Dinasti Han di 87 SM
(wilayah teras dalam coklat), dengan commanderies (titik merah) dan naungan
(titik hijau) yang ditunjukkan.
Dinasti Han (206 BC - 220 AD)
merupakan dinasti empayar China , didahului oleh Dinasti Chin (221-207 SM) dan
digantikan oleh Tiga Kerajaan (220-280 Masihi). Ia diasaskan oleh pemimpin
pemberontak Liu Bang, dikenali selepas kematian sebagai Maharaja Gaozu Han. Ia
telah secara ringkas diganggu oleh Dinasti Xin (9-23 Masihi) pemangku bekas
Wang Mang. Peralihan ini memisahkan Han kepada dua tempoh: Han Barat (206 SM -
9 Masihi) dan Han Timur (25-220 Masehi). Merangkumi lebih empat abad, tempoh
Dinasti Han adalah dianggap satu umur keemasan dalam sejarah Cina. Sehingga hari ini, kumpulan majoriti etnik
China merujuk kepada dirinya sebagai yang "Han orang" dan yang skrip
Cina adalah dirujuk untuk sebagai "Han aksara ".
Empayar Han telah dibahagikan
kepada kawasan-kawasan yang langsung dikawal oleh kerajaan pusat, dikenali sebagai
commanderies, dan beberapa kerajaan-kerajaan semi-autonomi. Kerajaan-kerajaan
ini secara beransur-ansur hilang semua sisa-sisa kebebasan mereka, khususnya
berikutan Pemberontakan Tujuh Syarikat. Xiongnu, konfederasi nomad yang
menguasai timur Steppe Eurasia, mengalahkan tentera Han dalam pertempuran di
200 SM. Berikutan kekalahan itu, perikatan perkahwinan politik telah
dirundingkan di mana Han menjadi rakan kongsi yang lebih rendah de facto.
Apabila, walaupun perjanjian itu, Xiongnu terus menyerbu sempadan Han, Maharaja
Wu Han (R. 141-87 SM) telah melancarkan beberapa kempen ketenteraan terhadap
mereka. Kemenangan muktamad Han dalam peperangan akhirnya memaksa Xiongnu untuk
menerima status orang suruhan sebagai cawangannya Han. Kempen ini berkembang
Han kedaulatan ke Lembangan Tarim Asia Tengah dan membantu menubuhkan rangkaian
perdagangan yang luas yang dikenali sebagai Jalan Sutera, yang mencapai sejauh
dunia Mediterranean. Han memaksa berjaya untuk membahagikan Xiongnu ke dalam
kedua-dua negara bersaing, Selatan dan Utara Xiongnu, dan memaksa Xiongnu Utara
merentasi Sungai Ili. Walaupun kemenangan ini, utara wilayah-wilayah sempadan
Han cepat ditakluki oleh Gabungan Xianbei nomad.
Selepas 92 Masihi, istana
sida-sida semakin melibatkan diri dalam politik mahkamah, terlibat dalam kuasa
ganas perjuangan antara puak-puak yang mempunyai isteri pelbagai maharani dan
dowagers maharani, menyebabkan kejatuhan utama Han. Imperial pihak berkuasa
juga serius dicabar oleh masyarakat Daoist besar agama yang menghasut
Pemberontakan Serban Kuning dan Lima Pecks Pemberontakan Beras. Berikutan
kematian Maharaja Ling (R. 168-189 Masihi), sida-sida istana mengalami dibunuh
beramai-ramai oleh pegawai-pegawai tentera, membenarkan ahli-ahli golongan
bangsawan dan gabenor tentera untuk menjadi panglima perang dan membahagikan
empayar. Apabila Cao Pi, Raja Wei, merampas takhta daripada Maharaja Xian,
Dinasti Han lagi wujud.
Dinasti Han merupakan umur
kemakmuran ekonomi dan menyaksikan pertumbuhan yang ketara ekonomi wang yang
pertama ditubuhkan semasa Dinasti Zhou (sekitar 1050-256 SM). Sistem mata wang
yang dikeluarkan oleh pudina kerajaan pusat di 119 SM kekal sistem mata wang
standard China sehingga Dinasti Tang (618-907 Masihi). Membayar untuk kempen
ketenteraan dan penyelesaian wilayah sempadan baru ditawan, kerajaan negarakan
garam dan besi swasta industri di 117 SM. Ini monopoli kerajaan telah
dimansuhkan semasa tempoh Han Timur, dan hasil hilang recouped melalui banyak
membebankan usahawan swasta. Maharaja berada di puncak masyarakat Han. Beliau
mempengerusikan kerajaan Han tetapi kuasa yang dikongsi bersama dengan
kedua-dua golongan bangsawan dan menteri-menteri yang dilantik yang sebahagian
besarnya datang daripada kelas bangsawan ilmiah. Dari pemerintahan Wu seterusnya,
mahkamah Cina rasmi ditaja Confucianisme dalam pendidikan dan politik mahkamah,
disintesis dengan kosmologi ulama kemudian seperti Dong isinya. Dasar ini
dialami sehingga kejatuhan Dinasti Qing pada tahun 1911 Masihi. Sains dan
teknologi dalam tempoh Han menyaksikan kemajuan, termasuk papermaking, kemudi
stereng nautika, penggunaan nombor negatif dalam matematik, peta yang
dibangkitkan relief, sfera hidraulik berkuasa armillary untuk astronomi, dan
seismometer menggunakan pendulum songsang.
Etimologi
Menurut kepada Rekod
Historian Grand, selepas kejatuhan Dinasti Qin Xiang Yu hegemon dilantik Liu
Bang sebagai putera perkebunan feudal kecil Hanzhong. Berikutan kemenangan Liu
Bang dalam pendirian Chu-Han, Dinasti Han akibat dinamakan selepas perkebunan feudal
Hanzhong.
Sejarah
Han Barat
Dinasti pertama China empayar
adalah Dinasti Chin (221-206 SM). Yang bersatu Chin Cina berperang Syarikat
melalui penaklukan, tetapi empayar mereka menjadi tidak stabil selepas kematian
maharaja pertama Chin Shih Huang Ti. Dalam masa empat tahun, pihak berkuasa
dinasti telah runtuh dalam menghadapi pemberontakan. Dua bekas pemimpin
pemberontak, Xiang Yu (d. 202 SM) Chu dan Liu Bang (d. 195 SM) Han, yang
terlibat dalam peperangan untuk memutuskan siapa yang akan menjadi hegemon
China, yang telah fissured kepada 18 kerajaan, setiap kesetiaan yang mendakwa
sama ada Xiang Yu atau Liu Bang. Walaupun Xiang Yu membuktikan untuk menjadi
komander mampu, Liu Bang mengalahkan dia pada Pertempuran Gaixia, dalam moden
hari Anhui. Liu Bang menjawat gelaran "maharaja" (huangdi) menggesa
pengikut-pengikutnya dan dikenali selepas kematian sebagai Maharaja Gaozu (R.
202-195 SM). Chang'an telah dipilih
sebagai modal baru empayar reunified di bawah Han.
Pada awal Dinasti Han Barat,
13 di tengah-tengah dikawal commanderies termasuk modal rantau wujud dalam
ketiga barat empayar, manakala timur dua pertiga telah dibahagikan kepada
sepuluh kerajaan semi-autonomi. Untuk
menenangkan menonjol komander dari perang dengan Chu, Maharaja Gaozu enfeoffed
sebahagian daripada mereka sebagai raja-raja. Menjelang 157 SM, Han mahkamah
telah menggantikan semua raja-raja dengan ahli keluarga diraja Liu, kerana
kesetiaan bukan saudara mara takhta telah dipersoalkan. Selepas beberapa pemberontakan oleh Han raja-raja
yang terbesar menjadi Pemberontakan daripada Tujuh Syarikat pada 154
BC-mahkamah imperialis menggubal satu siri reformasi bermula di 145 SM
mengehadkan saiz dan kuasa kerajaan ini dan membahagikan mereka ke dalam
commanderies yang kecil baru Raja-raja
tidak lagi mampu untuk melantik kakitangan mereka sendiri; tugas ini telah
diambil alih oleh mahkamah imperialis.
Kings menjadi kepala yang nominal fiefs mereka dan dipungut sebahagian
daripada hasil cukai sebagai pendapatan peribadi mereka. Kerajaan-kerajaan
tidak pernah sepenuhnya dimansuhkan dan wujud sepanjang baki Han Barat dan
Timur.
Untuk utara China betul,
Xiongnu nomad penghulu Modu Chanyu (R. 209-174 SM) menakluki pelbagai suku kaum
yang menduduki bahagian timur Steppe Eurasia. Menjelang akhir pemerintahannya,
beliau dikawal Manchuria, Mongolia, dan Lembangan Tarim, menakluk lebih dua
puluh negeri timur Samarkand. Maharaja
Gaozu bermasalah tentang besi yang banyak senjata perkilangan Han diniagakan
kepada Xiongnu di sepanjang sempadan utara, dan dia menubuhkan sekatan
perdagangan terhadap kumpulan itu.
Walaupun sekatan itu adalah di tempat, Xiongnu mendapati peniaga
bersedia untuk membekalkan keperluan mereka. Angkatan Cina juga dipasang
serangan mengejut terhadap Xiongnu yang diniagakan di pasaran sempadan. Sebagai tindak balas, Xiongnu menyerang apa
yang kini Shanxi wilayah, di mana mereka mengalahkan tentera Han di Baideng
dalam 200 SM. Selepas rundingan, heqin
perjanjian dalam 198 SM nominal diadakan pemimpin daripada Xiongnu dan Han sebagai
rakan kongsi yang sama dalam perikatan perkahwinan diraja, tetapi Han dipaksa
untuk menghantar sejumlah besar barangan penghormatan seperti pakaian sutera,
makanan dan wain kepada Xiongnu.
Walaupun penghormatan dan
rundingan antara Laoshang Chanyu (R. 174-160 SM) dan Maharaja Wen (R. 180-157
SM) untuk membuka semula pasaran sempadan, banyak bawahan Xiongnu Chanyu
memilih untuk tidak mematuhi perjanjian dan berkala menyerbu wilayah Han selatan
Tembok Besar untuk barangan tambahan.
Dalam sidang mahkamah yang dipasang oleh Maharaja Wu (R. 141-87 SM) pada
135 SM, konsensus majoriti menteri-menteri adalah untuk mengekalkan perjanjian
heqin. Maharaja Wu diterima ini, walaupun berterusan Xiongnu serbuan. Walau bagaimanapun, satu sidang mahkamah pada
tahun berikutnya yakin majoriti bahawa penglibatan yang terhad di Mayi
melibatkan pembunuhan satu Chanyu akan membuang alam Xiongnu ke dalam keadaan
huru-hara dan manfaat Han. Apabila plot
ini gagal di 133 BE, Maharaja Wu telah
melancarkan satu siri pencerobohan besar-besaran tentera ke wilayah Xiongnu.
Tentera Cina ditangkap satu kubu kuat demi satu dan menubuhkan koloni pertanian
untuk mengukuhkan pengaruh mereka. Serangan memuncak di 119 SM di Pertempuran
Mobei, di mana Han komander Huo Qubing (d. 117 SM) dan Wei Qing (d. 106 BC)
memaksa mahkamah Xiongnu untuk melarikan diri utara Gurun Gobi.
Selepas pemerintahan Wu,
tentera Han terus diguna pakai terhadap Xiongnu. Xiongnu pemimpin Huhanye
Chanyu (R. 58-31 SM) akhirnya diserahkan
kepada Han sebagai orang suruhan anak sungai di 51 SM. Menuntut lawannya
takhta, Zhizhi Chanyu (R. 56-36 SM), telah dibunuh oleh Chen Tang dan Gan Yanshou
di Pertempuran Zhizhi, di Taraz moden, Kazakhstan.
