Qing Agung |
Lagu kebangsaan
Gong Jin'ou (1911) |
Wilayah dinasti Qing pada tahun 1820.
Bahasa
|
|
Beraja
|
|
- 1626–1643
|
|
- 1908–1912
|
|
- 1911
|
Yikuang
|
- 1911–1912
|
Yuan Shikai
|
Sejarah
|
|
- Penubuhan dinasti Jin
Akhir
|
1616
|
- Dinamakan semula dari
"Jin Akhir" kepada "Qing Agung"
|
1644
|
- Menawan Beijing
|
6 Jun 1644
|
- Menakluki China
sepenuhnya
|
1662
|
12 Februari 1912
|
|
- 1740 est.
|
140,000,000
|
- 1776 (anggaran)
|
311,500,000
|
- 1790 (anggaran)
|
300,000,000
|
- 1812 (anggaran)
|
360,000,000
|
- 1820 (anggaran)
|
383,100,000
|
Dinasti Qing , juga dikenali sebagai Wangsa Manchu, ialah dinasti China yang memerintah dari tahun 1644 hingga 1911. Dinasti ini ditubuhkan oleh puak ManchuAisin Gioro di tempat yang kini dikenali sebagai China timur laut (Manchuria). Sejak tahun 1644 Dinasti Qing berkembang ke China sebenar (kawasan yang diduduki bangsa Han) dan wilayah sekelilingnya, lalu menubuhkan Empayar Qing Agung Dinasti Qing merupakan wangsa beraja terakhir di China. Diisytiharkan sebagai Dinasti Jin Akhir pada tahun 1616, namanya ditukar kepada "Qing" yang bermaksud "jelas" atau "jernih", pada tahun 1636 dan menawan Beijingpada tahun 1644. Menjelang tahun 1646 dinasti ini memperoleh kuasanya di kebanyakan wilayah China masa ini, namun pendamaian semula di seluruh China tidak selesai sehingga tahun 1683.
Ketika pemerintahannya, Dinasti Qing banyak disepadukan dengan budaya Cina. Namun, kuasa ketenteraannya menjadi lemah pada abad ke-19, maka wangsa ini berhadapan dengan tekanan antarabangsa, pemberontakan besar-besaran dan juga kekalahan perang. Dinasti Qing merosot selepas pertengahan abad ke-19. Dinasti Qing digulingkan berikutan Revolusi Xinhai, apabila Maharani Balu Longyu turun takhta bagi pihak maharaja terakhir, Puyi, pada 12 Februari 1912.
Penubuhan negeri Manchu
Bendera Wangsa Qing, 1862–1890.
Dinasti
ini bukan ditubuhkan oleh bangsa Han yang membentuk majoriti
populasi China, sebaliknya ditubuhkan oleh kaum Manchu yang
pada zaman sekarang sekelompok etnik minoriti di China. Orang Manchu merupakan
keturunan kaum Jurchen , sekelompok orang Tungus yang
berdiam di sekitar rantau yang kini merangkumi wilayah Primorsky Krai, Rusia dan wilayah Heilongjiang, China. Penubuhan yang
kemudiannya bergelar negeri Manchu itu ditubuhkan oleh Nurhachi, ketua sebuah puak Jurchenkecil di Jianzhou ,
pada wala abad ke-17. Mula-mulanya seorang vasal Dinasti Ming,Nurhaci pada tahun 1582 memulakan
satu perbalahan antara puak yang berkembang menjadi satu kempen penyatuan puak
Jurchen Jianzhou. Menjelang tahun 1616 beliau menggabungkan rantau Jianzhou
dengan secukupnya agar mengisytiharkan diri beliau sebagai Khan 'Jin Agung' yang menyentuh wangsa Jurchen sebelumnya. Ahli-ahli sejarah
menggelar entiti pra-Qing ini sebagai 'Jin Akhir' untuk membezakannya daripada Dinasti Jin pertama. Dua tahun
kemudian Nurhachi secara terbukanya
meninggalkan ketuanan kedaulatan Wangsa Ming agar dapat melengkapkan penyatuan
puak-puak Jurchen yang masih bersekutu dengan
Dinasti Ming. Selepas serantaian pertempuran yang memihak kepada beliau,
Nurhaci memindahkan ibu negerinya dari Hetu Ala ke kota-kota Wangsa Ming yang
lebih besar secara berturut-turut di wilayah Liaodong ,Liaoyang pertama pada tahun 1621 dan sekali lagi pada tahun
1625 ke Shenyang .
