Thursday 6 June 2013

Dinasti Song







oren-kuning sebahagian daripada wilayah Dinasti Song Utara 
kuasa kuning pucat berterusan berikutan monumen memotong "dan" Huang Song Tong Jian lama mengait cart Chronicle sebelum kuda, "yang terkandung Huizong mencapai Daguan dua pelbagai.



bahagian oren wilayah Song Selatan Dinasti Shaoxing tahun (1142).


Dinasti Song ( 960 - 1279 ) adalah dinasti dalam sejarah Cina , mengikut perubahan di ibu kota dan wilayah, boleh terus dibahagikan kepada Dinasti Song Utara dan Dinasti Song Selatan , secara kolektif dikenali sebagai Dinasti Song.  Monarch nama keluarga Zhao , sebagai dibezakan dari Dinasti Selatan dan Utara Selatan Song (Liusong), ia juga dikenali sebagai "konservatori.  Kerana daripada lima Kelebihan , Dinasti Song kebakaran, ia adalah juga nama lain bagi "Song api", Song Yan.  Song Si utara rejim Khitan dan Barat Xia Dinasti Song terletak di selatan, yang dipanggil "Selatan"; Xixia kerana Dinasti Song di tenggara, khususnya dipanggil "Timur ke arah"  . 

 Dinasti Song dibina di akhir Lima Dinasti yang dibawa Kuangyin dahagi, menang HouZhou takhta dan pergantungan Gaiyuan.  Song bersatu pelbagai Pihak Berkuasa Tempatan, Taejo Kuangyin, Taizong Zhao Guangyi dua Maharaja dilancarkan hanya beberapa pusingan Ekspedisi Utara pada Dinasti Song dan Dinasti Song sebelum pertengahan wilayah kira-kira stereotaip.  Selepas Dinasti Song sentiasa mengambil strategi defensif pasif dalam cahaya berat dalam tempoh beberapa senjata Zaixing Utara.  Ditubuhkan Kuangyin Tang lewat kawasan pentadbiran yang berbeza dan sida-sida dalam usaha untuk mengelakkan mengulangi tragedi yang disebabkan oleh gangguan yang kerap dalam hal ehwal domestik, jeneral hendaklah terletakhak pada Pusat, mengambil penindasan Chongwen Wu dasar kebangsaan, untuk mengambil tune sistem memerintah.  The kesan polisi negara setakat ini sebagai meluas: dalam satu tangan, dinasti Song yang jarang istana zalim huru-hara politik, pembangunan ekonomi, saintifik dan teknologi, budaya kemakmuran besar; Sebaliknya, telah juga membawa kepada Dinasti Song yang Utara sejak undang-undang awal Wubei lemah dan kerap hilang kepada pencerobohan asing utara Western Xia Khitan angkatan tentera telah berulang kali digagalkan  .  Song Penghinaan yang berlaku pada tahun 1126 - 1127 , lambang , Khin Yi Tai Jin sedang terbawa-bawa tawanan, Shi Song terpaksa selatan penghijrahan Lin'an (sekarang Zhejiang Hangzhou ), dengan pencerobohan negara emas Huai bertaburan besar sektor, yang dikenali sebagai Dinasti Song Selatan, Song Sebelum modal Bianliang tempoh yang dikenali sebagai Dinasti Song Utara.  Pada tahun 1276 , modal kejatuhan Lin'an, kematian Song Selatan di Mongolia Khan Kublai Khan menubuhkan Empayar Yuan . 

 Relatif, yang Dinasti Song ialah di era yang paling makmur pendidikan ekonomi dan budaya di sejarah China purba .Menurut penyelidikan, Song Dinasti Utara, jumlah KDNK China $ 26550000000, perakaunan untuk 22,7% ekonomi dunia yang jumlah, manakala yang Dinasti Qing dalam candu sebelum perang tahun 1820 , jumlah KDNK China sebanyak $ 228600000000, mencakupi 32.9% daripada ekonomi dunia jumlah, bahagian Cina bahagian dunia KDNK puncak.  Apabila yang Dinasti Song Utara, China per kapita KDNK adalah $ 450, yang Barat Asia per kapita KDNK $ 621; kedua-dua Eropah Barat per kapita GDP427 dolar, yang Dinasti Qing pada tahun 1820, China per kapita KDNK adalah $ 600, apabila yang kapita KDNK per United Kingdom selepas itu 1 revolusi perindustrian AS $ 1,250.   Confucian kebangkitan masyarakat telah dipenuhi dengan menghormati guru semula-saluran angin itu, yang saintifik dan teknologi pembangunan daripada pesat (lihat itu Teknologi Song dinasti ), yang politik adalah lebih kejujuran makrifat, tiada yang serius sida huru-hara tadbir urus dan tempatan pemisah Song dinasti terakhir , kekerapan dan skala pemberontakan, kekecohan awam dalam 32500000 peningkatan besar sejarah Cina dan penduduk yang agak kecil dari Taipingxingguo lima tahun ( 980 tahun ) 2004 ( 1110 ) 100,000,000 12750000  .  Para sejarawan terkenal Yinke perkataan: " budaya negara China , membutirkan Seribu Tahun evolusi yang dibuat sangat konservatori dunia. "Song dinasti Renaissance sejarah Cina dan revolusi ekonomi bahawa ramai orang dalam ulama sejarah Barat dan Jepun .