Satu banner
sutera dari Mawangdui, Changsha, Hunan wilayah.Ia telah terbungkus lebih
keranda Lady Dai (d. 168 SM), isteri Marquess Li Cang (d. 186 SM), canselor
bagi Kerajaan Changsha.
Di 121 SM, Han tentera diusir
Xiongnu dari wilayah yang luas merangkumi Koridor Hexi untuk Lop Nur. Mereka
menghindarkan bersama-Qiang Xiongnu pencerobohan wilayah barat laut ini pada
111 SM. Pada tahun itu, mahkamah Han ditubuhkan empat sempadan commanderies
baru di rantau ini:. Jiuquan, Zhangyi, Dunhuang, dan Wuwei Majoriti orang di sempadan askar . Pada
majlis itu, mahkamah paksa berpindah petani petani. penempatan sempadan baru,
bersama-sama dengan hamba dan banduan milik kerajaan yang melakukan kerja
keras. Mahkamah juga digalakkan biasa,
seperti petani, peniaga, pemilik tanah, dan mengupah buruh, secara sukarela
berhijrah ke sempadan.
Malah sebelum pengembangan
Han ke Asia Tengah, perjalanan Zhang Qian diplomat 139-125 SM telah menubuhkan
kenalan Cina dengan tamadun sekitar banyak. Zhang dihadapi Dayuan (Fergana),
Kangju (Sogdiana), dan Daxia (Bactria, dahulunya United Greco-Bactrian), dia
juga mengumpulkan maklumat mengenai Shendu (lembah Sungai Indus Utara India)
dan Anxi (Empayar Parthian). Semua negara-negara ini akhirnya menerima kedutaan
Han. Sambungan ini menandakan permulaan
rangkaian perdagangan Jalan Sutera yang diperluaskan kepada Empayar Rom,
membawa barangan Han seperti sutera kepada Rom dan Rom barangan seperti
glasswares ke China. Dari kira-kira
115-60 SM, tentera Han berjuang Xiongnu alih kawalan oasis bandar-negeri di
Lembangan Tarim. Han adalah akhirnya menang dan ditubuhkan yang Perlindungan di
Kawasan Barat di 60 SM, yang diuruskan dengan pertahanan dan di rantau ini hal
ehwal luar negeri. The penaklukan
tentera laut daripada Makam di 111 SM berkembang di alam Han ke dalam apa yang
kini moden Guangdong, Guangxi, dan utara Vietnam. Yunnan telah dibawa ke alam
Han itu dengan penaklukan itu Kingdom Dian dalam 109 SM, diikuti oleh bahagian
Semenanjung Korea dengan itu pertubuhan penjajah Xuantu Commandery dan Lelong
Commandery dalam 108 SM. Dalam banci 1
China di seluruh negara yang dikenali diambil dalam 2 Masihi, penduduk telah
didaftarkan sebagai mempunyai 57671400 individu di 12366470 isi rumah. Membayar
untuk kempen ketenteraan dan pengembangan penjajah, Maharaja Wu negarakan
beberapa industri swasta. Dia menciptakan monopoli kerajaan pusat yang ditadbir
sebahagian besarnya oleh pedagang bekas. Monopoli ini termasuk garam, besi, dan
pengeluaran arak, serta gangsa-syiling matawang. Monopoli arak berlangsung
hanya 98-81 SM, dan monopoli garam dan besi akhirnya dimansuhkan pada awal Han
Timur. Pengeluaran sistem mata wang kekal monopoli kerajaan pusat seluruh
Dinasti Han. Monopoli kerajaan akhirnya dimansuhkan apabila puak politik yang
dikenali sebagai reformis mendapat pengaruh yang lebih besar di mahkamah.
Reformis menentang puak Modernist yang telah menguasai politik mahkamah dalam
pemerintahan Maharaja Wu dan semasa kabupaten berikutnya Huo Guang (d. 68 SM).
Modenis berhujah dasar yang agresif dan pengembangan asing yang disokong oleh
hasil daripada campur tangan kerajaan berat dalam ekonomi swasta. Reformis,
bagaimanapun, membatalkan polisi ini, memihak berhati-hati, bukan pengembangan
pendekatan dasar asing, pembaharuan bajet berjimat, dan kadar cukai yang lebih
rendah dikenakan ke atas usahawan swasta.
Sebuah lampu
minyak hujungnya gangsa dalam bentuk seorang hamba perempuan melutut, bertarikh
SM abad ke-2, yang dijumpai dalam makam Wan Dou, isteri putera Liu Sheng Han; pengatup
gelongsor membolehkan pelarasan arahan dan kecerahan cahaya semasa iajuga
perangkap merokok dalam badan.
Wang Mang pemerintahan dan perang saudara
Wang Zhengjun (71 SM-13
Masihi) adalah Permaisuri 1, maka Permaisuri janda bangsawan, dan akhirnya
besar Permaisuri janda bangsawan semasa pemerintahan Yuan Emperors (R. 49-33
SM), Cheng (R. 33-7 SM), dan Ai (R. 7-1 SM), masing-masing. Pada masa ini,
penggantian saudara lelakinya memegang gelaran bupati .Berikutan kematian Ai,
Wang Zhengjun anak saudara Wang Mang (45 SM-23 Masihi) telah dilantik pemangku
untuk Maharaja Ping (R. 1 SM - 6. Masihi). Apabila Ping meninggal dunia dalam 6
Masihi, Empress Dowager dilantik Wang Mang untuk bertindak sebagai maharaja
untuk kanak-kanak Liu Ying (d. 25 Masihi). Wang berjanji untuk melepaskan
kawalannya untuk Liu Ying apabila dia datang umur. Walaupun janji ini, dan terhadap bantahan dan
pemberontakan dari golongan bangsawan, Wang Mang mendakwa bahawa Mandat Syurga
ilahi dipanggil untuk akhir Dinasti Han dan bermula sendiri: Dinasti Xin (9-23
Masihi).
Wang Mang memulakan satu siri
pembaharuan utama yang akhirnya berjaya. Pembaharuan ini termasuk perhambaan
mengharamkan, tanah nasionalisasi untuk sama-sama mengedarkan antara isirumah,
dan memperkenalkan mata wang baru, satu perubahan yang hina nilai duit
syiling. Walaupun pembaharuan ini
menimbulkan pembangkang yang besar, rejim Wang bertemu kejatuhan muktamad itu
dengan banjir yang besar c . 3 Masihi dan 11 Masihi. Pembentukan kelodak
beransur-ansur dalam Sungai Kuning telah menaikkan paras air dan terharu
kerja-kerja kawalan banjir. Sungai Kuning berpecah kepada dua cawangan baru:
satu pengosongan ke utara dan yang lain untuk selatan Semenanjung Shandong,
walaupun jurutera Han berjaya empangan cawangan selatan sebanyak 70 Masihi .
Banjir tercabut beribu-ribu petani petani, ramai yang menyertai penyamun
keliling dan kumpulan pemberontak seperti Bulu kening Merah untuk terus
hidup. Tentera Wang Mang tidak mampu
quelling kumpulan-kumpulan pemberontak diperbesarkan. Akhirnya, gerombolan
pemberontak memaksa cara mereka ke Istana Weiyang dan membunuh Wang Mang.
Barat Han
dicat seramik dipasang cavalryman dari kubur umum tentera di Xianyang, wilayah
Shaanxi.
Western atau Han Timur
gangsa patung kuda dengan pelana mendahului.
Maharaja Gengshi Han (R.
23-25 Masihi), keturunan Maharaja Jing (R. 157-141 SM), cuba untuk memulihkan
Dinasti Han dan Chang'an diduduki sebagai modal beliau. Walau bagaimanapun,
beliau terharu dengan kening "pemberontak" Red yang digulingkan,
dibunuh, dan digantikan dia dengan boneka raja Liu Penzi. Maharaja Gengshi adik
Liu Xiu, dikenali selepas kematian sebagai Maharaja Guangwu (R. 25-57 Masihi),
selepas membezakan dirinya di Pertempuran Kunyang di 23 Masihi, digesa untuk
berjaya Gengshi sebagai maharaja. Di bawah pemerintahan Guangwu itu Empayar Han
telah dipulihkan. Guangwu dibuat Luoyang modal dalam 25 Masihi, dan sebanyak 27
Masihi pegawainya Deng Yu dan Feng Yi telah memaksa Bulu kening Merah menyerah
diri dan dilaksanakan pemimpin mereka kerana pengkhianatan. Dari 26 hingga 36 Masihi, Maharaja Guangwu
terpaksa untuk memerangi panglima perang serantau lain yang mendakwa gelaran
maharaja; apabila panglima perang telah dikalahkan, China reunified bawah Han.
Tempoh antara asas yang Dinasti
Han dan pemerintahan Wang Mang ini adalah dikenali sebagai di Barat Han Dinasti
atau Bekas Han Dinasti (206 SM - 9 Masihi). Dalam tempoh ini modal adalah di
Chang'an (Xi'an moden). Dari pemerintahan Guangwu modal telah berpindah ke arah
timur ke Luoyang. Era dari pemerintahannya sehingga kejatuhan Han yang dikenali
sebagai di Timur Han Dinasti atau yang Han Kemudian Dinasti (25-220 AD) .
Satu syiling
gangsa berbentuk sodok dikeluarkan semasa (R. 9-23 Masihi) tempoh pemerintahan
Wang Mang.
Han Timur
Han Timur, dikenali juga
sebagai Han-Kemudian, secara rasmi bermula pada 5 Ogos 25, apabila Liu Xiu
menjadi Maharaja Guangwu Han. Semasa
pemberontakan yang meluas terhadap Wang Mang, di negeri Korea dari Goguryeo adalah
percuma kepada commanderies Korea serbuan Han ini ; Han tidak mengesahkan
kawalan ke atas rantau ini sehingga AD 30 . Sisters Trung Vietnam memberontak
terhadap Han pada AD 40.. Pemberontakan mereka telah dihancurkan oleh Han umum
Ma Yuan (d. AD 49) dalam kempen dari AD 42-43. Wang Mang memperbaharui
permusuhan terhadap Xiongnu, yang estranged dari Han sehingga pemimpin mereka
Bi, saingan menuntut kepada takhta terhadap Punu sepupunya ,diserahkan kepada
Han sebagai orang suruhan jajahan pada AD 50. Ini mewujudkan dua saingan
Xiongnu menyatakan: Xiongnu Selatan yang diketuai oleh Bi, sekutu Han, dan
Xiongnu Utara diketuai oleh Punu, musuh Han Semasa pemerintahan bergelora Wang
Mang, Han hilang kawalan ke atas Lembangan Tarim, yang telah ditawan oleh
Xiongnu Utara pada AD 63 dan digunakan sebagai asas untuk menyerang Han Koridor
Hexi di Gansu. Dou Gu (d. 88 Masihi) mengalahkan Xiongnu Utara pada Pertempuran
Yiwulu pada AD 73, mengusir mereka dari Turpan dan mengejar mereka sejauh
sebagai Tasik Barkol sebelum menubuhkan garison di Hami.Selepas Pelindung baru
Ketua Kawasan Barat Chen Mu (d. AD 75) telah dibunuh oleh sekutu Xiongnu dalam
Karasahr dan Kucha, garrison di Hami telah ditarik balik. [55] Pada Pertempuran
Ikh Bayan pada AD 89, Dou Xian (d. AD 92) mengalahkan Xiongnu chanyu Utara yang
kemudiannya berundur ke Pergunungan Altai. [56] Selepas Xiongnu Utara melarikan
diri ke lembah Sungai Ili pada AD 91, Xianbei nomad menduduki kawasan itu dari
sempadan United Buyeo di Manchuria Sungai Ili rakyat Wusun. Xianbei mencapai apogee mereka bawah
Tanshihuai (d. AD 180), yang konsisten
mengalahkan tentera Cina. Walau bagaimanapun, Tanshihuai itu pergabungan
berpecah selepas kematiannya.