Pemindahan
istan dari Jianzhou ke Liaodong memberi Nurhaci tapak kuasa yang lebih besar
dari segi sumber manusia dan bahan-bahan; secara georgafi ini juga mendekatkan
beliau lagi dengan kawasan Mongol di dataran Mongolia. Meskipun menjelang masa ini
negaraMongol yang
pernah bersatu di bawah Genghis Khan sudah pun lama berpecah
menjadi puak-puak individu yang kadang-kalanya bermusuhan, puak-puak yang
berpecah-belah ini masih menjadi ancaman serius kepada keselamatan sempadan
Ming. Dasar Nurhaci kepada orang Mongol adalah untuk bersahabat dengan mereka
dan meraih kerjasama daripada mereka, maka terjaganya sempadan baratJurchen dari musuh berpotensi.
Lebih-lebih lagi, orang Mongol terbukti sebagai sekutu perang berguna yang
meminjamkan kepakaran tradisional sebagai pemanah berkuda kepada orang Jurchen.
Agar mengekalkan perikatan baru ini, Nurhaci melaksanakan dasar pengacukan
antara orang Jurchen dan bangsawan Mongol yang setia kepada kepimpinan Jurchen,
manakala sesiapa yang menentang dihadapkan dengan tindakan ketenteraan. Ini
cuma salah satu daripada banyak inisiatif Nurhachi yang kemudiannya dijadikan
dasar kerajaan Qing yang rasmi, oleh itu Nurhachibanyak dipercayai oleh ahli
sejarah di samping keturunan beliau - maharaja Qing berturut-turut sebagai
pengasas Wangsa. Sesetengah sumbangan penting lain oleh Nurhaci termasuk mengarahkan
penciptaan bahasa Manchul bertulis yang berasaskan skrip Mongolia, dan penubuhan sistem
pentadbiran sivil dan ketenteraan yang kemudiannya menjadi Panji-panji Manchu, unsur
yang mendefinasikan identiti Manchu, maka tersedianya asas untuk mengubah wajah puak Jurchen yang renggang pertaliannya
menjadi satu negara.
Kejayaan
tentera Nurhaci berturut-turut tanpa henti
akhirnya menemui kebuntuan pada Januari 1626 apabila beliau tewas kepada
Jeneral Yuan Chonghuanketika menyerang kota
Ningyuan. Beliau meninggal dunia beberapa bulan kemudian lalu
diwarisi oleh anak lelaki kelapan beliau Hung Taiji yang timbul selepas satu
pergelutan politik singkat di kalangan pesaing berpotensi lain sebagai Khan baru. Sungguhpun selaku jeneral
berpengalaman dan komander untuk dua Panji-panji pada masa
kenaikannya, pemerintahan Hung Taiji tidak bermula dengan baik
dari segi ketenteraan. Orang Jurchen kalah lagi pada tahun 1627 di
tangan Yuan Chonghuan. Seperti pada tahun
sebelumnya kekalahan ini diakibatkan kekuatan senjatan api tentera Ming yang
ketika itu baru membeli meriam dari orang Portugis. Untuk membetulkan kelemahan
teknologi dan bilangan ini Hung Taiji pada tahun 1634 mereka kor
meriam sendiri dari kalangan tentera Han beliau yang membentuk meriam sendiri
berdasarkan rekabentuk Eropah dengan bantuan tawanan seniman Cina. Pada tahun
1635 sekutu Mongol Manchu diterapkan sepenuhnya ke dalam hierarki Panji-Panji
berasingan di bawah arahan terus Manchu. Pada
tahun 1637, Hong Taiji kemudian menewaskan tentera Raja Injo Korea yang
mengakibatkan Korea menjadi negara ufti Manchu dan Korea akan berkhidmat pada
perang seterusnya menentang China Ming. Bersama-sama tentera Korea dan tentera
yang dibentuk daripada pelbagai puak yang ditawan di Manchuria, orang Manchu
pimpinan Hung Taiji mampu menewaskan tentera Ming dengan hebatnya dalam satu
siri pertempuran dari tahun 1640 hingga 1642 untuk wilayah-wilayah Songshan (松山) dan Jingzhou .
Kemenangan terakhir ini mengakibatkan penyerahan kalah kebanyakan tentera Wangsa Ming yang
dikeraskan peperangan serta pengunduran sepenuhnya tentera Ming yang masih ada
dari kawasan di utara Tembok Besar.