[ 编辑 ] 陳橋兵變Chen Qiaobing perubahan




 Dan dinasti Song, konservatori menang oleh rampasan kuasa tentera bukannya serangan kuasa.  Song dinasti pengasas raja Kuangyin , HouZhou Incumbent apabila mereka Dianqian titik pemeriksaan (iaitu imperialis pengawal arahan), membezakan dirinya oleh Maharaja Shizong amanah, menjadi orang tangan kanan.  Sejong keruntuhan Hin Tak enam tahun ( 959 tahun ), semuda 7 tahun Gongdi Kuangyin takhta Dengan pihak ditubuhkan jantung.  Tak Hin selama tujuh tahun ( 960 tahun ) pada majlis Festival Spring , dibuat oleh Kuangyin partisan Liao selatan cuti perisikan , apabila perdana menteri Fan HouZhou kualiti Jiling Kuangyin mengetuai tenteranya keluar dari bandar terhadap musuh.  Banjirkan kuil, Kuangyin tiba Chen Qiaoyi ditempatkan, di malam beliau adalah tidur nyenyak apabila yang lelaki Qiangcu ditambah jubah kuning dalam badan ( kemuliaan penuh itu ), menjerit "lama hidup", dan telah dimiliki untuk maharaja, ketika berumur 33 tahun, yang dibawa dalam .  Selepas Zhouting Chen tahu bahawa apabila bandar kekosongan, tetapi untuk mengakui realiti.  Kemudian Dinasti Zhou Maharaja Gong telah dipaksa untuk turun takhta.  The Duguid Jiedushi Kuangyin yang , ditempatkan dalam yang menghantui lama Song Negeri semasa yang Spring dan Autumn Song Negeri Song Negeri (sekarang Henan Shangqiu kawasan), ia adalah diberikan nama negara sebagai "Song"  , dan diberikan semua dari Kaifeng , menukar $ buildups . 

 Tahun Buildups pertama, perdamaian utara-selatan Kuangyin Li Yun , Li Chung ke dua pemberontak.  Sebelum dan selepas Julai buildups 2002 ( 961 tahun ), terbuka harta Oktober 2002 ( 969 tahun ), beliau mendengar Zhaopu pemandangan dua kali " , tangan banyak Umum Shishou Xin , Wang Qi , Gao Huaide , membuat Tudor lambang Zhao Yan , Luo Yan Gui dan komander tentera tempatan arahan tentera boleh dilucutkan, diamanahkan dengan tahap maya, perubahan dengan tentera kuasa awam dan tentera dan kuasa kewangan semua tertumpu kepada pusat  Dinasti Song ialah dapat mengelakkan situasi Tang kawasan pentadbiran yang berbeza .  Walau bagaimanapun, dasar kebangsaan ini juga telah membawa kepada sumber tentera tempatan, sentiasa di dalam keadaan yang dalam peperangan asing dalam Dinasti Song. 






U[ 编辑 ] 奪取中原UUUUUntuk merebut Central Plains




Stabil Rejim, Kuangyin meneruskan untuk menghapuskan Lima Dinasti sisa pemisah menguasai dunia.  Kuangyin membincangkan dengan malam bersalji Zhaopu , memutuskan Selatan yang pertama selepas Utara sebagai perintah strategik, mula-mula mengambil kemakmuran ekonomi enam negara Selatan dalam usaha untuk menyatukan kekuatan negara, dan kemudian menghidupkan sekitar Ekspedisi Utara Khitan orang suruhan Bukhan .  Pertama beliau Yu palsu off Guo mengukur, rejim Gongmie Jingnan dan Hunan pemisah , dan kemudian terbunuh Houshu Han Selatan , Southern Tang Tiga.  Kuangyin berharap untuk memulihkan Tang Northern Territory, untuk mewujudkan meterai longgokan perpustakaan simpanan wang, kain, kepada masa depan daripada orang Liao dalam tangan penebusan Shi Jingtang mengkhianati Yanyun 16 negeri .  Kai Bao sembilan dalam bulan Ogos ( 1976 ), beliau sekali lagi Ekspedisi Utara, tetapi meninggal dunia secara tiba-tiba pada 19 Oktober tahun itu, meninggalkan misteri abadi , punca besar penyatuan dihentikan sementara waktu.  Saudaranya Zhao Guangyi takhta, Song Taizong  . 