Ban Chao (d. AD 102)
menyenaraikan bantuan daripada Empayar Kushan, menduduki kawasan moden India,
Pakistan, Afghanistan, dan Tajikistan, untuk menundukkan Kashgar dan sekutu
Sogdiana. Apabila diminta oleh Kushan pemerintah Vima Kadphises ( rc 90-c. 100
Masihi) untuk perikatan perkahwinan dengan Han telah ditolak pada AD 90, dia
menghantar tenteranya kepada Wakhan (Afghanistan) menyerang Ban Chao. Konflik
berakhir dengan Kushans menarik diri kerana kekurangan bekalan. Dalam AD 91, pejabat Ketua Pelindung Kawasan
Barat telah dibina semula apabila ia telah kurniakan kepada Ban Chao.
Western-Han
dicat balang seramik dihiasi dengan relief dibangkitkan naga, burung phoenix,
dan taotie.
Sebelah
Songsang cermin Barat Han gangsa dengan reka bentuk dicat motif bunga.
Di samping hubungan jajahan
dengan Kushans, Empayar Han menerima hadiah dari Empayar Parthian, dari raja di
Burma moden, daripada pemerintah di Jepun, dan memulakan misi gagal untuk Daqin
(Rom) pada AD 97 dengan Gan Ying sebagai utusan . Kedutaan Rom Maharaja Marcus Aurelius (R.
161-180 Masihi) direkodkan dalam Hanshu Hou telah mencapai mahkamah Maharaja
Huan Han (R. AD 146-168) pada AD 166, lagi Rafe de Crespigny menegaskan bahawa
ini adalah yang paling mungkin satu kumpulan pedagang Rom. pelancong lain untuk Timur Han China termasuk
sami Buddha yang menterjemahkan karya Cina, seperti Satu Shigao Parthia, dan
Lokaksema dari Kushan- era Gandhara, India.
Anjing tembikar berlapis
hijau An Han Timur, AD 25-220.
Sida-sida di negeri hal ehwal
Pemerintahan Maharaja Zhang
(R. 75-88 Masihi) datang untuk dilihat oleh ulama Han kemudian Timur sebagai
titik yang tinggi rumah dinasti. Selepas
pemerintahan semakin ditandakan oleh sida campur tangan dalam politik mahkamah
dan penglibatan mereka dalam kuasa ganas perjuangan puak imperialis isteri.
Dengan bantuan sida Zheng Zhong (d. 107 Masihi), Maharaja Dia (R. 88-105
Masihi) telah Dou Empress Dowager (d. 97 Masihi) yang diletakkan di bawah
tahanan rumah dan puak beliau dilucutkan kuasa. Ini adalah dalam membalas
dendam untuk Dou yang penyingkiran puak yang semula jadi beliau ibu-Consort
Liang-dan kemudian menyembunyikan identiti beliau dari beliau. Selepas kematian Maharaja Beliau ini, Empress
isteri beliau Deng Sui (d. 121 Masihi) berjaya hal ehwal negeri sebagai
pemangku Permaisuri janda bangsawan semasa krisis kewangan yang bergelora dan
pemberontakan Qiang meluas yang berlangsung 107-118 Masihi.
Apabila Empress Dowager Deng
meninggal dunia, Maharaja Satu (R. 106-125 Masihi) telah yakin dengan tuduhan sida-sida
Li Run dan Jiang Jing bahawa Deng dan
keluarganya telah merancang untuk memecat beliau. Satu puak dipecat Deng ahli
daripada jawatan, dibuang mereka dan memaksa ramai untuk membunuh diri. Selepas kematian An, isterinya, Empress
Dowager Yan (d. 126 AD) diletakkan yang Marquess anak Beixiang di atas takhta
itu dalam usaha untuk mengekalkan kuasa dalam keluarga beliau. Walau
bagaimanapun, istana sida Sun Cheng (d. 132 Masihi) mendalangi penggulingan
berjaya rejim beliau untuk menobatkan Maharaja Shun Han (R. 125-144 Masihi).
Yan telah diletakkan di bawah tahanan rumah, saudara-mara beliau sama ada
dibunuh atau dibuang, dan sekutu sida beliau telah disembelih. Bupati Liang Ji
(d. 159 Masihi), abang Maharani Liang Na (d. 150 Masihi), mempunyai abang iparnya
Consort Deng Mengnü (kemudian maharani) (d. 165 Masihi) yang dibunuh selepas
Deng Mengnü menentang percubaan Liang Ji untuk mengawal beliau. Selepas itu,
Maharaja Huan bekerja sida-sida untuk menggulingkan Liang Ji, yang kemudiannya
dipaksa untuk membunuh diri.
Seorang penjawat wanita dan penasihat lelaki
berpakaian jubah sutera, patung seramik dari Era Han Barat.
Pelajar dari di Universiti
Imperial menganjurkan satu bantahan pelajar meluas terhadap yang sida-sida
mahkamah Maharaja Huan itu. Huan lagi berimilik birokrasi apabila beliau
memulakan projek pembinaan hebat dan dihoskan ribu gundik dalam harem beliau
ketika krisis ekonomi. Palace sida-sida dipenjarakan rasmi Li Ying dan
rakan-rakannya dari Universiti Imperial atas tuduhan yang meragukan
pengkhianatan. Di 167 AD, Grand Komandan Dou Wu (d. 168 Masihi) yakin anaknya
undang-undang, Maharaja Huan, untuk melepaskan mereka. Walau bagaimanapun
maharaja kekal dihalang Li Ying dan rakan-rakannya dari berkhidmat di pejabat,
menandakan awal Larangan Partisan.
Berikutan kematian, Huan Wu
Dou dan Grand Tutor Chen Fan (d. 168 Masihi) cuba coup d'etat terhadap
sida-sida Hou Lan (d. 172 Masihi), Cao Jie (d. 181 Masihi), dan Wang Fu .Apabila
plot telah terbongkar, sida-sida yang ditangkap Dou Empress Dowager (d. 172
Masihi) dan Chen Fan. Jeneral Zhang Huan digemari sida-sida. Beliau dan
tenteranya berhadapan Dou Wu dan retainers beliau di pintu istana di mana
setiap sisi menjerit tuduhan pengkhianatan terhadap yang lain. Apabila
retainers secara beransur-ansur lengang Dou Wu, dia telah dipaksa untuk
membunuh diri.
Di bawah Maharaja Ling (R.
168-189 Masihi) sida-sida terpaksa larangan partisan yang diperbaharui dan
diperluaskan, manakala diri mereka melelong pejabat-pejabat kerajaan atas. hal ehwal Banyak negeri telah diamanahkan
kepada sida-sida Zhao Zhong (d. 189 Masihi) dan Zhang Rang (d. 189 AD) manakala
Maharaja Ling menghabiskan banyak masa roleplaying dengan gundik dan menyertai perarakan
tentera.
Barat Han tembikar makam
Patung dari hamba tak Berpakaian yang pernah tangan kayu dan pakaian sutera
yang kecil, yang telah terhakis dari masa ke semasa dan sejak itu hilang.
Akhir Dinasti Han
Larangan Partisan dimansuhkan
semasa Pemberontakan Serban Kuning dan Lima Pecks Pemberontakan Beras di AD
184, sebahagian besarnya kerana mahkamah tidak mahu terus merenggangkan
sebahagian besar daripada kelas bangsawan yang mungkin sebaliknya menyertai
pemberontakan. Kuning serban dan Lima Pecks-of-Beras
penganut dipunyai oleh dua masyarakat yang berlainan Daoist hierarki agama yang
diketuai oleh iman penyembuh Zhang Jue (d. 184 Masihi) dan Zhang Lu (d. 216
Masihi), masing-masing. Pemberontakan Zhang Lu itu, dalam moden utara Sichuan
dan selatan Shaanxi, tidak menghentikan sehingga 215 Masihi. pemberontakan besar-besaran Zhang Jue yang
merentasi lapan wilayah telah dihapuskan oleh Han kuasa dalam tempoh setahun,
namun yang dekad berikut menyaksikan lebih kecil kebangkitan berulang. Walaupun
Serban Kuning telah dikalahkan, banyak jeneral yang dilantik semasa krisis
tidak pernah membubarkan angkatan militia mereka dipasang dan digunakan tentera
untuk mengumpul kuasa luar kuasa imperialis runtuh.
Busaran silang
mekanisme Cina dengan buttplate dari sama ada Amerika lewat Tempoh berperang
atau awal Dinasti Han, diperbuat daripada gangsa dan bertatahkan dengan perak.
Umum-in-Chief Dia Jin (d. 189
Masihi), setengah-saudara kepada Maharani Beliau (d. 189 Masihi), diplotkan
dengan Yuan Shao (d. 202) untuk menggulingkan sida-sida oleh mempunyai beberapa
jeneral berarak ke pinggir modal. Sana, dalam petisyen bertulis kepada Empress
Dia, mereka menuntut pelaksanaan sida-sida '.
Selepas tempoh teragak-agak, Empress Beliau bersetuju. Apabila sida-sida
yang ditemui ini, bagaimanapun, mereka mempunyai abangnya Beliau Miao membatalkan perintah itu. Sida-sida dibunuh Beliau Jin on September 22,
189 Masihi. Yuan Shao kemudian mengepung Istana Utara Luoyang manakala Yuan Shu
saudaranya (d. 199 Masihi) mengepung Istana Selatan. Pada 25 September,
kedua-dua istana telah melanggar dan kira-kira dua ribu sida-sida
terbunuh. Zhang Rang sebelum melarikan
diri dengan Maharaja Shao (R. 189 Masihi) dan saudara Liu Xie-Maharaja masa
depan Xian Han (R. 189-220 Masihi). Walaupun sedang diusahakan oleh
saudara-saudara Yuan, Zhang membunuh diri dengan melompat ke dalam Sungai
Kuning.
Ketua Dong Zhuo (d. 192
Masihi) mendapati maharaja muda dan saudaranya mengembara di kawasan desa. Dia
mengiringi mereka selamat kembali ke ibukota dan telah dibuat Menteri Kerja
Raya, mengambil kawalan Luoyang dan memaksa Yuan Shao untuk melarikan diri.
Selepas Dong Zhuo diturunkan Maharaja Shao dan digalakkan Liu Xie saudaranya
sebagai Maharaja Xian, Yuan Shao mengetuai pakatan pegawai-pegawai dan bekas
terhadap Dong, yang dibakar Luoyang ke tanah dan menetap semula di mahkamah di
Chang'an dalam 191 Masihi Mei. Dong Zhuo kemudian diracun Maharaja Shao.
Dong telah dibunuh oleh anak
angkat Lu Bu (d. 198 Masihi) dalam plot menetas oleh Wang Yun (d. 192
Masihi). Maharaja Xian melarikan diri
dari Chang'an di 195 AD kepada runtuhan Luoyang. Xian telah dipujuk oleh Cao Cao
(155-220 Masihi), maka Gabenor Provinsi Yan dalam moden barat Shandong dan
timur Henan, untuk menggerakkan modal Xuchang dalam 196 Masihi.