Dalam
bidang sivil, Hung Taiji, atas nasihat pegawai Ming yang
menyerah diri, mendirikan sistem birokratik asas berdasarkan model kerajaan
Ming. Birokrasi Hung Taiji dianggotai sebilangan bangsa han yang di luar
jangkaan, kebanyakannya pegawai Ming yang baru menyerah diri. Namun begitu,
dominasi Jurchen yang berterusan dalam kerajaan dipastikan oleh satu kuota
etnik untuk pelantikan birokratik peringkat atasan. Pemerintahan Hung Taiji
juga melihatkan perubahan besar dalam dasar terhadap taklukan bangsa Han
beliau. Sementara di bawah pimpinan Nurhaci kesemua orang China Han
dilihat sebagai musuh dalam selimut bagi
pihak Wangsa Ming dan dilayan seperti catel - termasuk yang kemudiannya
memegang jawatan kerajaan penting, Hung Taiji sebaliknya menerapkan merkea ke
dalam "negara" Jurchen sepenuhnya jika bukan warga
kelas pertama yang turut diwajibkan untuk menawarkan khidmat ketenteraan.
Perubahan dasar ini bukan shaaja mengukuhkan kekuasaan Hung Taiji dan
mengurangkan pergantungan tentera kepada Panji-Panji yang
bukan di bawah kawalan peribadi beliau, bahkan juga menggalakkan taklukan China
Han yang lain dari Wangsa Ming untuk menyerah diri dan menerima pemerintahan
Jurchen setelah ditewaskan sebagai tentera. Melalui ini dan langkah-langkah
lain, Hung Taiji mampu memusatkan kuasa beliau sehingga kedudukan Khanyang mana pada jangka masa lama menghalang
persekutuan Jurchen daripada berpecah setelah kematiannya.
Salah
satu peristiwa terpenting ketika pemerintahan Hung Taiji ialah pengamalan rasmi
nama "Manchu"
bagi kesemua orang Jurchen pada bulan November 1635. Tambahan pula, apabila
mohor diraja maharaja Yuan disembahkan kepada Hung Taiji
oleh anak lelaki Ligden Khan, Khan agung Mongolyang
terakhir, Hung Taiji pada tahun 1636 menamakan semula negara dari "Jin
Akhir" menjadi "Qing Agung" serta menaikkan kedudukannya dari Khan keMaharaja,
menandakan cita-cita sebagai maharaja selain menyatukan wilayah-wilayah Manchu.
Sesetengah sumber menyatakah bahawa nama "Qing" dipilih sebagai
reaksi kepada perkara yang sama bagi Wangsa Ming yang terdiri daripada aksara Cina untuk
matahari dan bulan yang dikatikan dengan unsur api. Aksara Qing terdiri
daripada radikal air dan aksara untuk biru-hijau ,kedua-duanya dikaitkan dengan
unsur air. Yang lain mencadangkan bahawa perubahan nama melalui proses yang
lama untuk memulihkan negeri Manchu di hadapan mata bangsa Han zaman Ming yang
banyak dipengaruhi sistem pendidikan Neo-Konfusianisme maka melihat bekas
dinasit Jin Jurchen sebagai penceroboh asing.
Menuntut Mandat Syurga
Hung Taiji mangkat tiba-tiba pada September 1643 tanpa menetapkan
pewarisnya. Memandangkan kaum Jurchen secara tradisinya "melantik"
ketua mereka melalui majlis bangsawan, maka negeri Qing tiada sistem pewarisan
yang jelas sehingga zaman pemerintahan Maharaja Kangxi. Pada ketika ini,
kekuasaan direbut oleh anakanda sulung Hung Taiji, Hooge dan adinda tiri Hung Taiji yang
sama ayahanda, Dorgon. Perbalahan Hooger dan Dorgon untuk
merebut jawatan pemimpin dibendung dengan menobatkan anakanda lelaki Hung Taiji
yang berusia lima tahun Fulin sebagai Maharaja Shunzhi, dengan Dorgon sebagai
pemangku dan pemimpin de facto bangsa Manchu. Musuh ketat Manchu, Dinasti
Ming pula sibuk melawan pemberontakan golongan petani sehingga tidak dapat
mengambil kesempatan terhadap kemelut pewarisan istana Qing yang menyaksikan
seorang kanak-kanak menjadi Maharaja. Krisis dalaman Dinasti Ming memuncak pada
April 1644, apabila ibu kota (di Beijing masa
kini) diserbu oleh sepakatan angkatan pemberontak pimpinan Li Zicheng, seorang pegawai bawahan Ming
yang menjadi ketua pemberontakan para petani. Maharaja Ming terakhir, Chongzhen membunuh
diri apabila jatuhnya kota tersebut, menandakan berakhirnya dinasti Ming.