 Selepas Taizong pepejal takhta , terus penyatuan.  Selepas itu, pemisah Fujian Zhangzhou spring House Chen Hong ke pemisah Wu Yue Qian kamera Guixiang.  Taizong menghantar jeneral Pamela tentera di utara meletakkan pengepungan modal Taiyuan , Utara Han bala ditangkis Liao, beihan binasa, Shih Pemberontakan akhirnya lebih hampir dua abad berbeza kawasan pentadbiran keadaan.  Mei keamanan dan meremajakan negara selama empat tahun ( 979 tahun ), Taizong walaupun mahkamah daripada mengambil trend Bukhan, mengambil kesempatan daripada memotong dari Taiyuan untuk mengembangkan Ekspedisi Utara.  Ekspedisi Utara telah pulih Hebei awal mudah untuk negeri dan Zhuozhou .  Taizong puas hati, mengarahkan pengepungan Yanjing , Song dan Sungai Liao di Sungai SORGUM permulaan berjuang  .  Taizong melawat keputusan medan perang yang cedera dalam Panah, oleh pemindahan cart terdesak keldai Ekspedisi Utara tidak berjaya.  Tujuh tahun selepas Yong Xi tiga tahun ( 986 tahun ), Taizong menghantar Pamela, Yang Ye Tian masukkan semula , Cao Bin , Cuiyan lima jeneral yang dibahagikan kepada tiga wilayah San Road, East Road, garis utama Ekspedisi Utara.  West Road, Route Tentera untuk memasuki dengan lancar, manakala Eastern utama Kumpulan Liaojun telah berkali-kali digagalkan, Jalan bijirin telah terputus, dan akhirnya gagal untuk pertemuan dengan Jalan Cina dan Barat, di parit Toki off kekalahan dan keruntuhan.  , West Road juga terpaksa berundur ke selatan.  Road West, Tuhan industri muda berundur ke selatan adalah penutup Liaojun banduan tentera dan orang awam yang meninggal dunia pada mogok lapar di penjara tiga hari.  Selepas itu, Song Utara di Barat Xia Dangxiang keluarga Kawaguchi , Mizukawa baik , diberikan Chuan Walled Pertempuran berulang kali gagal, tetapi keletihan Xixia Yin, dan persidangan mahkamah Song.  Pada bulan Februari Chunhua empat tahun ( 993 tahun ), Wang Xiaobo dan Li Shun dilancarkan, pemberontakan petani tercetus di Sichuan .  Tentera pemberontakan telah diselaraskan rambut Wealthy nama keluarga biasa di samping untuk hidup barang semua harta kepada orang awam, petani gema Shu.  Dalam bulan pertama tahun berikutnya, tentera pemberontak menduduki Chengdu , penubuhan Sichuan besar rejim, Taizong menghantar dua tentera belajar perbincangan tentera pemberontak akhirnya Shido 2002 ( 996 tahun ), kegagalan lengkap.  Kekalahan garis sempadan beberapa pertahanan di sebalik tercetusnya pemberontakan membendung Song Utara untuk terus membuka dasar Taizong wilayah ini telah beralih kepada berat dalam maya  .  Taizong pilihan Puisi berseni saya dan Fu, kerajaan Oleh itu dilampirkan kepentingan tertentu kepada pengusahaan budaya, dan Dinasti Song mengajar semula angin dan itu dimulakan.  Taizong kaligrafi pilihan, rumput yang baik , jurutulis line , meterai , 8 , terbang putih 6 font Anda Qishan buku terbang badan putih, Dinasti Song syiling Chunhua lantak Taizong sendiri menulis . 


 Taizong Zhao takhta Guangyi perkara sangat pelik, yang bayang-bayang lilin Kapak bunyi "perkara, pemerintah dan parti-parti pembangkang, menurut legenda cahaya makna pembunuhan Taejo yang sedikit yang diperolehi, untuk memastikan rejim kesahihan, Zhao Guangyi melemparkan ibunya Elsie yang Ibu Ratu bukti daripada berkata iaitu " Sinopsis Kesatuan ".  Sinopsis Kesatuan berasal di Du Ratu Ibu mati Zhao Pu Zhao istana rekod bukti kata Taejo Kuangyin selepas kematian pas pertama Guangyi adiknya, kemudian disebarkan Guangmei (kemudiannya dinamakan Tingmei), penghantaran semula Noriaki (TaiZu Kuangyin anak sulung), dan Taejo bersetuju.  Ini nota bunuh diri yang tersembunyi di Jingui, dinamakan sedemikian Sinopsis Kesatuan.  Walau bagaimanapun, Taizong telah menjadi hukuman mati untuk anak Taejo Noriaki dan Defang , dan Bianchu yang Tingmei ke rumah negeri , dibuang ke Tingmei meninggal dunia dua tahun kemudian.  Taizong anak sulung Yuan Zuo kerana simpati Tingmei sisa, satu lagi sub- $ Xi kematian ganas atau lepas, Raja Xiang Yuan Kan ditubuhkan sebagai Putera, dinamakan malar . Shido tiga tahun ( 997 tahun ), keruntuhan Taizong, Ratu dan sida Wang Jien cubaan Liyuan Suketame Maharaja.  Apabila perdana menteri Lui akhir pelupusan betul, Zhao Heng berjaya menaiki takhta, yang me
ngandungi nama Shinshu.  Dinasti Song memulakan ke dalam tempoh konservatif selamat  . 









[ 编辑 ] 北禦遼夏North Imperial Liao musim panas




 Shinshu untuk meneruskan Taizong dinasti Huanglao politik ketidakgiatan .  Dalam selepas diri Shinshu Ekspedisi Utara, Liao sering di Song, Liao sempadan Shalue rompakan, Jingde pemerintahan ( 1004 ), dan akhirnya berkembang menjadi pencerobohan besar-besaran perang Song  .  Perdana Menteri KouZhun menyokong perang rintangan, keputusan Shinshu asing salib dan meningkatkan Song Junshi gas, negeri maksimum bandar bawah penjumlahan Liaojun dan buntu Liaojun .  Selepas satu siri perundingan, dua persidangan yang berjaya.  Mengenai kandungan utama Song: setiap tahun untuk sutera Liao sebanyak dua puluh sepuluh ribu, 102,000 perak, kedua-dua negara saudara.  Dikenali dalam sejarah sebagai mengenai " Chanyuan Perikatan .  Pandangan berturut pengkritik, berfikir Shinshu untuk pulih 16 negeri Yanyun tujuan strategik tidak sampai, dan yang menang tentera mempunyai pertengahan dikalahkan menebus jumlah wang yang besar untuk membeli keamanan, sangat penghinaan.  Sudah tentu berfikir ditolak pencerobohan selatan itu sendiri adalah kemenangan, kontrak maju beban ekonomi Dinasti Song tidak adalah besar, sukar sebagai Chengxiazhimeng  . 