Yuan Shao dicabar Cao Cao
untuk kawalan terhadap maharaja. Kuasa Yuan sangat berkurangan selepas Cao
mengalahkan beliau di Pertempuran Guandu di 200 Masihi. Selepas Yuan meninggal
dunia, Cao membunuh Yuan Shao anak Yuan Tan (173-205 Masihi), yang telah
berjuang dengan saudara-saudaranya atas warisan keluarga. [93] Yuan Shang
saudara-Nya dan Yuan Xi telah dibunuh di 207 AD oleh Gongsun Kang (d. 221 Masihi),
yang menghantar kepala mereka kepada Cao Cao.
Selepas kekalahan Cao di
Pertempuran tentera laut Cliffs Merah di 208 AD, China telah dibahagikan kepada
tiga sfera pengaruh, dengan Cao Cao mendominasi utara, Sun Quan (182-252
Masihi) mendominasi selatan, dan Liu Bei (161-223 Masihi ) mendominasi barat. Cao Cao meninggal dunia pada Mac 220 Masihi.
Menjelang Disember Cao Pi anaknya (187-226 Masihi) terpaksa Maharaja Xian
melepaskan takhta kepadanya dan dikenali selepas kematian sebagai Maharaja Wen
Wei. Ini secara rasmi berakhir Dinasti Han dan memulakan umur konflik antara
tiga negeri:. Cao Wei, Wu Timur, dan Shu Han.
Roh penjaga
animalistic siang dan malam memakai jubah Cina, Dinasti Han lukisan pada jubin
seramik; Michael Loewe menulis bahawa hibrid manusia dan binatang dalam seni
dan kepercayaan agama mendahului Han dan kekal popular semasa separuh pertama
Han Barat dan Han Timur.
Masyarakat dan Budaya
Kelas Sosial
Dalam susunan sosial
hierarki, maharaja di puncak Han masyarakat dan kerajaan. Walau bagaimanapun
maharaja selalunya kecil, memerintah oleh bupati seperti janda bangsawan
maharani atau salah satu daripada saudara lelakinya. Ranked segera di bawah maharaja adalah
raja-raja yang merupakan puak keluarga yang sama Liu. Selebihnya masyarakat,
termasuk bangsawan lebih rendah daripada raja-raja dan semua biasa tidak
termasuk hamba kepunyaan salah dua puluh pangkat.
Setiap pangkat berturut-turut
memberi pemegangnya lebih besar pencen dan keistimewaan undang-undang. Pangkat
tertinggi, Marquess penuh, datang dengan pencen negeri dan fiefdom wilayah.
Pemegang pangkat dengan segera di bawah, yang Marquess biasa, menerima pencen,
tetapi tidak mempunyai peraturan wilayah. Pegawai yang berkhidmat di dalam
kerajaan kepunyaan kelas biasa sosial yang lebih luas dan kedudukan hanya di
bawah golongan bangsawan dalam prestij sosial. Pegawai-pegawai kerajaan yang
tertinggi boleh enfeoffed sebagai marquesses.
Dengan tempoh Han Timur, golongan elit tempatan ulama yang belum kawin,
guru, pelajar, dan pegawai-pegawai kerajaan mula untuk mengenal pasti diri
mereka sebagai ahli-ahli yang lebih besar, bangsawan kelas di seluruh negara
dengan nilai-nilai yang dikongsi dan komitmen kepada biasiswa arus
perdana. Apabila kerajaan menjadi nyata
rasuah di pertengahan hingga lewat Han Timur, gentrymen banyak walaupun dianggap
penanaman hubungan berasaskan moral peribadi yang lebih penting daripada
berkhidmat di pejabat awam.
Petani, atau khususnya
pemilik tanah-petani kecil, kedudukan hanya di bawah ulama dan pegawai-pegawai
dalam hierarki sosial. Lain-lain penanam pertanian adalah status yang lebih
rendah, seperti penyewa, pekerja bergaji, dan dalam kes-kes yang jarang berlaku
hamba. Artisans dan tukang mempunyai status undang-undang dan sosioekonomi
antara pemilik petani petani dan peniaga biasa. Negeri- peniaga berdaftar, yang
dipaksa oleh undang-undang untuk memakai pakaian berwarna putih dan membayar
cukai komersial yang tinggi, dianggap oleh golongan bangsawan sebagai parasit
sosial dengan status hina. Ini adalah sering pekedai kecil pasar bandar;peniaga
seperti pengusaha dan peniaga beredar bekerja antara rangkaian bandar-bandar
dapat mengelakkan mendaftar sebagai pedagang dan sering kaya dan lebih berkuasa
daripada majoriti pegawai-pegawai kerajaan. Pemilik tanah yang kaya, seperti
bangsawan dan pegawai-pegawai, sering disediakan penginapan untuk retainers
yang disediakan kerja yang berharga atau tugas, kadang-kadang termasuk melawan
penyamun atau menunggang ke dalam pertempuran. Tidak seperti hamba, retainers
boleh datang dan pergi dari rumah tuan mereka sesuka hati mereka. Doktor
perubatan, penternak babi, dan daging mempunyai status sosial yang agak tinggi,
manakala ilahi occultist, pelari, dan Rasul mempunyai status yang rendah.
Dua
Han-dinasti lacquerwares merah dan hitam, satu mangkuk, dulang lain, biasanya
hanya pegawai kaya, bangsawan, dan pedagang mampu barangan mewah domestik
seperti lacquerwares, yang merupakan komoditi biasa yang dihasilkan oleh tukang
tukang dan mahir.
Perkahwinan, jantina, dan persaudaraan
Keluarga Han era adalah
patrilinial dan biasanya mempunyai 4-5 ahli keluarga nuklear yang hidup dalam
satu isi rumah. Pelbagai generasi ahli keluarga dilanjutkan tidak menduduki
rumah yang sama, tidak seperti keluarga dinasti kemudian. Menurut norma
keluarga Confucian, pelbagai ahli keluarga telah dirawat dengan tahap yang
berbeza hormat dan keintiman. Sebagai contoh, terdapat adalah berbeza bingkai
masa yang diterima untuk berkabung kematian bapa berbanding bapa saudara
seorang bapa. Diatur perkahwinan adalah
norma, dengan input bapa pada pasangan yang dianggap lebih penting daripada
yang itu ibu anak-anak beliau itu. Monogami perkahwinan juga norma, walaupun
bangsawan dan pegawai-pegawai tinggi cukup kaya mampu dan menyokong gundik
sebagai pencinta tambahan. Di bawah syarat-syarat tertentu yang ditentukan oleh
adat, bukan undang-undang, kedua-dua lelaki dan wanita dapat menceraikan
isteri-isteri mereka dan berkahwin semula.
Selain dari lulusnya gelaran
pangkat atau mulia, amalan warisan tidak melibatkan hal anak yg sulung, anak
masing-masing menerima bahagian yang sama harta keluarga .Sejak bapa biasanya
menghantar anak-anak dewasa beliau berkahwin jauh dengan sebahagian nasib
keluarga, tidak seperti. kemudian dinasti, anak-anak tidak sentiasa menerima
pusaka mereka selepas kematian bapa mereka. Anak perempuan tidak rasmi
dimasukkan ke dalam akan bapa, walaupun mereka tidak menerima sebahagian nasib
keluarga melalui cara yang demikian perkahwinan mereka.
Wanita telah dijangka untuk
mematuhi kehendak bapa mereka, maka suami mereka, dan kemudian anak dewasa
mereka dalam usia tua. Walau bagaimanapun, ia dikenali daripada sumber
kontemporari bahawa terdapat penyelewengan yang banyak kepada peraturan ini,
terutama dalam hal kepada ibu ke atas anak-anak mereka, dan maharani yang
mengarahkan sekitar dan dihina secara terbuka bapa dan saudara-saudara mereka.
Wanita adalah dikecualikan daripada buruh rodi tahunan kewajipan, tetapi sering
terlibat dalam pelbagai pekerjaan menjana pendapatan selain daripada kerja
rumah mereka masak dan membersih.
Pendudukan yang paling biasa
bagi wanita menenun pakaian untuk keluarga, penjualan di pasaran atau untuk
perusahaan tekstil besar yang bekerja beratus-ratus wanita. Wanita lain
membantu di ladang saudara-saudara mereka atau menjadi penyanyi, penari,
sorceresses, dihormati doktor perubatan, dan pedagang yang berjaya yang mampu
pakaian sutera mereka sendiri.
Sesetengah wanita terbentuk berputar kolektif, mengagregat sumber
beberapa keluarga yang berbeza.
Tembikar Han
perempuan hamba jubah sutera.
Seorang penari
Han tembikar wanita jubah sutera.
Pendidikan, sastera, dan falsafah
Barat awal Han mahkamah
serentak menerima ajaran falsafah legalism, Huang-Lao Daoism, dan Confucianisme
dalam membuat keputusan negeri dan membentuk dasar kerajaan. Walau bagaimanapun, mahkamah di bawah
Maharaja Wu Han memberikan naungan Confucianisme eksklusif. Beliau menghapuskan
semua kerusi akademik atau erudites
tidak berurusan dengan Lima Classics Confucian di SM 136 dan digalakkan
calon-calon untuk pejabat untuk menerima pendidikan berasaskan Confucian di
Universiti Imperial bahawa dia ditubuhkan di 124 SM. Tidak seperti asal ideologi yang didukung
oleh Confucius, atau Kongzi (551-479 SM), Han Confucianisme dalam pemerintahan
Maharaja Wu adalah penciptaan Dong isinya (179-104 SM). Dong adalah seorang
ulama dan rasmi kecil yang diagregatkan idea etika Confucian ritual, bakti, dan
hubungan yang harmoni dengan 5 fasa dan yin-yang kosmologi. Banyak kepentingan
pemerintah, sintesis Dong dibenarkan yang sistem empayar kerajaan dalam
perintah itu semula jadi alam semesta. Universiti Imperial berkembang dalam
kepentingan sebagai badan pelajar telah meningkat kepada lebih 30,000 oleh abad
ke-2 Masihi. Sebuah pendidikan Confucian berasaskan juga disediakan di sekolah
peringkat Commandery dan swasta sekolah dibuka di bandar-bandar kecil, mana
guru memperoleh pendapatan dihormati daripada bayaran tuisyen.
Sesetengah teks penting telah
diwujudkan dan dikaji oleh ulama. Karya falsafah yang ditulis oleh Yang Xiong
(53 SM - 18 Masihi), Tan Huan (43 SM - 28 Masihi), Wang Chong (27-100 Masehi),
dan Wang Fu (78-163 Masehi) mempersoalkan sama ada sifat manusia adalah semula
jadi yang baik atau jahat dan memberi cabaran kepada perintah sejagat Dong.
Rekod Historian Grand oleh Sima Tan (d. 110 SM) dan anaknya Sima Qian (145-86
SM) ditubuhkan model standard untuk semua Histories Standard imperial China,
seperti Buku Han yang ditulis oleh Ban Biao (3-54 Masihi), Ban Gu anaknya
(32-92 Masihi), dan Zhao Ban anak perempuannya (45-116 AD). Terdapat kamus
seperti Shuowen Jiezi oleh Xu Shen (c. 58 - c 147 Masihi). dan Fangyan oleh
Yang Xiong Biografi pada angka penting telah ditulis oleh gentrymen pelbagai
Han dinasti puisi telah dikuasai oleh genre fu, yang mencapai yang. keutamaan
terbesar semasa pemerintahan Maharaja Wu.
Satu serpihan
'Batu Classics'; ini batu diukir Lima Classics yang dipasang semasa
pemerintahan Maharaja Ling sepanjang tepi jalan Universiti Imperial
(betul-betul di luar Luoyang) telah dibuat pada hasutan Cai Yong (132-192 Masihi),
yang takutClassics ditempatkan di perpustakaan imperialis sedang penentu oleh
Akademik Universiti.