Setelah mudah menawan Beijing, Li Zicheng memimpin pakatan
pemberontaknya yang beratus-ribu orangnya untuk bersemuka dengan Wu Sangui, panglima yang memerintah garison Ming di Shanhaiguan. Shanhaiguan ialah sebuah
genting behrampiran Tembok Besar China yang terletak 50 batu
di timur laut Beijing, dan di situlah terletaknya sistem pertahanan Ming yang
menghalang kaum Manchu dari terus menyerang ibu kota Ming selama
bertahun-tahun. Wu yang terkepit di antara segerombolan pemberontak yang dua
kali bilangan bala tenteranya, dan sebuah musuh luar yang dilawannya
bertahun-tahun, membuat keputusan untuk bersepakat dengan puak Manchu untuk
melawan para pemberontak. Ada yang berpendapat bahawa tindakan Wu dipengaruhi
oleh khabar penindasan terhadap keluarganya dan gundiknya Chen Yuanyuan di tangan para
pemberontak setelah jatuhnya ibu kota. Tidak kira apa sebab sebenarnya beliau
berbuat demikian,[2] perikatan
yang janggal dan dikatakan sinis antara Wu dan bekas musuh ketatnya dilakukan
dengan tujuan membalas dendam atas kemangkatan Maharaja Chongzhen. Kedua-dua bekas musuh
itu bersama-sama menumpaskan angkatan pemberontak Li Zicheng dalam pertempuran
pada 27 Mei 1644. Selepas itu, kaum Manchu menawan Beijing pada
6 Jun, di mana Maharaja Shunzhi ditabalkan sebagai "Anak Syurga" pada 30
Oktober. Kaum Manchu yang
menggelar diri mereka sebagai pewaris politik kepada Dinasti Mingdengan
menewaskan Li Zicheng, melengkapkan adat peralihan
mereka dengan mengadakan upacara pemakaman rasmi untuk Maharaja Chongzhen. Namun demikian, proses
menakluki seluruh China mengambil masa 17 tahun lagi untuk bertungkus-lumus
melawan puak setiawan Ming, pengakutakhta dan pemberontak, sehingga ramai
sekali yang terkorban, termasuk peristiwa pembunuhan beramai-ramai di
Yangzhou selama sepuluh hari pada tahun 1645, apabila bala
tentera memperoleh restu Putera Dodo untuk mengamuk di situ
sehingga mengakibatkan kira-kira 800,000 orang terbunuh. Pengaku takhta Ming
yang terakhir, Putera Gui, meminta perlindungan diBurma, sebuah negeri
lindungan Dinasti Ming, tetapi kemudian diserahkan kepada pasukan ekspedisi
Qing yang diperintah oleh Wu, lalu dibawa ke wilayah Yunnan untuk
dihukum mati pada tahun 1662.
Lukisan kapal stim kayuh dalam
sebuah ensiklopedia Dinasti Qing Dynasty terbitan
tahun 1726.
Tujuh
tahun pertama pemerintahan Shunzhi dikuasai oleh
putera pemangku raja Dorgon, yang memusatkan kuasanya di bawah kawalannya atas
nama Maharaja gara-gara ketaktentuan kedudukan politiknya dalam struktur
kekuasaan Manchu, sehingga menjejaskan putera-putera Manchu lain yang turut
merebut kuasa dengan menurunkan pangkat atau memenjarakan mereka dengan
bermacam-macam dalih. Sungguhpun begitu pendek tempoh pemangkuannya, namun
pengaruh Dorgon dalam dinasti Qing memang mendalam. Mula-mulanya, puak Manchu
berjaya memasuki wilayah "China sebenar" hanya kerana Dorgon menerima
rayuan Wu Sangui untuk menghulurkan bantuan ketenteraan. Selepas menawan Beijing
dan bukan menjarah kota itu seperti yang dilakukan oleh para pemberontak
sebelum kedatangan mereka, Dorgon mendesak agar Beijing dijadikan ibu kota Qing
walaupun dibantah oleh putera-putera lain, lalu melantik semula kebanyakan
pegawai Ming kepada jawatan masing-masing. Tindakan mengekalkan Beijing sebagai
ibu kota itu kelihatan begitu mudah diterima akal, tetapi sebenarnya harus
diingatkan bahawa sebelum itu tiada satu pun wangsa China utama yang pernah
terus "mewarisi" ibu kota pendahulu langsungnya. Pengekalan ibu kota
dan para pegawai Ming ini mempercepatkan langkah penstabilan negara dan proses
penaklukan oleh Manchu. Namun demikian, bukan semua dasar Dorgon disambut baik
atau dilaksanakan dengan mudah.