 Selepas, KouZhun secara beransur-ansur jatuh daripada memihak, dan akhirnya Baxiang.  The Shinshu permulaan kredit fasih menteri Wang Qinruo .  Wang Qinruo lebih lama daripada ingratiation, sedar daripada Shinshu berharap dunia dibentangkan cuaca puak bertuah, kemudian bekerjasama dengan menteri lain perdana asimtotik sekitar pembuatan "bertuah" yang diperjuangkan Shinshu Fengshan memenangi makna Shinshu.  Shinshu tahun dalam tahun pertama Dazhong Xiangfu ( 1008 ) tiga kali dalam Fengshan, kerugian yang serius sumber kewangan rakyat.  Shinshu dan Permaisuri Liu tanpa kanak-kanak, Shinshu Lin Xing Liu pembantu rumah sekali dalam Lee, keputusan Lee di Dazhong Xiangfu tiga tahun ( 1010 ) kelahiran Zhao anak mendapat manfaat kemudian Injong .  Kemudian, Liu dengan gundik lain muda, bersama-sama membesarkan anak-anak.  Mid-Autumn Festival Tianxi 2002 ( 1018 ), Shinshu ditutup secara rasmi manfaat Zhao untuk Putera dinamakan semula Zhao Zhen.  

Kering Hing tahun pertama ( 1022 ) 20 Februari antara, Jiabeng Shinshu.  Prince takhta, Zhao Zhen Liu Queen gelaran Permaisuri janda bangsawan ke tahun yang lalu Renzong urusan tentera proksi.  Liu Dowager mula sebelas tahun di belakang skrin era  .  Pemerintah Renzong telah bayangan awal Liu, sehingga kematian Liu, dia mampu untuk merealisasikan cita-cita mereka. 



Yang pertama untuk menunjukkan keprihatinan dan bimbang, selepas semua orang meraikan " Fan Zhongyan.




 Western Xia Li Yuanhao Daqing tiga tahun ( 1038 ) menjadi maharaja, Song dan wabak Xia perang yang berlaku selama beberapa tahun, Song dikalahkan.  Song dan perang Xia mengalami lima kali, bahawa Renzong - Xia Jingzong tempoh, Maharaja Yingzong Song - Xia Yizong tempoh Song Shenzong - Xia Huizong semasa Zhe Song - Xia Chongzong tempoh, Huizong - Xia Chongzong tempoh.  Kekalahan Song Liao mengambil peluang untuk meletakkan tekanan ke atas membawa kepada berlakunya berat Hee mata wang yang semakin meningkat  .  Song Summer Perang Renzong pemecatan buruk perdana menteri Lvyi Jian pelantikan Zhongyan , FU Bi , Han Qi Ming Chen untuk melaksanakan New Deal , dan mencapai keputusan yang baik.  Pelantikan Bao Zheng pengurusan modal dan censorate.  Di sempadan, dan melantik jeneral Di Qing , telah allayed Nanban Zhuang Nong Zhi pemberontakan dan Barat Xia provokasi.  Song Utara untuk memasuki paling makmur di negara yang pernah pentas.  Walau bagaimanapun, sesetengah tokoh sekolah lama yang dikatakan pegawai reformis tarik bersama partisan disebut-sebut untuk kroni .  Renzong sentiasa benci kelompok Tingchen pegawai New Deal kemudian disparaged sebagai pegawai tempatan, Deal Baru singkat itu menyimpulkan. 
 Renzong kematian, Hidemune Zhao Shu takhta.  Beliau adalah cucu adik Shinshu raja Shang Yuan Zhao salinan .  Jiayou tujuh tahun ( 1062 ) telah ditubuhkan sebagai putera mahkota .  Hidemune sakit, kerajaan asalnya diraja yang diketuai oleh Queen Mother Cao.  Zhiping tahun pertama ( 1064 ) Mei selepas permulaan Hidemune sebelum Chikamasa itu .  Hidemune Chikamasa hanya dua minggu pada wabak Yee Pu perdebatan panjang sebagai 18 bulan.  Puncanya adalah perdana menteri Han Qi menarik membincangkan pakai Hidemune bapa, DPRK dan oleh itu dibahagikan kepada dua kumpulan, satu kumpulan yang harus dikenali sebagai Hidemune bapa Puwang Huang Bo dan orang-orang yang percaya bahawa berkata ones Ogos .  Akhirnya Cao Ibu Ratu menetapkan bahawa Syaitan Ogos adalah untuk memadamkan kontroversi.  Secara keseluruhan, Hidemune adalah raja yang menjanjikan.  Dia terus pelantikan bekas menteri, berani perlombongan baru.  Hidemune mempunyai kepentingan yang besar kepada penyuntingan buku, Mirror Komprehensif "Hidemune dimulakan. 



[ 编辑 ] 變法與黨爭Pembaharuan parti perjuangan 

 Hidemune selepas kematian anak sulungnya Shenzong Zhao Xu  takhta.  Shenzong semasa pemerintahan Dinasti Song awal sistem yang dibangunkan telah menimbulkan banyak penyelewengan, kehidupan rakyat merosot, utara Liao dan Xia Barat dan mengintai.  Oleh itu, Shenzong bertekad untuk reformasi.  Shenzong membolehkan reformis terkenal menteri Wang Anshi pelaksanaan undang-undang baru, mana-mana Shenzhizhengshi .  Wang Anshi pelaksanaan undang-undang baru hilang , tanaman muda , kafir , bandar mudah , baojia Paul Ma , Fang Tian cukai dan lain-lain.  Walau bagaimanapun, pelaksanaan undang-undang baru adalah tindak balas dari konservatif, yang diketuai oleh Sima Guang .  Bersama-sama dengan bencana alam, Shenzong pelaksanaan keazaman undang-undang baru telah digoncang.  Xining tujuh tahun ( 1074 ), kemarau teruk, pegawai Zheng Xia untuk Shenzong pergi kepada orang-orang pelarian gambarajah adegan angka mengerikan, Shenzong amat terkejut.  Keesokan harinya, Shenzong diperintahkan untuk menghentikan sementara Young, Fang Tian, imunisasi 18 undang-undang baru.  Walaupun dekri sejurus selepas pemulihan, tetapi Shenzong dan Wang mula ketidakpercayaan.  Xining tujuh pada bulan April, Wang pertama Baxiang Jiangning Wilayah , pengetahuan .  Kemudian, pegawai dalam Pembaharuan puak Huiqing Lv bertindak melulu, Anshi Wang itu pengembalian semula kembali ke Beijing, tetapi masih tegas halangan oleh konservatif.  Pada bulan Jun di Xining sembilan ( 1076 ), anak sulung kematian Wang Anshi, Wang Anshi peluang untuk tegas mencari untuk berundur, fasa mogok Shenzong pada bulan Oktober. Sejak itu, Wang Anshi mereka tidak peduli . 




