu Zhou , membolehkan anak Shang Zhou Wugeng Lufu untuk memerintah orang-orang Shang sebagai kerajaan vasal. Namun, Zhou Wu menghantar tiga saudara-saudaranya dan tentera untuk memastikan bahawa Wugeng Lufu tidak akan memberontak Selepas kematian Zhou Wu,. Yang Shang akan bergabung dengan Gabenor Tiga 'Pemberontakan terhadap Duke Zhou, tetapi pemberontakan itu runtuh selepas tiga tahun, meninggalkan Zhou Shang menguasai kawasan.Setelah runtuh Shang, penguasa Zhou secara paksa dipindahkan "diehards Yin" dan mencerai-mereka di seluruh wilayah Zhou Beberapa anggota yang bertahan dari keluarga kerajaan Shang secara kolektif menukar nama mereka dari nama leluhur Zi Dengan nama mereka jatuh dinasti, Yin . Keluarga itu menyewa sebuah berdiri aristokrat dan sering memberikan perkhidmatan pentadbiran yang diperlukan ke Dinasti Zhou berjaya. Shiji menyatakan bahawa Raja Cheng dari Zhou, dengan sokongan dari Bupati dan pamannya, Duke of Zhou, enfeoffed Ziqi , seorang saudara Shang Zhou, sebagai penguasa Wei. Shang, ibukota pertama eponymous dari dinasti Shang bekas, akan menjadi ibu negara Ziqi's. Dalam masa, wilayah ini akan menjadi negara Song, dan keturunan dari Shang royalti ada akan mempertahankan ritus menghormati raja-raja Shang mati sampai 286 SM. Guzhu , terletak di tempat yang sekarang Tangshan, dibentuk oleh orang lain sisa dari Shang, dan dihancurkan oleh Adipati Huan dari Qi marga Shang Ramai yang berhijrah timur laut selepas kejatuhan dinasti ini diintegrasikan ke dalam budaya Yan selama tempoh Zhou Barat. Marga ini mempertahankan status elit dan terus berlatih tradisi Dam dan pengebumian Shang tersebut.  Kedua-dua negara legenda Korea dan Cina yang seorang putera bernama Shang puas Jizi , yang menolak untuk menyerahkan kuasa kepada Zhou, meninggalkan China dengan pasukan kecil. Menurut legenda ini, ia mendirikan sebuah negara yang dikenali sebagai Gija Joseon di Northwest Korea selama tempoh Gojoseon sejarah kuno Korea. Namun, ketepatan sejarah lagenda ini banyak diperdebatkan oleh para sarjana.





Ritual gangsa anggur kapal, berasal dari Dinasti Shang pada abad ke-13 SM, adalah bertempat di Arthur M. Sackler Galeri Smithsonian Institution.







Budaya Awal

Sementara nota bertulis yang ditemui di Yin, dekat Anyang moden, membenarkan adanya dinasti Shang, sarjana Barat ragu untuk menganggap beberapa penempatan sezaman dengan Yin ke dinasti Shang. Sebagai contoh, penemuan arkeologi di Sanxingdui menunjukkan kewujudan sebuah peradaban berteknologi maju yang budaya berbeza dengan penempatan di Yin. Juga tidak seperti Shang, tidak ada bukti diketahui bahawa budaya Sanxingdui mempunyai sistem penulisan ada.Budaya di Yin, dan Shang, sehingga umumnya dianggap sebagai tamadun pertama dalam sejarah China.  Tingkat kawalan geografi Shang sukar untuk menentukan kerana kurangnya penerokaan arkeologi. Hal ini diterima di kalangan sejarawan bahawa bandar Yin, diperintah oleh Dinasti Shang sama sejarah rasmi, hidup berdampingan dan tersenarai dengan penempatan pelbagai budaya lain di China Utara. sejarawan China yang hidup pada masa kemudian telah terbiasa dengan idea satu dinasti berjaya lain, tapi situasi politik semasa di China awal mungkin telah lebih rumit. Xia dan Shang mungkin boleh merujuk pada entiti politik yang ada secara bersamaan, seperti Zhou awal, yang mendirikan negara pengganti dari Shang, diketahui telah ada pada waktu yang sama seperti Shang itu.  Pada halaman Dinasti Shang Ao, dinding besar ditubuhkan pada abad ke-15 SM yang memiliki dimensi 20 meter / 65 kaki lebar di dasar dan tertutup seluas 2,100 meter beberapa (1920 meter).  Di dimensi yang sama , ibukota Cina kuno untuk Negara Zhao, Handan (ditubuhkan pada tahun 386 SM), mempunyai dinding yang lagi 20 meter / 65 lebar di dasar kaki, tinggi 15 meter / 50 kaki tinggi, dengan dua sisi yang berasingan dari yang kandang empat persegi panjang diukur pada panjang 1530 meter (1400 meter).



Situs Yin, pusat pentadbiran (1350 - 1046 SM) dari Dinasti Shang, juga disebut Dinasti Yin.



Ekonomi
Sejauh c. 1500 SM, Dinasti Shang awal terlibat dalam pengeluaran skala besar kapal gangsa-ware dan senjata.  Produksi ini memerlukan tenaga kerja besar yang boleh menangani perlombongan, pemurnian, dan pengangkutan dari timah, tembaga yang diperlukan, dan memimpin bijih. Hal ini pada gilirannya menciptakan keperluan bagi pengurus rasmi yang boleh mengawasi baik keras-pekerja dan pengrajin terampil dan pengrajin .Shang mahkamah kerajaan dan aristokrat yang diperlukan sejumlah besar kapal gangsa yang berbeza untuk pelbagai keperluan upacara dan peristiwa ramalan agama.  Upacara Peraturan bahkan menetapkan bekas gangsa berapa banyak dari setiap jenis seorang bangsawan atau bangsawan dari peringkat tertentu bisa sendiri. Dengan peningkatan jumlah gangsa yang sedia, tentera juga boleh melengkapkan dirinya dengan berbagai macam persenjataan gangsa. Gangsa juga digunakan untuk alat-alat kelengkapan dari roda kereta berbicara, yang mula digunakan secara meluas di China oleh 1200 SM.  Selain dari peranan mereka sebagai ketua komander tentera, raja-raja Shang juga menegaskan supremasi sosial mereka dengan bertindak sebagai imam quality masyarakat dan memimpin upacara ramalan . Sebagai oracle teks tulang mendedahkan,. Raja-raja Shang dipandang sebagai yang terbaik yang memenuhi syarat anggota masyarakat untuk mempersembahkan korban kepada leluhur kerajaan mereka dan kepada dewa Di tinggi, yang dalam keyakinan mereka bertanggung jawab atas angin, hujan, dan guntur.





Sebuah Dinasti Shang gangsa periuk dengan tudung dan pemegangnya.




 
Oracle tulang pit di Yin.



Ketenteraan


Shang infantri bersenjata dengan pelbagai batu dan persenjataan gangsa, termasuk tombak Mao, yue tiang-kapak, tiang ge berasaskan belati-kapak, busur komposit, dan helm gangsa atau kulit (Wang Hongyuan 1993).  mereka barat tenterasempadan berada di Gunung Taihang, di mana mereka berjuang ma atau "kuda" barbar, yang mungkin telah menggunakan kereta. Sementara Shang sendiri mungkin hanya digunakan sebagai kenderaan kereta perintah mobile atau simbol elit, mereka dilaporkan mengumpul lebih dari seribu kereta untuk menggulingkan Dinasti Xia. Walaupun Shang bergantung pada keahlian tentera bangsawan mereka, Shang penguasa boleh memobilisasi massa bandar-kediaman dan jelata luar bandar sebagai buruh wajib tentera dan tentera untuk kedua-dua kempen pertahanan dan penaklukan  aristokrat dan penguasa negara-negara lain. Berkewajiban untuk memberikan garrison tempatan mereka dengan semua peralatan yang diperlukan, armor, dan persenjataan. Raja Shang mempertahankan kekuatan sekitar seribu tentera di ibukota dan peribadi akan memimpin kekuatan ini dalam pertempuran.  Sebuah birokrasi militer yang belum sempurna juga diperlukan untuk mengumpul kekuatan antara 3-5000 pasukan untuk kempen sempadan ke tiga belas ribu tentera untuk menekan pemberontakan terhadap kuasa Shang. Bahkan setelah Shang kereta terintegrasi ke dalam kekuatan tentera mereka, bangsawan sebahagian besar masih mengumpul dalam bentuk infantri, seperti kereta itu sebahagian besar berkaitan dengan pengangkutan, upacara, dan skala besar ekspedisi memburu kerajaan  Chariots pada tempoh Shang umumnya. Dilakukan tiga orang, dengan pemandu yang ditempatkan di pusat, seorang pemanah di sebelah kiri, dan seorang askar bersenjata dengan kapak-belati di sebelah kanan Shang. kereta mempunyai rangka persegi panjang dengan dua besar roda spoked, dan sementara pasukan dua kuda biasanya akan digunakan untuk menarik kereta, beberapa kereta akan menggunakan pasukan daripada empat kuda. 







Kapak gangsa di dinasti Shang.








Mitologi
Dalam Buku 5 dari Mozi, Mozi memberikan akaun legenda akhir Dinasti Xia dan bangkitnya dinasti Shang baru. Dia menyatakan bahawa semasa pemerintahan penguasa terkini Xia, Raja Jie, iklim mengalami perubahan ekstrim, jalan dari matahari dan bulan yang diubah, tanaman layu, dan peristiwa ghaib lain berlaku. Mozi kemudian mendakwa bahawa Dinasti Xia telah kehilangan mandat dari Syurga kerana kegagalan moral, dan Shang Tang, pengasas legenda dari dinasti Shang, dipilih oleh Syurga untuk menggulingkan Xia.  Mozi juga menceritakan kisah-kisah para raja Shang terakhir, Raja Zhou. Menurut Mozi, Raja Zhou korup dan telah melalaikan kewajibannya untuk mempersembahkan korban ritual. Akibatnya, ia juga kehilangan mandat dari Syurga, dan petanda ghaib banyak mulai terjadi. Di antara keajaiban lain, Mozi menggambarkan lumpur hujan turun selama sepuluh hari dan malam, Sembilan Tripod kuali (harta karun legendaris dari keluarga kerajaan) secara spontan bergerak, perempuan berubah menjadi laki-laki, dan semak berduri meliputi jalan negara. Satu petanda lagi Mozi menyebutkan adalah pendaratan burung merah di Mt. Qi dan menyatakan bahawa Syurga telah memilih "Raja Wen dari Zhou untuk menghukum Yin dan mempunyai kerajaannya."  legenda berterusan dengan Raja Wu, setelah berjaya ayahnya Raja Wen, yang dikunjungi oleh tiga dewa dalam mimpi. Mereka mengatakan Raja Wu bahawa mereka telah tenggelam Raja Zhou dalam anggur dan bahawa Raja Wu harus menyerang dan mengalahkan Shang.




Pemerintahan
1.     Raja Cheng Tang
2.     Tai Ding atau Da Ding---anak Raja Cheng Tang
3.     Bu Bing atau Wai Bing---adik Tai Ding
4.     Zhòng Rén---adik Wai Bing
5.     Tai Jia---anak Tai Ding
6.     Wo Ding---anak Tai Jia
7.     Tai Geng---adik Wo Ding
8.     Xiao Jia---adik Tai Geng
9.     Yōng Jǐ---adik Xio Jia
10.    Tài Wù---adik Yong Ji
11.     Zhòng Dīng---anak Tai Wu
12.    Wài Rén---adik Zhong Ding
13.    He Dan Jia---anak Wai Ren
14.   Zu Yi---anak He Dan Jia
15. Zu Xin---anak Zu Yi
16.   Wo Jia---adik Zu Xin
17.Zu Ding---anak saudara Wo Jia
18.  Nan Geng---sepupu Zu Ding
19.Yang Jia---anak sepupu Nan Geng
20.   Pán Gēng---adik Yang Jia
21.    Xiao Xin---adik Pan Geng
22. Xiao Yi---adik Xiao Xin
23.  Wu Ding---anak Xiao Yi
24.   Zu Geng---anak Wu Ding
25. Zu Jia
26.  Lin Xin
27.Kang Ding atau Geng Ding
28. Wu Yi
29.   Wen Ding
30.  Maharaja Di Yi
31.Maharaja Xin























No comments:

Post a Comment