Latar belakang tamadun
1. Letakan – di Lembah Hwang
Ho hingga ke selatan China.
2. Empayar pertama ialah Dinasti Chin.
3. Maharaja Shih Huang Ti
memperluaskan empayar hingga ke Sg. Merah di Vietnam.
4. Jajahan yang luas
disatukan di bawah pentadbiran pusat.
Pemerintahan dan pentadbiran.
1.
Sistem
feudal bertukar kepada pentadbiran pusat kerana perluasan kuasa empayar Dinasti
Chin.
2.
Konsep
raja menjadi maharaja.
3.
Maharaja membentuk birokrasi awam dan melantik
pegawai dikalangan rakyat. Perlantikan dibuat oleh jawatankuasa perhikmatan
awam berasaskan peperiksaan awam. Sistem ini diwujudkan oleh Dinasti Han, tokoh
pentingnya ialah Shih Huang Ti.
Perundangan.
1.
Dua
prinsip utama – hukuman berat dan bercorak kolektif.
2.
Undang – undang berasaskan falsafah Legalisme
yang digubal dan diperkenalkan olek Han Fei Tzu yang menyatakan undang – undang
tegas dapat mengawal tingkah laku manusia.
3.
Undang
– undang tiada belas kasihan dan penguatkuasaannya perlu dipelihara.
4.
Sebaliknya ajaran Confucius menekankan raja
berpekerti baik dan menjaga keharmonian.
Perluasan kuasa
1.
Shih
Huang Ti menyatukan seluruh kerajaan kecil di China.
2.
Beliau memerintah secara automatik ( tegas dan
mutlak ).
3.
Bangsawan
dihapuskan dan gabenor serta panglima tentera dilantik mentadbir wilayah.
4.
Beliau
membina Tembok Besar China untuk menghalang serangan orang gasar.
5.
Maharaja
Han Wu Ti (Dinasti Han ) meluaskan empayar ke Sinkiang, Lembah Tarim, Yang Tze,
Kwangsi dan Kwang Tung. Pada masa ini pengaruh China hingga ke Jepun dan
Turkistan dan keamanan China diwujudkan.
Tembok besar China.
Peningkatan
ekonomi.
1.
Kemajuan
pertanian menambah hasil petani seperti kolar kuda menarik tenggala untuk
membuat batas, penyisir tanah , tanaman bergilir, teres bukit dan terusan.
2.
Perusahaan
tembikar, logam, sutera (zaman Dinasti Han) – didagang ke alam Melayu, India,
Timur Tengah dan Barat.
3.
Mula
– mula melalui Jalan Sutera (darat), kemudian Jalan Laut (Dinasti Tang).
4.
Di
China muncul persatuan perdagangan yang melahirkan ramai golongan pertengahan
kesan perdagangan dalam negeri, ia turut memajukan pengangkutan di China
seperti jalan raya, jambatan, kereta kuda dan kereta lembu.
Kolar kuda.
Pendidikan
1.
Matlamat
pendidikan untuk lulus peperiksaan awam.
2.
Tiga
peringkat pendidikan ialah rendah, menengah, tinggi.
3.
Peringkat
rendah – mengenal/menghafal tulisan ideogram dan 9 buku suci.
4.
Peringkat
menengah – menumpukan karangan dan sastera.
5.
Peringkat
tinggi – menterjemah buku suci.
6.
Peperiksaan
awam 3 tahap – Hsiu Tai (ijazah pertama), Chun – Jen (sarjana) dan Chin Shih
(doktor falsafah).
7.
Peperiksaan tahap 1 di daerah, tahap 2 di ibu
kota daerah dan tahap 3 di ibu kota empayar (di istana / di hadapan Maharaja).
8.
Peluang
kerjaya – menjadi pegawai kerajaan dan pada tahap 3 mereka akan menjadi
pendidik.
9.
Waktu
peperiksaan – tahap 1 (3 tahun 2 kali), tahap 2 dan 3 (3 tahun I kali).
Falsafah
1.
Falsafah
China menekan hubungan manusia dengan manusia. Sumber utama – Confucianisme,
Taoisme, Mo Tzu, tetapi Mo Tzu (Mencius) menolak Confucianisme.
2.
Mo
Tzu menekankan hubungan manusia dengan alam sekitar.
3.
Falsafah
Legalisme pula berasaskan fahaman percaya bahawa hanya undang- undang akan memberi nilai baik dan
ketrtiban masyarakat.
Sains dan Teknologi.
1.
China
menganggap astronomi ialah ilmu sains negara.
2.
Ilmu
perubatan – berkaitan konsep Yin Yang (keseimbangan membolehkan manusia sihat).
Simbol Yang dan Yin.
Seni Bina.
1.
Tembok
Besar China – kubu pertahanan sepanjang 1500 batu dari Kansu ke Peking.
2.
Bandar purba tembok batu – Changan, Anyang,
Peking.
3.
Mereka
turut menggunakan tanah liat, batu – bata, pintu gerbang, parit besar, menara.
4.
Kota
Larangan – istana maharaja yang banyak dewan. (balai penghadapan, temapt
hukuman, keraian) dan taman.
5.
Kuil
dan Pagoda – temapt tinggal, ruang tamu, pemujaan.
Bahasa dan
Kesusasteraan.
1. Wujud dialek – Mandarin,
Wu, Hakka, Kantonis.
2. Ssu-ma Chien mencipta karya
sastera prosa yang bertajuk “Shih Chi”
3. Tokoh puisi – Tu Fu, Li Po
(semasa Dinasti Tang).
4. Ketika Dinasti Han – terpelajar
perlu mampu bersajak.
Sistem Sosial.
1.
Terbahagi
3 kelas utama – atasan (pentadbir
seperti maharaja dan keluarganya, bangsawan dan sida – sida ), rakyat
bawahan (petani, artisan), dan
hamba.Kumpulan dua dan tiga ialah kumpulan sokongan.
2.
Confiucius
membahagikan 4 kelas – teratas
(sarjana/pegawai), ke-2 (petani), ke-3 (tukang), terbawah (pedagang).
3.
Setiap
individu boleh bertukar kelas.
Sumbangan
tamadun kepada dunia hari ini
1. Confucianisme dan Taoisme
menjadi amalan hingga kini.
2. Tembok Besar China menjadi
sumber pelancongan.
3. Mewariskan teknologi
kertas dan tembikar.
4. Sistem peperiksaan awam
diteruskan dan diubahsuai.
No comments:
Post a Comment