Terdapat "bersedia untuk Wuling kanak-kanak nipis, lahir apabila Kaiyuan Tempo" mengeluh Wang Anshi.


Keturunan Xining undang-undang baru adalah sangat polarisasi, tetapi mempersoalkan kesan pelaksanaan undang-undang baru adalah jauh lebih baik daripada yang dijangkakan.  Walaupun pelaksanaan undang-undang baru sangat meningkat hasil fiskal negara dan tanah pertanian, tetapi peningkatan yang serius dalam beban awam.  Of Xining undang-undang baru mengenai reformasi ketenteraan untuk tinggal ada peningkatan yang ketara dalam langkah-langkah stop jurang, kuasa tentera.  Lebih daripada 10 langkah-langkah pembaharuan dalam beberapa tahun bersama-sama dengan Wang Anshi konsep sesuatu yang baru, mengambil masa yang lama untuk "menghadamkan" pelaksanaan keseluruhan Pembaharuan ke nasib tergesa-gesa, kelajuan kurang.  Dan pelaksanaan lewat undang-undang peruntukan, baru, dan melakukan penyelewengan semakin besar, beberapa langkah dari Limin menjadi suatu kacau ganggu.  Memilih orang yang tepat dalam undang-undang baru semasa pelaksanaan sokongan akhir popular kehilangan, puak Pembaharuan Lv Huiqing Zeng kain , Li Ting dan Jing Cai , dan lain-lain ciri-ciri orang yang sangat kontroversi, bahawa mereka akan dianggap sebagai penjahat.  Untuk sejarah reformasi ini, Ray Huang komen Jalan:. "Seperti awal sebelum sembilan abad, China bahawa usaha pendekatan peraturan kewangan untuk memanipulasi hal ehwal negeri, pelbagai itu dan mendalam tidak pernah di seluruh dunia meletakkan ke hadapan Tetapi kewangan moden adalah satu jenis apa-apa tidak Mahakuasa kekuatan organisasi pemerintah Sebagai ringkasan semua mengandungi, tetapi juga faktor-faktor lain yang tidak boleh serupa dengan saingan. "  . 

 Wang Anshi telah lega, Shenzong meneruskan punca pembaharuan, nombor " Genpo penyusunan semula .  Genpo penyusunan semula dan Xining Pembaharuan, yang dipanggil " Xi Feng undang-undang baru , tetapi intensiti tidak boleh dibandingkan dengan Pembaharuan Xining.  Crescendo selepas pembaharuan kekuatan negara, tumpuan beralih kepada Shenzong luar penderitaan yang ditentukan dalam satu kali kejadian memusnahkan Xia Barat, untuk benar-benar asing pencerobohan.  Mei Xining lima tahun ( 1072 ), Shenzong ekspedisi permulaan mencapai kemenangan yang amat digalakkan oleh keyakinan Shenzong itu.  April Yuanfeng selepas 9 tahun ( 1081 ), Western Xia rampasan kuasa levi Xixia Shenzong untuk mengambil, tidak mahu kemelut, Shenzong itu YiBingBuQi.  Genpo 2008 ( 1085 ) adalah permulaan enam sub Zhao, Shenzong ditubuhkan suruhanjaya untuk Putera.  Shenzong menggubal undang-undang baru, walaupun pendek oleh ibunya, Dowager tinggi sisa, tetapi tidak lama lagi bermula untuk memulihkan banyak daripada mereka digunakan untuk Dinasti Song Selatan  .  Selepas Shenzong runtuh, Dowager Gao belakang skrin, hanya takhta Zhao Xu Zhezong  disimpan ketat pengapit.  Konservatif yang diketuai oleh kredit Dowager yang tinggi untuk Sima Guang, keputusan Zhezong menghina meningkatkan Pihak Lama serius, perdebatan untuk Yuanyou Parti .  Parti fitnah lama, Zhezong Chikamasa, kredit parti baru, kerjaya Pembaharuan itu telah meneruskan. 



[ 编辑 ] 靖康之變Jingkang perubahan


Huizong adalah artis berbakat yang sangat negatif, tetapi juga kehilangan negaranya.