Undang-undang dan perintah
Han ulama seperti Jia Yi
(201-169 SM) digambarkan Dinasti Qin sebelumnya sebagai rejim kejam. Walau
bagaimanapun, bukti arkeologi dari Zhangjiashan dan Shuihudi mendedahkan bahawa
banyak undang-undang dalam kod undang-undang Han disusun oleh Canselor Xiao Dia
(d. 193 SM) berasal dari undang-undang Chin.
Pelbagai kes rogol, penderaan
fizikal dan pembunuhan telah didakwa di mahkamah. Wanita, walaupun biasanya
mempunyai kurang hak oleh adat, telah dibenarkan ke tahap sivil dan jenayah
pertuduhan terhadap lelaki. Walaupun suspek telah dipenjara, penjenayah yang
disabit kesalahan tidak pernah dipenjarakan. Sebaliknya, hukuman biasanya
monetari denda, tempoh buruh paksa keras untuk banduan, dan hukuman mati oleh
pemotongan kepala. Hukuman Han awal pencacatan menyeksa telah dipinjam dari
undang-undang Qin. Satu siri pembaharuan dimansuhkan hukuman pencacatan dengan
beransur-ansur kurang teruk dipukul oleh pukulan pentungan.
Bertindak sebagai hakim dalam
tindakan undang-undang adalah salah satu tugas banyak Majistret daerah dan
Pentadbir commanderies. Kompleks, berprofil tinggi atau kes-kes yang tidak
dapat diselesaikan sering ditunda kepada Menteri Keadilan dalam modal atau
walaupun maharaja. Dalam setiap daerah Han adalah beberapa daerah, setiap
diselia oleh ketua polis. Perintah di bandar-bandar telah dikekalkan oleh
pegawai-pegawai kerajaan di pasar dan konstabel di kawasan-kawasan perumahan.
Makanan
Tanaman ruji yang paling
biasa digunakan pada Han adalah gandum, barli, sekoi Foxtail, sekoi proso,
beras, dan kacang. Biasanya dimakan buah-buahan dan sayur-sayuran termasuk buah
berangan, pear, plum, pic, tembikai, aprikot, strawberi, bayberries merah,
jujubes, labu, rebung, tumbuhan sawi dan taro. Haiwan ternakan yang juga
dimakan termasuk ayam, itik Mandarin, angsa, lembu, biri-biri, babi, unta dan
anjing (pelbagai jenis telah diternak khusus untuk makanan, manakala kebanyakan
adalah digunakan sebagai haiwan kesayangan). Penyu dan ikan telah diambil dari
sungai dan tasik. Permainan yang biasanya diburu, seperti burung hantu, pegar,
murai, rusa sika, dan Cina Buluh Partridge dimakan. Perisa termasuk gula, madu,
garam dan kicap. Bir dan wain yang kerap dimakan.
Sutera tenun
tekstil dari Makam No 1 di Mawangdui, Changsha, Hunan wilayah, China, Abad ke-2
SM.
Pakaian
Jenis pakaian yang dipakai
dan bahan-bahan yang digunakan semasa tempoh Han bergantung kepada kelas
sosial. Orang-orang kaya mampu jubah sutera, skirt, stokin, dan sarung tangan,
kot diperbuat daripada luak atau bulu musang, itik plumes, dan selipar dengan
bertatahkan kulit, mutiara, dan lapisan sutera. Petani biasanya memakai pakaian
yang diperbuat daripada hem, bulu, dan kulit penyelidik.
Agama, kosmologi, dan metafizik
Keluarga di seluruh Han China
yang dibuat upacara pengorbanan haiwan dan makanan untuk dewa, roh, dan nenek
moyang di kuil-kuil dan tempat-tempat suci, dalam kepercayaan bahawa
barang-barang ini boleh digunakan oleh mereka dalam alam rohani. Ia menyangka bahawa setiap orang mempunyai
dua bahagian jiwa: semangat jiwa (hun ) yang mengembara ke syurga akhirat abadi
(xian), dan badan-jiwa (po ) yang kekal dalam kubur atau makam di bumi dan
hanya bersatu semula dengan semangat -jiwa melalui upacara ritual. Makam ini
telah biasanya dihiasi dengan jubin tanah liat yang dihias dengan unik berongga
yang berfungsi juga sebagai tiang pintu kepada kubur. Atau dikenali sebagai
jubin kubur, artifak ini mempunyai lubang di bahagian atas dan bawah jubin yang
membenarkan ia untuk pangsi. Jubin serupa telah ditemui di kawasan Chengdu
wilayah Sichuan di selatan-tengah China.
Di samping banyak peranan
lain, maharaja bertindak sebagai imam yang tertinggi di tanah yang membuat
pengorbanan untuk Syurga, dewa utama yang dikenali sebagai Lima Kuasa, dan roh
(shen ) gunung dan sungai-sungai. Ia adalah percaya bahawa tiga alam Syurga,
Bumi, dan Manusia telah dikaitkan oleh kitaran semulajadi yin dan yang dan lima
fasa. Jika maharaja tidak berkelakuan mengikut upacara yang betul, etika, dan
moral, dia boleh mengganggu denda keseimbangan kitaran kosmologi dan punca
bencana seperti gempa bumi, banjir, kemarau, wabak, dan kawanan belalang.
Satu Timur Han
patung gangsa mitos angan-angan (Qilin), 1st Masihi.
Menggosok batu bergambar Han
menunjukkan dewan penyembahan nenek moyang (citang ).Adalah dipercayai bahawa
keabadian boleh dicapai jika seseorang mencapai tanah Ibu Ratu Barat atau
Gunung Penglai. Daoists Han-era yang dipasang ke dalam kumpulan-kumpulan kecil
bertapa yang cuba untuk mencapai keabadian melalui senaman pernafasan, teknik
seksual dan menggunakan elixirs perubatan. Menjelang abad ke-2 Masihi, Daoists
membentuk besar masyarakat agama hierarki seperti jalan Lima Pecks Beras.
Umatnya percaya bahawa Laozi bijaksana-ahli falsafah (fl. 6 abad SM) adalah
seorang nabi yang suci yang akan menawarkan keselamatan dan kesihatan yang baik
jika pengikut yang taat akan mengaku dosa-dosa mereka, mengharamkan penyembahan
tuhan-tuhan najis yang diterima pengorbanan daging dan seksyen memuji-muji
Daodejing.
Buddha mula-mula memasuki
China semasa Han Timur dan pertama kali disebut dalam 65 Masihi. Liu Ying (d.
71 Masihi), setengah-saudara kepada Maharaja Ming Han (R. 57-75 Masihi), adalah
salah satu yang terawal pengikut Cina, walaupun Cina Buddha pada ketika ini
telah banyak dikaitkan dengan Huang-Lao Daoism. China pertama yang diketahui
Buddha kuil, yang Kuil Kuda Putih, telah didirikan semasa pemerintahan Ming.
Penting Buddha meriam telah diterjemahkan ke dalam bahasa Cina semasa AD abad
ke-2, termasuk Sutra Empat puluh dua Bab, Kesempurnaan Bijaksana, Kama
Shurangama, dan Pratyutpanna Kama.
Menggosok batu
bergambar Han menunjukkan dewan penyembahan nenek moyang.
Kerajaan
Kerajaan pusat
Satu model tembikar istana
dari satu makam Han-dinasti; di pintu masuk ke istana maharaja telah ketat
dijaga oleh Menteri Pengawal; jika ia telah dijumpai bahawa seorang biasa,
rasmi, atau mulia memasuki tanpa kebenaran eksplisit melalui sistem tally satu,
penceroboh adalah tertakluk kepada pelaksanaan.
Dalam kerajaan Han, maharaja
adalah hakim tertinggi dan lawgiver, komander-in-chief angkatan tentera dan
designator tunggal penama rasmi dilantik ke jawatan tertinggi dalam pentadbiran
pusat dan tempatan, orang-orang yang memperoleh gaji 600-dan-pangkat atau lebih
tinggi. Secara teorinya, terdapat tiada had kuasanya. Walau bagaimanapun, keadaan
organ-organ dengan kepentingan bersaing dan institusi seperti sidang mahkamah
(tingyi )-mana menteri telah diadakan untuk mencapai konsensus majoriti pada tekanan
isu-maharaja untuk menerima nasihat menteri beliau pada keputusan dasar. Jika
maharaja menolak keputusan mahkamah persidangan, dia berisiko mengasingkan
menteri tinggi. Walau bagaimanapun, kadang-kadang maharaja tidak menolak
pendapat majoriti yang dicapai di persidangan mahkamah.
Berikut maharaja ahli kabinet
beliau dikenali sebagai Tiga Majlis Negeri. Ini adalah Canselor / Menteri sejak
Misa, Kaunselor Imperial / Terutama Kerja Raya, dan Grand Komandan / Grand
Marshal.
Canselor, yang tajuk telah
ditukar kepada 'Menteri sejak Misa' dalam 8 SM, adalah terutamanya
bertanggungjawab bagi merangka bajet kerajaan. Tugas lain Canselor termasuk
menguruskan daftar wilayah bagi tanah dan penduduk, membawa persidangan
mahkamah, yang bertindak sebagai hakim dalam tindakan undang-undang dan
mencadangkan calon-calon untuk jawatan tinggi. Dia boleh melantik
pegawai-pegawai di bawah pangkat gaji-600-shi.
Satu model
tembikar istana dari satu makam Han-dinasti; di pintu masuk ke istana maharaja
telah ketat dijaga oleh Menteri Pengawal; jika ia telah dijumpai bahawa seorang
biasa, rasmi, atau mulia memasuki tanpa kebenaran eksplisit melalui sistem
tally satu,penceroboh adalah tertakluk kepada pelaksanaan.
Tugas Ketua Kaunselor
Imperial adalah untuk menjalankan prosedur tatatertib bagi pegawai. Beliau
berkongsi tugas serupa dengan Canselor, seperti menerima laporan tahunan
wilayah. Walau bagaimanapun, apabila gelarannya telah ditukar kepada Menteri
Kerja dalam 8 SM, tugas ketuanya menjadi pengawasan projek kerja-kerja awam.
Komandan Grand, yang tajuk
telah ditukar ke Grand Marshal di 119 SM sebelum kembali kepada Grand Komandan
di 51 Masihi, adalah komander yang tidak sekata posted tentera dan kemudian
pemangku raja semasa tempoh Han Barat. Dalam era Han Timur, beliau adalah
terutamanya seorang pegawai awam yang berkongsi banyak kuasa yang sama pekerjaan
sensor sebagai dua Ahlimajlis - lain Negeri.