Salah
satu keputusan paling kontroversi yang diambil oleh Dorgon adalah mengeluarkan
titah perintah pada Julai 1645, yang mewajibkan semua lelaki berbangsa Cina Han
forced untuk mencukur rambut depan dan menyikat rambut yang selebihnya menjadi
tocang, jika tidak boleh dihukum mati. Bagi kaum Manchu, dasar ini menguji
ketaatan rakyat serta membantu membezakan sahabat daripada musuh negara. Bagi
kaum Cina Han pula, tindakan ini merupakan "penurunan martabat yang
mengaibkan" yang bercanggah dengan nilai-nilai Konfusius. Perintah
itu begitu terkutuk sehingga mencetuskan tentangan terhadap pemerintahan Qing
di Jiangnan sehingga seawal-awalnya akhir 1640-an.
Pada
31 Disember 1650, Dorgon mati secara tiba-tiba ketika dalam ekspedisi memburu,
maka bermulanya Maharaja Shunzhi memerintah dengan sendiri. Walaupun demikian,
memandangkan Maharaja hanya berusia 12 tahun ketika itu, kebanyakan keputusan
dibuat bagi pihaknya oleh bondanya, iaituMaharani Balu Xiaozhuang yang mahir
dalam bidang politik. Sungguhpun pentingnya sokongan Dorgon kepada Shunzhi's
ascent, namun Dorgon selama bertahun-tahun ini banyak memusatkan kuasa dalam
tangannya dengan hajat untuk terus mencabar takhta, sebegitu hingga selepas
meninggal dunia, beliau dikurniakan gelaran anumerta Maharaja Yi, satu-satu
kalinya dalams sejarah dinasti Qing yang mana seorang "putera darah
daging" Manchu diberi penghormatan sedemikian. namun begitu, setelah dua
tahun Shunzhi memerintah sendiri, Dorgon bukan sahaja dilucutkan segala
gelarannya, malah jenazahnya turut digali keluar lalu dicacat-cacatkan sebagai
balasan terhadap berbilang-bilang "kesalahannya", termasuk one of
menghukum mati kanda sulung seayahanda Shunzhi, Hooge. Lebih penting lagi,
kejatuhan muka Dorgon ini turut menandakan seluruh kerabat diraja dilucutkan
kebanyakan kuasa politik sehingga ditumpukan kembali kepada Maharaja.
Sungguhpoun bermula dengan begitu cemerlang, pemerintahan Shunzhi dipendekkan
dengan kemangkatan akibat cacar air ketika berusia 24 tahun pada
tahun 1661, lalu diwarisi oleh anakanda ketiganya Xuanye, yang memerintah
sebagaiMaharaja Kangxi.
Maharaja
Kangxi
Maharaja Kangxi (r. 1662–1722)
Selama
61 tahun, Kangxi merupakan Maharaja
China yang paling lama memerintah. Penting sekali, selain
begitu lama memerintah, pemerintahan Kangxi juga disanjungi sebagai bermulanya
“Zaman Kegemilangan Kang-Qian” ,yang mana dinasti Qing mencapai kemuncak kuasa
sosial, ekonomi dan ketenteraanya. Pemerintahan lama Kangxi bermula seusia
lapan tahun setelah kemangkatan ayahandanya. Demi mengelakkan berulangnya
pembolotan kuasa maharaja oleh Dorgon selaku pemangku, Maharaja Shunzhi yang
ketika di ambang kemangkatan dengan terdesaknya melantik empat orang menteri
jemaah kanan untuk mentadbir negara bagi pihak anakandanya yang masih belum
cukup usia itu. Empat menteri tersebut: Sonin, Ebilun,Suksaha, dan Oboi, dilantik bukan sahaja kerana lama
berkhidmat untuk maharaja, bahkan juga dengan tujuan mengimbangi pengaruh
sesama sendiri. Lebih penting lagi, mereka berempat tiada pertalian rapat
dengan kerabat diraja, oleh itu tidak boleh menuntut takhta. Namun setelah masa
berlalu, Oboi, iaitu yang terbaru di kalangan empat
menteri, mengambil kesempatan dan berkomplot untuk mencapai kekuasaan politik
sehingga mampu menggugat maharaja. Biarpun tidak pernah dipertikaikan ketaatan
Oboi, namun keangkuhan keperibadiannya serta pendirian konservatif dalam hal
politik menjadikannya semakin bermusuhan dengan Maharaja muda itu. Pada tahun
1669, Maharaja Kangxi yang berusia 15 tahun
menggunakan helah untuk mengatasi, melucutkan dan memenjarakan Oboi yang agak
licik orangnya di samping berpengalaman sebagai pemerintah tentera.