 Zhe meninggalkan tiada waris, selepas kematian menaiki takhta oleh saudaranya Zhao Ji , untuk Huizong.  Huizong dakwat cinta zaman kanak-kanak, Dan, menunggang kuda, keseronokan yang baik, ada kepentingan dalam hal ehwal negeri.  Zhao Ji tinggal di kaki lima mewah, suka untuk melawat pelacuran , mendengar kata-kata daripada imam, projek-projek pembinaan besar-besaran dalam Kaifeng pembaikan sudut timur laut Long tinggal di gunung, bernama Gen Yue , jejari lebih daripada sepuluh tahun selepas itu kolam Hibiscus, Cixi resort, astaka, burung dan binatang segala-galanya.  Huizong Su Hang, Liangzhe, penubuhan perlu Bong Biro dan Biro Anggun, yang direka untuk mengumpul bunga eksotik dan batu di selatan, Batu menghabiskan Geng menarik sulked, membawa kepada kekecohan awam .  Berat dan tahun pertama ( 1118 ), Sungai Kuning banjir, Hebei Jingdong Quad banjir orang pelarian, tidak membuat hidup, Huainan Song Jiang melancarkan pemberontakan popular, pemberontak sekali menduduki Jingdong, Huainan, Hebei bilangan daerah.  Diisytiharkan selepas dua tahun dan dua tahun ( 1120 ), Song Jiang pemimpin 36 pemberontakan untuk menerima mahkamah pengampunan akhir pemberontakan.  Hari Kesembilan ( November 1 ), tahun yang sama pada bulan Oktober , Fang La diadakan di Muzhou Qingxi ( Zhejiang Chunan barat laut) keadilan , petani tempatan mendapat angin tindak balas, dan pembangunan kepada rakyat tidak lama lagi.  Dalam tempoh tiga bulan, Pemberontak Liangzhe pendudukan enam negeri lebih daripada lima puluh daerah.  Dalam bulan pertama tahun berikutnya, Huizong menghantar Tong Guan selatan perang salib untuk terus Pemberontak, akhirnya ditangkap Julai Fang La  . 
 Huizong hal ehwal pengurusan janda negeri, Ketua menyerahkan Caijing diketuai istana, berkata enam pencuri .  Caijing dikenali di Daxing parti kurungan dan untuk memulihkan undang-undang baru, dan eksklusif.  Caijing di pejabat keesokan harinya, mengeluarkan perintah melarang Yuanyou Akta, iaitu bahawa kes Jiandang Yuanyou , menteri jujur itu semua akan dilepaskan ke pusat politik.  Huizong saya cuba untuk menarik perhatian, mudah berat badan dan tahun pertama ( 1118 ) apabila dia melihat negara Liao serangan musim bunga, dihantar utusan kuda dasar Dengzhou laut menyeberangi kepada emas.  Kedua-dua pihak telah membincangkan serangan biasa bertanggungjawab untuk serangan Liao Liao dan Song Utara "Nanjing" dan "Atlantis"; Liao, tanah Yanyun adalah dimiliki oleh Song, lalu Song Liao-year-old perubahan mata wang untuk membayar negara emas.  Iaitu laut Union .  Walau bagaimanapun, Song Jin Jun kekalahan yang lengkap, Kinbyo sehingga kemenangan merampas Yanjing penduduk kembali ke Utara dan potongan kem , Ping , Luan Tri-State.


Liao dan Northern Song situasi peta.



 Diisytiharkan dan 2007 ( 1125 ), Golden Army di East dan West Road selatan untuk menyerang Song.  Zhao Ji terkejut selepas sedikit pas Its sub Qinzong Zhao Huan dicadangkan mengikut Geng Li .  Takhta Qinzong menangis di antara perang dan ragu-ragu dibolehkan Geng Li mempertahankan Tokyo , kecewa dengan kes itu .  Geng Li sementara menentang Tentera Emas.  Golden Tentera Jingkang tahun pertama ( 1126 ) selatan menengah, lurus untuk mengambil Kaifeng terbahagi kepada dua bahagian.  Kaifeng City Golden Tentera mengepung bandar wabak kebuluran penyakit mati beberapa.  Satu lompatan pada Bing hari November ( 1127 ), Guo Jing kerosakan, Wanyan cari sepenuhnya Yanzong Han dan Zhu Jiang bandar banduan patah Huizong, Qinzong Dua Maharaja.  Pada Penghinaan, Feb. 6, 2002 ( 20 Mac 1127 ), yang emas itu menjadi tawanan gundik yang Guiqi Puteri dan kes-kes wanita, wanita etnik, pramuria beribu-ribu orang ke Negeri Golden bandar lima negara (kini Heilongjiang Harbin Ylang County ) sisa lambang Dua Maharaja dipecat sebagai rakyat biasa , yang dikenali perubahan Jingkang  .  Diculik harem atau Kinbyo putaran jalan kecil kepada kematian, atau untuk memecah masuk ke dalam hospital dobi ( Negeri Golden rasmi pelacuran) pelacur sepanjang hayat atau Jin menduduki gundik.  Jin City di lima negara penghinaan Dua Maharaja mengelak Huizong pengsan Jerman awam, Qinzong Hou pengsan berat.  Dua lepas Kesiyixiang.  Sokongan Zhang Bangchang , Liu Yu Dinasti Jin menakluki Dinasti Song Utara, penubuhan " Chu besar "dan" besar Qi "dua boneka rejim. 






[ 编辑 ] 南宋歷史Song sejarah Selatan

[ 编辑 ] 建炎南渡Jianyan, Nandu





 Dinasti Jin Song Penghinaan tawanan banyak Zhaozong bilik terlepas Kangwang Zhaogou .  Penghinaan 2002 ( 1127 ), Zhao Gou dari selatan Hebei hari ini untuk modal sementara Nanjing Yingtianfu (sekarang Henan Shangqiu ) takhta Song Selatan, Gaiyuan Jianyan .  Selepas itu Zhao Gou semua jalan ke garisan selatan, terlalu Huaihe menyeberangi Sungai Yangtze , Jianyan tiga tahun dialihkan House Jiangning Jiankang House (kini Nanjing ) sebagai barisan , mengatakan "Modal Timur".  Shaoxing tahun pertama ( 1131 ) Hangzhou Lin'an House (kini Hangzhou ) sebagai " berturut-turut ", Shaoxing 8 rasmi Lin'an berturut-turut, Jiankang bukannya kekal .  Jin dinasti semua cara selatan debar, hampir sama dengan Lin'an, Gojong melarikan diri tidak, hanya ke laut untuk melarikan diri, Wenzhou pantai mengembara selagi empat bulan.  Disebabkan cuaca lembap banyak sungai selatan, ditambah rintangan wira Junmin Song Selatan, emas jurulatih WANYAN Wushu pengeluaran kembali utara.  Beiche Zhenjiang , Song akan Hanshizhong dipenggal berundur dipaksa ke swing hari kuning .  Song lapan ribu tentera di bawah pengepungan Kinbyo beribu-ribu buntu awam sebenarnya 45 pada tentera emas 8 dan terakhir Huogong hanya jurang terbuka, akan berpindah ke utara dalam perjalanan di Jiankang ditewaskan oleh Yue Fei , kini enggan untuk menyeberangi sungai  . 