Suatu adegan paragons
bersejarah bakti berbual dengan satu sama lain, seni Cina dicat pada bervarnis
kotak basketwork, digali dari sebuah makam Timur Han apakah Commandery Lelong
Cina di Korea Utara moden
Disenaraikan di bawah Tiga
Majlis Negeri Sembilan Menteri, yang masing-masing diketuai sebuah kementerian
khusus. Menteri Upacara adalah yang rasmi ketua menjaga upacara ritual, agama,
solat dan penyelenggaraan kuil mezbah dan nenek moyang. Menteri Isi Rumah adalah
menjaga keselamatan maharaja dalam tempoh itu alasan istana, luaran imperialis
taman dan mana-mana maharaja dibuat bersiar-siar dengan kereta kuda. Menteri
Pengawal adalah bertanggungjawab bagi mendapatkan dan meronda dinding, menara,
dan pintu-pintu istana empayar. Coachman Menteri adalah bertanggungjawab bagi
penyelenggaraan kandang empayar, kuda, pedati dan jurulatih rumah untuk
maharaja dan atendan istana, serta bekalan kuda untuk angkatan tentera. Menteri
Kehakiman adalah ketua pegawai bertanggungjawab menegakkan, mentadbir, dan
mentafsir undang-undang. Herald Menteri yang rasmi ketua yang bertanggungjawab
menerima tetamu dihormati di mahkamah imperialis, seperti bangsawan dan
duta-duta asing. Menteri yang Clan Imperial menyelia interaksi di mahkamah
imperialis ini dengan bangsawan dan yang empayar itu keluarga imperial
dilanjutkan seperti pemberian fiefs dan tajuk. Menteri Kewangan adalah
bendahari untuk birokrasi rasmi dan angkatan tentera yang mengendalikan hasil
cukai dan menetapkan standard untuk unit ukuran. Steward Menteri berkhidmat
maharaja semata-mata, menyediakan dia dengan hiburan dan hiburan, makanan yang
betul dan pakaian, perubatan dan penjagaan fizikal, harta-benda dan peralatan.
Suatu adegan
paragons bersejarah bakti berbual dengan satu sama lain, seni Cina dicat pada
bervarnis kotak basketwork, digali dari sebuah makam Timur Han apakah
Commandery Lelong Cina di Korea Utara moden.
Kerajaan tempatan
Anjing tembikar yang dijumpai
di makam Han memakai kolar anjing hiasan, menunjukkan menjinakkan mereka
sebagai haiwan kesayangan, manakala ia dikenali daripada sumber bertulis bahawa
taman imperialis maharaja mempunyai kennels untuk anjing memburu.
Dalam turutan saiz, Empayar
Han, tidak termasuk kerajaan dan marquessates, telah dibahagikan ke dalam unit
politik wilayah (zhou), commanderies (jun), dan daerah (xian). Satu daerah
telah dibahagikan kepada beberapa daerah, kedua terdiri daripada kumpulan dusun,
setiap yang mengandungi kira-kira seratus keluarga.
Ketua-ketua wilayah, gelaran
rasmi yang telah ditukar dari Inspektor untuk Gabenor dan sebaliknya beberapa
kali semasa Han, bertanggungjawab untuk memeriksa beberapa Commandery peringkat
dan kerajaan peringkat pentadbiran. Pada asas laporan mereka, pegawai-pegawai
dalam pentadbiran tempatan akan digalakkan, diturunkan pangkat, dibuang kerja
atau didakwa oleh mahkamah imperialis.
Gabenor boleh mengambil
pelbagai tindakan tanpa kebenaran daripada mahkamah imperialis. Inspektor
ranking rendah mempunyai kuasa eksekutif hanya semasa krisis, seperti menaikkan
militia seluruh commanderies di bawah bidang kuasanya untuk menindas
pemberontakan.
Commandery terdiri daripada
sekumpulan daerah, dan diketuai oleh Pentadbir. Beliau merupakan pemimpin
tertinggi sivil dan ketenteraan daripada Commandery dan mengendalikan
pertahanan, tindakan undang-undang, arahan bermusim kepada petani dan cadangan
calon-calon untuk jawatan dihantar setiap tahun kepada modal dalam sistem kuota
yang pertama ditubuhkan oleh Maharaja Wu. Ketua daerah yang besar kira-kira
10,000 isi rumah telah dipanggil Pengawas, manakala ketua daerah yang lebih
kecil dipanggil Chiefs, dan kedua-duanya boleh dirujuk sebagai Majistret. Satu
undang-undang Majistret dikekalkan dan ketenteraman di daerah itu, didaftarkan
penduduk untuk cukai, menggerakkan biasa untuk tugas rodi tahunan, dibaiki
sekolah dan kerja-kerja awam diselia.
Anjing
tembikar yang dijumpai di makam Han memakai kolar anjing hiasan, menunjukkan
menjinakkan mereka sebagai haiwan kesayangan, manakala ia dikenali daripada
sumber bertulis bahawa taman imperialis maharaja mempunyai kennels untuk anjing
memburu.
Kerajaan dan marquessates
Kerajaan-kira-kira saiz
commanderies diperintah secara eksklusif oleh saudara lelaki maharaja sebagai
fiefdoms semi-autonomi. Sebelum 157 SM beberapa kerajaan telah diperintah oleh
saudara bukan, yang diberikan kepada mereka sebagai balasan bagi perkhidmatan
mereka kepada Maharaja Gaozu. Pentadbiran kerajaan setiap adalah sangat serupa
dengan kerajaan pusat. Walaupun maharaja dilantik Canselor setiap kerajaan,
raja-raja yang dilantik semua baki pegawai sivil di fiefs mereka.
Walau bagaimanapun, di 145
SM, selepas beberapa pemberontakan oleh raja-raja, Maharaja Jing hapuskan hak
raja-raja 'untuk melantik pegawai-pegawai dengan gaji yang lebih tinggi
daripada 400-dan Kaunselor Imperial dan Sembilan Menteri (kecuali Coachman
Menteri) setiap kerajaan dihapuskan, walaupun Canselor masih dilantik oleh
kerajaan pusat.
Dengan pembaharuan ini,
raja-raja telah dikurangkan menjadi kepala nominal fiefs mereka mendapat satu
pendapatan peribadi daripada hanya bahagian a yang cukai dikumpulkan dalam
kerajaan mereka. Begitu juga, pegawai-pegawai kakitangan yang pentadbiran
sebuah perkebunan feudal penuh Marquess ini telah dilantik oleh kerajaan pusat.
A Canselor Marquess telah disenaraikan sebagai bersamaan daerah Pengawas.
Seperti seorang raja, Marquess dikumpul sebahagian daripada hasil cukai di
perkebunan feudal beliau sebagai pendapatan peribadi.
Tentera
Pada awal Dinasti Han, setiap
biasa lelaki berusia 23 tahun adalah bertanggungjawab untuk pengerahan ke dalam
tentera. Umur minimum untuk draf tentera telah dikurangkan kepada dua puluh
selepas pemerintahan Maharaja Zhao (R. 87-74 SM). Askar dikerah menjalani satu
tahun latihan dan satu tahun perkhidmatan sebagai askar bukan profesional.
Tahun latihan telah berkhidmat di salah satu daripada 3 cawangan angkatan
tentera: infantri, pasukan berkuda atau tentera laut . Tahun aktif telah
berkhidmat sama ada di sempadan mereka, di mahkamah raja atau di bawah Menteri
yang Pengawal dalam. modal.
Semasa Han Timur, pengerahan
boleh dielakkan jika seseorang membayar cukai dpt diganti. Mahkamah Han Timur
digemari pengambilan tentera sukarelawan. sukarela tentera terdiri daripada
Tentera Selatan (Nanjun), manakala pasukan tentera yang ditempatkan di dalam
dan berhampiran modal adalah Tentera Utara (Beijun). Diketuai oleh kolonel
(Xiaowei), Tentera Utara terdiri daripada lima rejimen, masing-masing terdiri
beberapa ribu tentera. Apabila kuasa pusat runtuh selepas 189 AD, pemilik tanah
kaya, ahli bangsawan / golongan bangsawan, dan serantau tentera gabenor
bergantung atas retainers mereka untuk bertindak sebagai tentera mereka sendiri
peribadi (buqu).
Pada masa perang, tentera
sukarelawan telah meningkat, dan militia yang lebih besar telah dibangkitkan di
seluruh negara untuk menambah Tentera Utara. Dalam keadaan ini, seorang Ketua
(Jiangjun) mengetuai bahagian, yang dibahagikan kepada rejimen yang diketuai
oleh kolonel dan kadang-kadang Majors (Sima). Rejimen telah dibahagikan kepada
syarikat-syarikat dan diketuai oleh Kapten. Platun unit terkecil askar.
Seorang askar
Timur Han tembikar, dengan salutan sekarang pudar cat, hilang senjata.
Ekonomi
Variasi dalam mata wang
Dinasti Han mewarisi
pengharaman liang syiling jenis dari Qin. Dalam awal Han, Maharaja Gaozu
ditutup pudina kerajaan memihak swasta penempaan syiling. Keputusan ini
dibalikkan dalam 186 SM oleh Grand balu beliau Empress Dowager Lu Zhi (d. 180
SM), yang dimansuhkan swasta penempaan. Dalam BC 182, Lu Zhi mengeluarkan duit
syiling gangsa yang lebih ringan dalam berat daripada syiling sebelumnya. Ini
disebabkan inflasi meluas yang tidak dikurangkan sehingga 175 SM apabila
Maharaja Wen dibenarkan minters swasta untuk mengeluarkan syiling yang tepat
2.6 g (0.09 oz) dalam berat badan.
Dalam 144 SM Maharaja Jing
dimansuhkan swasta penempaan memihak pusat-kerajaan dan Commandery peringkat
penempaan; dia juga memperkenalkan duit syiling baru .Maharaja Wu
memperkenalkan satu lagi di 120 SM, tetapi setahun kemudian dia ditinggalkan
pengharaman liangs sepenuhnya memihak daripada wushu syiling, seberat 3.2 g
(0.11 oz). Wushu menjadi syiling standard China sehingga Dinasti Tang (618-907
Masihi). Penggunaannya telah diganggu secara ringkas beberapa mengikut mata
wang baru yang diperkenalkan semasa rejim Wang Mang sehingga ia telah
dikembalikan semula di 40 Masihi oleh Maharaja Guangwu.
Sejak syiling Commandery
dikeluarkan selalunya berkualiti rendah dan berat badan yang lebih ringan,
kerajaan pusat ditutup mints Commandery dan dimonopoli isu sistem mata wang di
113 SM. Ini terbitan kerajaan Pusat sistem mata wang telah diselia oleh
Penguasa Waterways dan Taman, tugas ini dipindahkan kepada Menteri Kewangan
semasa Han Timur.
Wushu syiling
yang dikeluarkan semasa pemerintahan Maharaja Wu (R. 141-87 SM), 25.5 mm
diameter.
Cukai dan harta
Selain daripada cukai tanah
tuan tanah dibayar di bahagian hasil tanaman mereka, cukai pengundian dan cukai
harta telah dibayar dalam bentuk wang tunai syiling. Poll tahunan kadar cukai
untuk lelaki dan wanita dewasa adalah 120 syiling dan 20 syiling untuk bawah
umur. Peniaga dikehendaki untuk membayar kadar yang lebih tinggi daripada 240
syiling. Jukai merangsang ekonomi wang yang memerlukan penempaan lebih
28000000000 syiling daripada 118 SM hingga 5 Masihi, purata 220,000,000 syiling
setahun.
Peredaran meluas tunai
syiling dibenarkan peniaga berjaya untuk melabur wang dalam tanah, memperkasa
kelas sangat sosial kerajaan cuba untuk menindas melalui komersial berat dan
cukai harta. Maharaja Wu malah digubal undang-undang yang mengharamkan
didaftarkan pedagang dari memiliki tanah, namun kuat pedagang dapat untuk
mengelakkan pendaftaran sendiri dan kawasan tanah yang besar.
Pemilik tanah-penanam kecil
membentuk majoriti asas cukai Han; hasil ini telah diancam sewaktu separuh
kedua Han Timur apabila ramai petani jatuh ke dalam hutang dan dipaksa untuk
bekerja sebagai penyewa pertanian untuk tuan-tuan tanah yang kaya.Kerajaan Han
digubal pembaharuan untuk memastikan pemilik tanah-penanam kecil keluar dari
hutang dan di ladang mereka sendiri. Pembaharuan ini termasuk mengurangkan
cukai, sementara remisi cukai, memberikan pinjaman dan menyediakan petani yang
tidak bertanah penginapan sementara dan kerja dalam koloni pertanian sehingga
mereka boleh pulih daripada hutang mereka.