Puak
Manchu akhirnya terasa bahangnya ketika memegang "Mandat Syurga". Wilayah China begitu
luas sehingga bilangan bala tenteranya hanya cukup untuk mempertahankan
kota-kota terpenting yang membentuk tulang belakang kepada rangkaiana pertahan
yang amat bergantung kepada askar Ming yang menyerah diri. Selain itu, tiga
orang bekas panglima Ming dipilih atas sumbangan mereka kepada penubuhan
dinasti Qing, diangkat sebagai putera feudal , serta
dikurniakan jawatan pemerintah di China Selatan. Yang ketua di antara mereka
ialah Wu Sangui yang ditugaskan ke wilayah Yunnandan Guizhou,
manakala Shang Kexi dan Geng Zhongming pula masing-masing
diserahkan wilayah Guangdong dan Fujian.
Kelalang Pilgrim, porselin dengan underglaze biru dan hiasan besi-merah. Qing dinasti Qianlong tempoh pada abad ke-18.
Bertahun-tahun
kemudian, ketiga-tiga pemerintah feudal dan wilayah mereka semakin berautonomi.
Akhirnya, pada tahun 1673, Shang Kexi mengutuskan rayuan kepada Maharaja Kangxi
mengenai hajatnya untuk bersara di kampung halamannya di wilayah Liaodong serta
mencalonkan anaknya sebagai pengganti. Maharaja muda tersebut memperkenan
persaraanya, tetapi menolak pewarisan tanah pegangannya. Sebagai balasan, dua
panglima lain turut mengutuskan persaraan mereka untuk menguji ketetapan
Kangxi, dengan sangkaan bahawa baginda tidak berani menyinggung perasaan
mereka. Bagaimanapun, Maharaja akhirnya menyedari temberang mereka dengan
memperkenan persaraan mereka lalu menitah agar ketiga-tiga tanah pegangan
mereka diserahkan kembali kepada kekuasaan maharaja.
Berdepan
dengan kelucutan kuasanya, Wu Sangui merasai dirinya tiada pilihan selain
memberontak, dan oleh itu turut disertai oleh Geng Zhongming Shang Zhixin, anak
kepada Shang Kexi, untuk memberontak selama lapan tahun. Ketika nasib paling
menyebelahi mereka, mereka bertiga berjaya meluaskan pengaruhnya sejauh Sungai
Yangtze di utara. Akhirnya, kerajaan Qing berjaya mematahkan
pemberontakan itu dan mengusai seluruh China selatan.
Untuk
menggabungkan semula empayarnya, Maharaja Kangxi dengan sendirinya
melancarkan beberapa kempen tentera terhadap Tibet, Dzungar, danRusia. Baginda
mengahwinkan puterinya dengan Khan Mongol Gordhun untuk mengelakkan
persengketaan tentera. Kempen tentera Gordhun melawan Qing menemui kegagalan,
sekaligus memperkukuhkan lagi Empayar. Taiwan turut
ditakluki oleh tentera Empayar Qing dari kekuasaan Zheng Keshuang, cucu kepada Koxinga, pada tahun 1683. Koxinga pernah
menawan Taiwan dari penjajah Belanda untuk menjadikan pulau tersebut sebagai pangkalan
untuk menentang Dinasti Qing. Menjelang akhir abad ke-17, China mencapai
kemuncak kekuasaanya sejak Dinasti Ming.
Maharaja
Kangxi turut mengundang ramai mubaligh Jesuit yang
tiba di China. Antara mereka, termasuk Tomás Pereira, Matteo Ricci, Martino Martini,Johann Adam Schall von Bell, Ferdinand Verbiest dan Antoine Thomas, juga memegang jawatan
sebagai ahli matematik, ahli astronomi dan penasihat kepada Maharaja.
No comments:
Post a Comment