1141 anuiti, Dinasti Selatan Song, Xia Barat Tiga konfrontasi Rajah.



 Paling terutamanya dalam Dinasti Song Selatan " ZTE akan "apabila menolak Yue Fei.  Ekspedisi Utara , Song Selatan mengembalikan Kim Weiqi rejim susu tanah.  Song Maharaja Zhao Gou, untuk pelbagai sebab politik sebagai salah satu persidangan, sentiasa bertentangan niat Utara Ekspedisi dan Yue Fei.  Shaoxing dekad ( 1140 ) Mei, mengoyak dan Yee Jin lagi pencerobohan selatan, Song Zhaojun China Perang Anti-Jepun wira Serangan Tentera Emas di Sichuan dan Shaanxi, Lianghuai semua gagal.  Julai, emas Wushu selatan dan menakluk buruk, serangan Yan City , Yue Fei mengalahkan, Yingchang serangan , dan Yue Fei mengalahkan.  Yue Jiajun sehingga kemenangan, telah melanda hanya 45 km jauhnya dari Kaifeng zhuxianzhen Wushu melarikan diri Kaifeng, utara sejak tentera sukarelawan menjawab bahawa Jinren Nan Wang mengeluh, "Han Shan Yi, goncang Yue Jiajun sukar.  Pada masa ini, Raja Gojong bawah 12 pingat emas menggesa Yue Fei pulangan berjaya kuasa Ekspedisi Utara dimusnahkan.  November Shaoxing sebelas tahun ( 1141 ), Song dan penulisan emas dan " Shaoxing dan perbincangan ", sebagai sempadan antara kedua-dua negara untuk Huaishui - bertaburan kira besar .  Song diserah Tang Yue Fei kembali Negeri , Dengzhou Shangzhou , Qinzhou lebih daripada setengah tahun kepada 25 juta auns perak penghormatan emas, sutera 25 10000.  Hawa Tahun Baru malam di akhir Disember ( Januari 27, 1142 ), Zhao Gou dan Qin Hui " direka-up "caj untuk membunuh Yue Fei dan anak beliau Yue Yun , yang Kementerian Zhang Xian di Lin'an (kini Hangzhou ).  Shaoxing dan perbincangan "untuk mencapai, Song bapa Maharaja keranda dan Huizong ibu Wechsler saya telah dihantar kembali ke Dinasti Song Selatan . 

 Raja Gojong dan pelantikan Qin Hui fasa .  Qin Hui, yang telah dianjurkan antara dalam Jingkang tahun anti-emas, selepas Jin merampas.  Oktober Jianyan empat tahun ( 1130 ), Qin Hui Selatan pulangan, kerana dia mengejar dasar penyerahan, dengan makna Gojong walaupun Hop.  Qin Hui pergi ke arah hanya menjadi timbalan perdana menteri dalam bulan Mac , maka menteri kanan utama pada bulan Ogos .  Penyokong kuat Qin Hui "Selatan dari selatan, utara dari Utara"  , apabila fesyen dan Gojong kemungkinan  , penyingkiran Gojong setahun kemudian.  Qin Hui Baxiang selepas mengekalkan profil yang rendah , bapa mesin bergerak.  Mei Shaoxing 2008 ( 1138 ), Gojong pengembalian semula Qin Hui kanan perdana menteri.  Qin Hui datang kepada kuasa, penindasan terhadap pegawai-pegawai dengan pandangan mereka sendiri, perkahwinan keluarga isteri, Membuat Neichen.  Gojong mengambil persetujuan untuk tingkah laku Qin Hui.  Qin Hui adalah kuasa besar, kewaspadaan disebabkan Gojong.  Puak Tinggi di bawah arahan ulama Qin Hui cucu hilang .  Hui Qin berkuasa menurun.  Shaoxing 25 tahun ( 1155 ), Qin Hui sakit tenat, perancangan yang membolehkan kanak-kanak untuk berjaya fasa, Gaozong ditolak, tamat sejurus selepas  . 


[ 编辑 ] 偏安江南Mengorbankan Jiangnan yang panjang









 Qin Hui kematian, Maharaja terhadap seluruh parti dalam satu tangan, satu tangan pegawai capitulationists penggunaan semula.  Gojong kesuburan, jadi dia boleh memilih daripada dua keturunan Raja Taejo Zhao Yuan dan Zhao Qu waris.  Akhirnya, Zhao Yuan menang.  Shaoxing 32 hingga tahun ( 1162 ), Zhao Yuan ditubuhkan sebagai putera mahkota, dan dinamakan Zhao Shen.  Di Shaoxing tiga puluh satu tahun ( 1161 ), Jindi Hai Ling Wang Wanyanliang pencerobohan selatan, Yu Yunwen dalam kuari Pertempuran ditangkis.  Golden Negeri pergolakan sivil, Jindi Hai Ling Wang dibunuh, kembali ke utara Tentera Emas.  Perkara supaya Gojong Mengshengtuiyi.  Shaoxing, 32 hingga Jun, berusia 54 tahun Raja Gojong juga memerintahkan pelepasan , Prince Edward Zhao Shen takhta untuk Xiaozong .  Beliau berkata tuan , hidup Deoksugung , Gojong menjadi tuan, keseronokan terlibat, mahal.  Chunxi empat belas tahun ( 1187 ) 8 Oktober, kematian Raja Gojong. 