Dalam 168 SM, kadar cukai
tanah telah dikurangkan dari satu kelima belas hasil tanaman isi rumah
pertanian ke satu 30, dan kemudian kepada satu seratus hasil tanaman untuk
dekad terakhir dinasti. Kerugian akibat daripada hasil kerajaan telah diimbangi
oleh peningkatan cukai harta.
Cukai buruh mengambil bentuk
buruh dikerah selama sebulan setiap tahun, yang telah dikenakan ke atas rakyat
biasa lelaki berumur 15-56. Ini boleh dielakkan di Timur Han dengan cukai dpt
diganti, sejak buruh diupah menjadi lebih popular.
Timur Han
kubur model menara dengan kurungan dougong menyokong balkoni, 1-2 abad.Zhang
Heng (78-139 Masehi) menyifatkan taman empayar yang besar di pinggir bandar
Chang'an sebagai mempunyai menara yang tinggi di mana pemanah akan menembak
anak panah bertali dari atas dalam usaha untuk menghiburkan maharaja Han Barat.
Satu model
ditemui dicat seramik seni bina di sebuah makam Timur Han di Jiazuo, Wilayah
Henan menggambarkan manor diperkukuhkan dengan menara, halaman, beranda,
bumbung berjubin, kurungan sokongan dougong, dan jambatan dilindungi bermula
dari tingkat ketiga menara utama ke menara kecil.
Pembuatan persendirian dan monopoli kerajaan
Di Barat awal Han, usahawan
garam atau besi yang kaya, sama ada seorang raja yang semi-autonomi atau
saudagar kaya, boleh berbangga dana yang menyaingi perbendaharaan imperial dan
mengumpul tenaga kerja petani lebih dari seribu. Ini disimpan petani banyak
dari ladang-ladang mereka dan menafikan kerajaan sebahagian besar daripada
hasil cukai tanah. Untuk menghapuskan pengaruh usahawan swasta itu, Maharaja Wu
negarakan industri garam dan besi dalam 117 SM dan dibenarkan banyak bekas
pengusaha untuk menjadi pegawai mentadbir monopoli. Menjelang zaman Han Timur,
monopoli kerajaan pusat telah dimansuhkan memihak pengeluaran oleh Commandery
dan daerah pentadbiran, serta perniagaan swasta.
Arak adalah satu lagi
industri yang menguntungkan swasta negarakan oleh kerajaan pusat dalam 98 SM.
Walau bagaimanapun, ini telah dimansuhkan dalam 81 SM dan kadar cukai harta dua
syiling untuk setiap 0,2 L (0.05 gelen) telah dikenakan bagi mereka yang
diniagakan secara peribadi. Dengan 110 SM Maharaja Wu juga campur tangan dengan
perdagangan menguntungkan dalam bijian apabila dia dihapuskan spekulasi dengan
menjual kerajaan-disimpan gandum pada harga satu rendah daripada dituntut oleh
peniaga. Selain dari penciptaan Pejabat sebuah singkat Maharaja Ming itu untuk
Pelarasan Harga dan Penstabilan, yang telah dihapuskan dalam 68 Masihi,
pusat-kerajaan harga kawalan peraturan yang sebahagian besarnya tidak hadir
semasa Han Timur.
Han-dinasti
besi Ji (tombak kerajaan) dan pisau besi.
Sains, teknologi dan kejuruteraan
Dinasti Han adalah tempoh
yang unik dalam pembangunan sains dan teknologi pramoden Cina, setanding dengan
tahap pertumbuhan sains dan teknologi semasa Dinasti Song (960-1279).
Penulisan bahan-bahan
Tipikal bahan purba bertulis
Cina dengan bronzewares dan tulang haiwan. Pada awal Dinasti Han, bahan-bahan
bertulis ketua tablet tanah liat, kain sutera, dan skrol tergelek dibuat daripada
jalur buluh dijahit bersama-sama dengan tali serat rami; ini telah diluluskan
melalui lubang digerudi dan dijamin dengan setem tanah liat.
Sekeping tertua yang
diketahui Cina keras, kertas pembalut serat rami tarikh untuk SM abad ke-2.
Proses papermaking standard dicipta oleh Cai Lun (50-121 Masehi) di 105 Masihi.
Karya tertua yang diketahui masih hidup kertas dengan bertulis di atasnya telah
ditemui dalam runtuhan sebuah menara Han yang telah ditinggalkan di 110 AD, di
Mongolia.
Metalurgi dan pertanian
Bukti menunjukkan bahawa
relau letupan, yang menukar bijih besi mentah ke dalam besi babi, yang boleh
yang remelted dalam relau kubah untuk menghasilkan besi tuang dengan cara
letupan sejuk dan letupan panas, operasi di China oleh Tempoh Musim Bunga dan
Musim Luruh lewat (722 -481 SM) bloomery tidak wujud di China kuno;
bagaimanapun, Cina Han era menghasilkan besi tempa dengan menyuntik oksigen
berlebihan ke dalam relau dan menyebabkan penyahkarbonan.Cast besi dan besi
babi boleh ditukar menjadi tempa. besi dan keluli menggunakan proses fining.
Han era gangsa Cina yang
digunakan dan besi untuk membuat pelbagai senjata, peralatan masakan, alat
tukang kayu 'dan barangan domestik. Satu produk yang ketara ini teknik
peleburan besi yang baik adalah pembuatan alat baru pertanian. Gerudi benih
besi berkaki tiga, dicipta oleh abad ke-2 SM, membolehkan petani teliti menanam
tanaman dalam baris dan bukannya pemutus benih keluar dengan tangan. Bajak besi
moldboard berat, juga dicipta semasa Dinasti Han, memerlukan hanya satu manusia
untuk mengawal ia, dua lembu untuk tarik. Ia mempunyai tiga plowshares, peti
benih untuk latihan, alat yang menolak tanah dan boleh menyemai kira-kira
45.730 m2 (11.3 ekar) tanah dalam satu hari.
Untuk melindungi tanaman dari
angin dan kemarau, Bijian Intendant Zhao Guo mewujudkan sistem bidang seli
(daitianfa ) semasa pemerintahan Maharaja Wu. Sistem ini dihidupkan jawatan
furrows dan rabung antara musim yang semakin meningkat. Setelah eksperimen
dengan sistem ini membuahkan hasil yang berjaya, kerajaan secara rasmi ditaja
ia dan menggalakkan petani untuk menggunakannya. Petani Han juga digunakan
sistem pit bidang (aotian) untuk berkembang tanaman, yang melibatkan banyak disenyawakan
lubang yang tidak tidak memerlukan bajak atau lembu dan mungkin akan diletakkan
di kawasan cerun. Dalam selatan dan kecil bahagian pusat Han-era China, sawah
padi telah terutamanya digunakan untuk berkembang beras, manakala petani di
sepanjang Sungai Huai digunakan kaedah pemindahan pengeluaran beras.
Sepasang Timur
Han besi gunting.
Struktur kejuruteraan
Kayu adalah bahan binaan
eksekutif semasa Dinasti Han; ia telah digunakan untuk membina istana dewan,
berbilang tingkat menara kediaman dan dewan dan rumah cerita tunggal .Kerana
cepat mereput kayu, bukti hanya baki seni bina Han kayu adalah koleksi jubin
bumbung seramik yang bertaburan. Yang tertua yang masih hidup dewan kayu tarikh
China Dinasti Tang (618-907 Masihi). Sejarawan seni bina Robert L. Thorp mata
keluar kekurangan Han era arkeologi kekal, dan tuntutan yang sering tidak boleh
dipercayai Han era sumber sastera dan seni digunakan oleh ahli sejarah petunjuk
tentang hilang Han seni bina.
Walaupun Han struktur kayu
reput, beberapa runtuhan Han-dinasti yang dibuat daripada bata, batu, dan merempuh
bumi tetap utuh. Ini termasuk tiang-pintu batu, bata makam dewan, tembok kota
merempuh-bumi, merempuh bumi dan menara beacon bata, merempuh-bumi bahagian
Tembok Besar, merempuh-bumi platform di mana dewan tinggi sekali berdiri, dan
dua merempuh-bumi istana di Gansu. Runtuhan merempuh bumi dinding yang pernah
dikelilingi ibukota Chang'an dan Luoyang masih berdiri, bersama-sama dengan
sistem perparitan mereka gerbang bata, longkang, dan paip air seramik. Tiang
batu Monumental-pintu 29 yang hidup dari zaman Han, membentuk pintu masuk
kandang berdinding di kuil dan tapak kubur. Ini tiang mempunyai seni tiruan
komponen bangunan kayu dan seramik seperti jubin bumbung, cucur atap, dan
balustrades.
Rumah berhalaman adalah jenis
yang paling biasa di rumah digambarkan dalam seni Han. Model seni bina seramik
bangunan, seperti rumah dan menara, telah dijumpai dalam makam Han, mungkin
untuk menyediakan penginapan untuk mati di akhirat. Ini memberikan petunjuk
berharga tentang senibina kayu hilang. Reka bentuk seni yang terdapat pada
jubin bumbung seramik model menara dalam beberapa kes perlawanan yang tepat
untuk jubin bumbung Han yang ditemui di tapak arkeologi.
Batu yang
diukir tiang pintu, atau que, 6 m (20 kaki) ketinggian jumlah, yang terletak di
makam Gao Yi di Ya'an, wilayah Sichuan, Dinasti Han Timur.
Lebih sepuluh makam Han era
underground telah ditemui, ramai di antara mereka yang menampilkan archways,
dewan berkubah, dan bumbung kubah. Underground peti besi dan kubah tidak
memerlukan berbanir menyokong kerana mereka telah diadakan di tempat oleh
lubang Gili. menggunakan kubah batu dan kubah di atas tanah Han struktur adalah
tidak diketahui.
Dari Han sumber sastera, ia
dikenali bahawa jambatan rasuk kayu penyangga, jambatan gerbang, jambatan
gantung yang mudah, dan jambatan ponton terapung wujud di Han China. Walau
bagaimanapun, terdapat hanya dua rujukan yang diketahui untuk jambatan gerbang
di Han kesusasteraan, dan hanya Han tunggal pelepasan patung di Sichuan
menggambarkan jambatan gerbang.
Aci lombong bawah tanah,
beberapa kedalaman mencecah lebih 100 meter (330 kaki), telah dicipta untuk
pengekstrakan bijih logam. penggerudian dipam dari lubang gerudi dan derik
telah digunakan untuk mengangkat air garam kuali besi di mana ia telah suling
ke dalam garam. Relau penyulingan telah dipanaskan oleh gas asli yang funneled
ke permukaan melalui talian paip buluh. Jumlah Berbahaya gas tambahan telah
disalurkan melalui dewan karburetor dan paip ekzos.
Timur Han kebuk makam berkubah di
Luoyang dibuat daripada batu-bata kecil.
Kejuruteraan mekanikal dan hidraulik
Bukti Han era kejuruteraan
mekanikal datang sebahagian besarnya daripada tulisan-tulisan pilihan
pemerhatian ulama Confucian yang kadang-kadang tidak berminat. Profesional
tukang-jurutera (jiang ) tidak meninggalkan rekod terperinci kerja mereka. Han
ulama, yang sering mempunyai sedikit atau tiada kepakaran dalam bidang
kejuruteraan mekanikal, kadang-kadang memberikan maklumat yang tidak mencukupi
pada pelbagai teknologi mereka digambarkan. Walau bagaimanapun , beberapa
sumber sastera Han menyediakan maklumat penting. Sebagai contoh, dalam 15 SM
falsafah Yang Xiong menyifatkan ciptaan memandu tali pinggang untuk mesin
quilling, yang merupakan kepentingan yang besar kepada pembuatan tekstil awal. Ciptaan
tukang-jurutera Ding Huan disebut Nota Pelbagai Modal Barat. Sekitar 180
Selepas Masihi, Ding mencipta kipas dikendalikan secara manual berputar
digunakan untuk penyaman udara dalam bangunan istana. Ding juga digunakan
gimbal sebagai sokongan penting untuk satu pembakar kemenyan beliau dan
mencipta pertama zoetrope dunia dikenali lampu.
Arkeologi moden telah membawa
kepada penemuan seni Han menggambarkan ciptaan yang sebaliknya hadir dalam
sumber sastera Han. Seperti yang diperhatikan dalam Han kecil kubur model,
tetapi tidak dalam sumber sastera, pemegang engkol telah digunakan untuk
mengendalikan peminat mesin jelasnya yang bijian dipisahkan daripada sekam. Cart
odometer, dicipta semasa Han, perjalanan panjang diukur, menggunakan angka
mekanikal terhantuk gendang dan gong untuk menandakan jarak setiap mengembara. Ciptaan
ini digambarkan dalam karya seni Han oleh abad ke-2 Masihi, lagi terperinci
bertulis penerangan telah tidak ditawarkan sehingga abad ke-3 Masihi. Ahli
arkeologi moden juga telah digali spesimen peranti digunakan semasa Dinasti
Han, sebagai contoh sepasang gelongsor kaliber logam yang digunakan oleh tukang
untuk membuat ukuran minit. Ini kaliber mengandungi inskripsi hari dan tahun
yang tepat mereka telah dikeluarkan. Alat ini tidak disebut dalam mana-mana
sumber Han sastera.
Satu model
Han-dinasti tembikar dua lelaki yang mengendalikan mesin jelasnya dengan
mengendalikan engkol dan tukul kecondongan digunakan untuk paun bijian.
Kinciran muncul dalam rekod
Cina semasa Han. Seperti yang disebutkan oleh Tan Huan dalam kira-kira 20
Masihi, mereka telah digunakan untuk menghidupkan gear yang mengangkat tukul
besi perjalanan, dan telah digunakan dalam berdebar-debar, deraan dan menggilap
bijian. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti yang mencukupi untuk kincir air di
China sehingga kira-kira Abad ke-5. Nanyang Commandery Pentadbir Du Shi (d. 38
Masihi) mencipta reciprocator berkuasa kinciran yang bekerja belos untuk
peleburan besi. Waterwheels juga digunakan untuk kuasa pam rantaian yang
mengangkat air untuk dibangkitkan parit pengairan. Pam rantai pertama kali
disebut di China oleh ahli falsafah Wang Chong dalam Wacana 1 abad-AD Seimbang.
Sfera armillary, perwakilan
tiga dimensi pergerakan dalam sfera cakerawala, dicipta di Han China oleh Abad
ke-1 SM. Menggunakan Jam air, kincir air dan satu siri gear, Mahkamah Astronomi
Zhang Heng (78 -139 Masihi) adalah dapat mekanikal memutarkan sfera beristri
logam armillary beliau. Untuk menangani masalah timekeeping perlahan dalam
kepala tekanan jam air aliran masuk, Zhang adalah yang pertama di China untuk
memasang tangki tambahan di antara takungan dan aliran masuk kapal. Zhang juga
mencipta satu seismometer (Houfeng didong yi) dalam 132 Masihi untuk mengesan
di arah yang tepat kardinal atau ordinal gempa bumi daripada beratus-ratus
kilometer jauhnya. Ini bekerja sebuah bandul songsang bahawa, apabila terganggu
oleh gegaran bumi, akan mencetuskan satu set gear yang menjatuhkan bola logam
daripada salah satu daripada lapan naga mulut (mewakili kesemua lapan arah) ke
dalam mulut katak logam.
Sebuah replika
moden seismometer Zhang Heng.
Matematik
Tiga karya matematik Han
masih wujud. Ini adalah Buku Nombor dan Pengiraan, Classic aritmetik daripada
Gnomon dan jalan-jalan Syurga Pekeliling dan Sembilan Bab mengenai Seni
Matematik. Han-era pencapaian matematik termasuk menyelesaikan masalah dengan
segitiga sudut kanan, akar persegi, akar kiub, dan kaedah matriks, mencari penghampiran yang lebih tepat untuk pi,menyediakan
bukti matematik teorem Pythagoras, penggunaan pecahan perpuluhan, penghapusan
Gaussian untuk menyelesaikan persamaan linear, dan pecahan berterusan untuk
mencari akar persamaan.
Salah satu kemajuan terbesar
Han matematik adalah penggunaan pertama di dunia nombor negatif. Nombor negatif
pertama kali muncul dalam Sembilan Bab mengenai Seni Matematik sebagai rod
mengira hitam, di mana nombor positif telah diwakili oleh rod mengira merah.
nombor negatif digunakan dalam manuskrip Bakhshali India purba, tetapi tarikh
sebenar himpunan diketahui .Nombor negatif juga telah digunakan oleh Diophantus
matematik Yunani dalam kira-kira 275 AD, tetapi tidak diterima secara meluas di
Eropah sehingga abad ke-16 Masihi.
Han digunakan matematik
kepada pelbagai disiplin yang pelbagai. Dalam penalaan muzik, Jing Fang (78-37
SM) menyedari bahawa 53/5 sempurna adalah lebih kurang hingga 31 oktaf manakala
mewujudkan skala muzik sebanyak 60 nada, mengira perbezaan pada 177147/176776
(nilai yang sama daripada 53 perangai yang sama ditemui oleh Jerman matematik
Nicholas Mercator [1620-1687], iaitu 353/284).
Satu acuan
Han-dinasti era untuk membuat roda gear gangsa (Muzium Shanghai).
Astronomi
Matematik adalah penting
dalam merangka kalendar astronomi, kalendar lunisolar yang digunakan Matahari
dan Bulan sebagai masa penanda sepanjang tahun. Penggunaan daripada Sifen
kalendar purba , yang diukur tahun tropika di 3651 / 4 hari, telah digantikan
dalam 104 SM dengan kalendar Taichu yang diukur tahun tropika di 365385/1539
hari dan bulan lunar pada 2943/81 hari. Walau bagaimanapun, Maharaja Zhang
kemudian semula kalendar Sifen.
Han astronomi membuat katalog
bintang dan rekod terperinci komet yang muncul di langit malam, termasuk
rakaman penampilan 12 SM komet kini dikenali sebagai komet Halley.
Han-ahli astronomi era pakai
model geocentric alam semesta, teori bahawa ia telah berbentuk seperti sfera
mengelilingi bumi di tengah-tengah. Mereka mengandaikan bahawa Matahari, Bulan,
dan planet sfera dan tidak berbentuk cakera. Mereka juga berfikir bahawa pencahayaan
Bulan dan planet itu disebabkan oleh cahaya matahari, bahawa gerhana bulan
berlaku apabila Bumi terhalang cahaya matahari jatuh ke Bulan, dan bahawa
gerhana matahari berlaku apabila Bulan terhalang cahaya matahari daripada
sampai ke Bumi. Walaupun yang lain tidak bersetuju dengan modelnya, Wang Chong
tepat digambarkan kitaran air sejatan air ke dalam awan.
Kartografi,
kapal, dan kenderaan
Bukti ditemui dalam
kesusasteraan Cina, dan bukti arkeologi menunjukkan bahawa kartografi yang
wujud di China sebelum Han. Sesetengah peta Han terawal ditemui dakwat menulis
sutera peta ditemui di kalangan Teks Sutera Mawangdui di makam 2 abad-SM . The
umum Ma Yuan dicipta di dunia adalah pertama yang diketahui
dibangkitkan-bantuan peta dari beras yang AD 1 abad. Tarikh ini boleh disemak
jika makam Qin Shi Huang yang digali dan akaun dalam Rekod- Grand Historian
mengenai model peta empayar terbukti untuk menjadi kenyataan.
Walaupun penggunaan skala
lulus dan rujukan grid bagi peta itu tidak benar-benar digambarkan sehingga
kerja diterbitkan Pei Xiu (224-271 Masihi), terdapat bukti bahawa di awal abad
ke-2 Masihi, pelukis Zhang Heng adalah yang pertama untuk menggunakan skala dan
grid untuk peta.
Orang Cina Han era belayar
dalam pelbagai kapal yang berbeza dari orang-orang yang era sebelumnya, seperti
kapal menara. Reka bentuk ringan telah dibangunkan dan direalisasikan semasa
Han. Jung dipaparkan tunduk berakhir persegi dan tegas, kapal-rata berdasar
atau berbentuk hull Carvel dengan tidak stabil atau sternpost, dan pepejal
bulkhead melintang di tempat rusuk struktur yang ditemui dalam saluran Barat.
Selain itu, kapal Han adalah pertama di dunia yang akan dikemudikan menggunakan
kemudi di buritan, dalam Berbeza dengan stereng dayung yang mudah digunakan
untuk pengangkutan sungai, sekali gus membolehkan mereka untuk belayar di laut
lepas.
Walaupun-kereta lembu dan
kereta kuda sebelum ini digunakan di China, kereta sorong yang telah mula
digunakan di Han China pada Abad ke-1 SM. karya seni Han yang ditarik oleh kuda
kereta kuda menunjukkan bahawa kok berperang-Syarikat-Era berat kayu diletakkan
di sekeliling dada kuda telah digantikan oleh tali payudara yang lembut.
Kemudian, semasa Wei Utara (386-534 Masihi), kolar kuda maju sepenuhnya
dicipta.
Awal Barat Han
sutera peta ditemui di kubur 3-Mawangdui, menggambarkan Kerajaan Changsha dan
Kerajaan Makam di selatan China.
Perubatan
Han-era doktor perubatan
percaya bahawa tubuh manusia adalah tertakluk kepada kuasa-kuasa yang sama alam
yang ditadbir alam semesta yang lebih besar, iaitu kitaran kosmologi yin dan
yang dan lima fasa. Setiap organ badan dikaitkan dengan fasa tertentu. Penyakit
telah dilihat sebagai tanda bahawa qi atau "tenaga penting" saluran
yang membawa kepada organ tertentu telah terganggu. Oleh itu, era Han doktor
ditetapkan ubat yang dipercayai untuk mengatasi ketidakseimbangan ini. Sebagai
contoh, sejak fasa kayu dipercayai untuk menggalakkan fasa kebakaran,
bahan-bahan perubatan yang dikaitkan dengan fasa kayu boleh digunakan untuk
menyembuhkan organ yang berkaitan dengan fasa kebakaran. Untuk tujuan ini,
doktor Zhang Zhongjing (c. 150-c. 219 Masihi) ditetapkan diet terkawal kaya
dengan makanan tertentu yang difikirkan untuk membendung penyakit tertentu. Ini
yang kini dikenali sebagai gangguan pemakanan yang disebabkan oleh kekurangan
vitamin tertentu digunakan dalam diet seseorang. Selain berdiet, doktor Han
juga ditetapkan moxibustion, akupunktur, dan kalistenik sebagai kaedah
mengekalkan kesihatan seseorang. Apabila pembedahan telah dilakukan oleh doktor
Hua Tuo (d. 208 Masihi), beliau menggunakan anestesia untuk kebas kesakitan
pesakit dan ditetapkan satu salap menggosok yang didakwa dipercepatkan proses
menyembuhkan luka pembedahan.
Timur Han
tembikar kapal model dengan kemudi pemandu di buritan dan berlabuh di busur.
lllllll
ReplyDelete