 Apa Xiaozong reformasi takhta hal ehwal politik cuba untuk memulihkan saudara Dinasti Song ke dalam kebangkitan relatif Xiaozong pembenaran Yue Fei keguguran keadilan , hanya menggunakan orang parti perang, bertekad untuk mengembalikan Central Plains .  April Longxing tahun pertama ( 1163 ), Xiaozong membuat Lixian Zhong , Shao Hongyuan dan menghantar tentera untuk Ekspedisi Utara.  Ekspedisi Utara sekali kemenangan, tetapi digabungkan dengan jeneral ideologi dan terang memandang rendah musuh, yang berlangsung hanya Hatsukaichi gagal.  Selepas itu, Xiaozong terakhir, dengan emas dan Tan, Disember Longxing 2002 ( 1164 ), Song, Jin ditandatangani secara rasmi dan protokol, yang dikenali Longxing dan Yee .  Xiaozong masih obsesi untuk memulihkan Dataran Tengah, terus untuk membetulkan persenjataan.  Walau bagaimanapun, kerana Yu Yunwen perang kumpulan parti jeneral meninggal dunia, punca Ekspedisi Utara untuk apa-apa.  Hal ehwal dalaman, Xiaozong aktif membetulkan kelenjar rasmi mengurangkan hukuman berlebihan rasmi rasuah , menguatkan pemusatan perhatian kepada pengeluaran pertanian.  Secara keseluruhan, hal ehwal dalaman Song telah mengubah keadaan.  Gojong meninggal dunia Xiaozong semakin acuh tak acuh kepada politik, dan akhirnya memutuskan untuk membiarkan di sub Zhao Tun, yang merupakan Mitsumune .  Takhta Mitsumune tidak lama lagi mengidap penyakit mental, Xiaozong sangat menghormati.  Pada bulan Julai Shaoxi lima tahun ( 1194 ), Xiaozong meninggal dunia. 

 Rintangan Mitsumune syak wasangka baik, sangat ketidakpercayaan Xiaozong Ren ke arah menteri takhta dua tahun selepas kegilaan yang semakin meningkat.  Selepas Shaoxi Julai 2005 Xiaozong meninggal dunia, Mitsumune tidak berkabung.  Lin'an bandar huru-hara, keadaan tidak stabil.  Imperialis puak Zhao Ruyu dan Zhao Yan timeout rahsia perancangan untuk menggubal raja baru.  Akhirnya, terlalu Empress Dowager walaupun diperintahkan, Mitsumune, dianggap sebagai tuan .  Pada tahun 1195 , anaknya Zhao memperluaskan takhta untuk Zong Ning , Gaiyuan Qingyuan .  Enam, meninggal dunia Mitsumune.  Sejarah terkandung Ningzong tidak kebijaksanaan ", IQ rendah.  Zong Ning Han Tuozhou, dan Shi Miyuan dua menteri yang berkuasa sekali untuk memanipulasi . 



D[ 编辑 ] 內憂外患DDDDDalaman dan luaran



 Ningzong awal Zhao Ruyu mana-mana Perdana Menteri.  Zhao Ruyu kelakuan politik yang baik.  Walau bagaimanapun, kerana keluarga diraja menghidangkan perdana menteri, terdapat tiada duluan majlis substandard, ditambah Han Tuozhou kipas api, perhentian terakhir dephasing.  Dinasti Song Selatan kaum masih ketinggalan dia, puisi berkabung pintu Lin'an setiap hari.  Kesan Ruyu Zhao untuk membuang sepenuhnya, Han Tuozhou, di bawah samaran nama akademik, pembuatan Qingyuan pengharaman parti , perundangan yang dipanggil "pseudo-sains".  Kebanyakan Menteri ketika itu pembangkang DPRK agama perundangan Tuozhou Han, Han Tuozhou untuk mengambil kumpulan ini terpelajar semua dihalau keluar dari mahkamah.  The Qingyuan tahun ( 1200 ), Han Tuozhou melihat perundangan tidak lagi ancaman, mengangkat pengharaman parti.  Pengharaman parti tidak popular, dalam usaha untuk memenangi lebih terpelajar, Han Tuozhou meminjam pihak Ekspedisi Utara demagog  .  Pembukaan Jubli 2002 ( 1206 ), Han Tuozhou tergesa-gesa terbuka Jubli Ekspedisi Utara , tidak lama lagi gagal.  Ekspedisi Utara kegagalan Han Tuozhou menjadi sasaran politik lawan Shimi Yuan untuk mengambil didamaikan dengan Taliban dan pakatan pembangkang Korea Selatan Jin Youyi membunuh Han Tuozhou sebagai rundingan damai, salah satu syarat.  November 3, Jubli terbuka 2003 ( 1207 ), Shimi Yuan dan lain-lain memalsukan Mizhi Han Tuozhou membunuh.  Sejak itu Shimi Yuan diktator.  Shimi Yuan dan Yang Queen pakatan sulit, tinggal menerajui. 

 Ini Ningzong lapan kanak-kanak, tetapi semua mati, jadi raja 's son Li Yi Zhao Hong Prince.  Zhao Yuan Hong Shimi diktator yang sangat tidak berpuas hati Shimi Yuan sisa Zhao Hong-Prince, The Stand, Zhao Yun adalah pewaris takhta.  Jiading 27 tahun ( 1224 ) lompat 3 Ogos, Ningzong meninggal dunia Zhao Yun takhta, adalah untuk Simnel .  Simnel takhta, Shimi Yuan terus kepada pemerintahan diktator, Zhao Yun juga mengejar malang dasar Tao. 























1 comment: