Thursday 6 June 2013

Dinasti Yuan


Sejarah dinasti Yuan biasanya boleh dibahagikan ke 2:58 peringkat, 1206 Temujin bersatu Mongolia, pengasas Mobei, diberi gelaran kebangsaan Mongol Yuan Taizu ; ke 1271 Kublai Khan modal Han kebangsaan title berubah Dayuan, sejumlah 60 tahun, dipanggil tempoh Empayar Mongol , juga dikenali sebagai Empayar Mongolia .  Kublai Kublai modal di Han, nama negara yang besar, sehingga 1368 yuan Chu Wang Hui Zong , 94 tahun, adalah rasa ketat sejarah dinasti Yuan.  Megumi kes Chu Wang Dayuan masih untuk negara, hantu kuasa Chek membunuh Shun Maharaja Syurga Kun Timur pada 1402 , mengubah negara sebagai Tatar jauh, jumlah 34 tahun, tempoh yang dikenali sebagai Yuan Utara .  Disebabkan hubungan antara ketiga-tiga tempoh Empayar Mongol, Dinasti Yuan dan Utara Yuan mempunyai pengganti yang berterusan, jadi artikel ini akan memperkenalkan ketiga-tiga tempoh untuk Penguasaan. 




[ 编辑 ] 蒙古扩张Mongolia pengembangan



Peluh pengasas empayar Mongol Genghis Khan , dan selepas mengejar hormat Yuan Taizu.


 Awal abad ke-13 , memerintah Utara China Jin Wang Jindi Wei Shao pemerintahan penurunan, Jin asal Zhaofan orang suruhan puak-puak Mongolia selepas penaklukan banyak oleh Kementerian Mongolia bersatu, musim bunga 1206 , bangsawan Mongolia di sungai giliran sukar sumber (kini Onon Sungai ) diadakan perpustakaan Lille stesen Perhimpunan, Mongolia Kementerian Temujin Genghis Khan title, gelaran kebangsaan di Mongolia, pengasas Empayar Mongol , selepas hormat Yuan Taizu.  Dinasti Jin dan Mongolia persengketaan .Genghis Khan sengaja memotong emas dendam barat daya Barat Xia dan Jin Union, bagaimanapun, untuk mengelakkan Xixia mengandungi tiga kali membawa tenteranya ( 1205 , 1207 dan 1209 - 1210 ), serangan 's memaksa Western Xia Xia Hsiang untuk mengakui kekalahan.  Genghis Khan dan emas memutuskan hubungan diplomatik pada 1210 , tahun berikutnya untuk melancarkan perang di Mongolia emas di Wildfox Ridge Battle emas tentera 400000 rehat besar, maka menjaringkan Utara China dan pembunuhan beramai-ramai empat.  MENG Jun dikelilingi modal Jin pada tahun 1214 (kini Beijing), Jin Xuanzong terpaksa mencari mengakui kekalahan, dan MENG Jun berundur selepas bergerak modal Bianjing, .  May 31 tahun berikutnya, MENG Jun pendudukan selatan emas di kedua-dua dan mendapatkan nama Yelüehucai , ini adalah bantuan yang besar untuk penyatuan China Utara.  Pada tahun 1217 , Genghis Khan ekspedisi Hualazaimo kehidupan Mu Huali arahan Han, tajuk "Raja Taishi", memerintahkannya berterusan serangan Dinasti Jin .  Muhua Li perintah Gong darjah Han, menutup pasukan pertahanan tempatan sebagai benar diberikan Tianze Shi Mancheng Zhang Rou , East tahap Jansen Jinan Zhang , yang dikenali sebagai Han Sai Hou empat utama Kemudian, mereka juga membantu Zuo Kublai Khan menubuhkan Dinasti Yuan  .  Muhua Li Jin wilayah Dinasti di samping perang menentang atrofi Chin kiri di luar kawasan Guanzhong Henan, menghantar tentera untuk menyerang Korea pada 1231 , untuk membiarkan Koryo keluarga diraja berundur ke Pulau Ganghwa  . 

 Sebelah barat, untuk membina jalan ke Barat, seawal pada tahun 1209 - 1210 mempunyai mari timur Xinjiang Uighur Ili Lembah Halaa Lu bai'ah.  Apabila Dinasti Jin berpindah modal dan binasa negara-negara Asia Tengah muncul Hualazaimo dalam tempoh lewat Shah Maha meningkat, negara palsu A pembunuhan anak laut menteri tempatan Khan [juga Naalehu pembedahan], sebelum dan selepas dua pembunuhan beramai-ramai Mongolia kafilah dan satu penghinaan kepada utusan Mongolia, Genghis Khan kemudian berazam untuk melancarkan ekspedisi pertama .  1218 Monte akan Zhebie membunuh pekerjaan Liao flexor keluar undang-undang yang mengatakan Dinasti Liao menakluki rantau Tarim, yang dikenali dalam sejarah sebagai Battle of Mongolia serangan Liao .  Pada bulan Jun tahun berikutnya, Genghis Khan sendiri mengetuai pasukan utama 100,000 ekspedisi Hualazaimo di Mongolia.  Tidak dapat menahan Pekerjaan di Inner Mongolia kerana lewat Shah Maha serangan ketakutan dan melarikan diri selepas pembunuhan beramai-ramai sebanyak 40 bandar-bandar di luar Hualazaimo Hualazaimo penaklukan 1221 .  Genghis Khan kehidupan Subutai dan Zhebie membunuh Maha akhir, Maha meninggal dunia pada akhir Laut Kaspia .  Sub- Landing Its ZHA dalam 8 Pertempuran Lu Wan keberanian menentang musuh, dan akhirnya melarikan diri selatan India , dan pada 1224 Zionis Tabriz ( barat laut Iran ).  1230 , ZHA Landing merupakan Ketua Mongolia Chuo kanak-kanak Mahan Gongmie.  Selepas ini Penara Iran utara, serangan Shalue Caucasus tiga negara (Kingdom Armenia, Georgia, Azerbaijan) Subutai dan Zhebie berlepas akhir dari Samarkand dalam 1222, dan lebih Harmoni Agung Ridge Caucasus Mountains (sekarang ), tiba di Kipchak (Onan), semasa menangkap beberapa negara.  Pada tahun 1223, Pertempuran Jia Lejia River (kini Ukraine Zhdanov City North) mengalahkan Kievan Rus negara-negara Asia dengan Kipchak tiba-tiba arang Khan 's gabungan, dan barat untuk memasuki ini barat Ukraine Dniester selepas lipatan pengepungan Kiev selepas Timur kembali kepada serangan pada September 1223, hulu dan tengah Volga lembah Sungai Volga Bulgaria Volga Hedong menaiki lepas kembali ke Asia Tengah.  Genghis Khan, pengembangan wilayah paket baru kepada anak sulung Shuchi anak Chagatai kedua dan tiga anak ogadai ia, empat anak Tuolei memegang Mongolia asli tiga anak lelaki ogadai sedalam-dalamnya waris.  Mongolia pulangan dalam kemenangan di 1225 , Xixia Yin tidak dengan ekspedisi, Genghis Khan, satu lagi bahagian kadar dinormalisasi off Xixia , manakala Genghis Khan meninggal dunia, untuk menyelia negara oleh anak bongsu Tuolei. 


[ 编辑 ] 汗系轉移Khan Jabatan pemindahan

Ekspedisi kedua di Mongolia dalam Pertempuran Liegenika angkatan gabungan mengalahkan Poland dan Empayar Rom Suci, angka yang ditinggalkan untuk Mongolia tiba-tiba menunggang tepat untuk Poland dan gabungan tentera Jerman.



 Tuolei diadakan menyelia negara selama dua tahun pada 1229 selepas Perhimpunan perpustakaan Lille stesen , ogadai dilantik Khan Mongolia, selepas Yuan Taizong dihormati.  1231 ogadai Khan mengetuai tentera beliau Nanzheng Dinasti Jin , dan kehidupan empat saudara Tuolei sejak Hanzhong oleh Jalan Song sepanjang Sungai Han untuk menyerang Bianjing tahun berikutnya Tuolei dikalahkan dalam Pertempuran Henan tiga Mineyama Golden Tentera.  1234 Mongolia Song tentera bersama memecahkan Caizhou, Kepulauan Emas kes bunuh diri kematian Jinchao.  Dinasti Song Selatan melancarkan akhir rata untuk Luoyang untuk mengembalikan Henan Utara China keseluruhannya dihuni oleh Mongolia.  Khan ogadai dan dalam 1235 modal Karakorum ( barat daya Ulaanbaatar ) untuk mengetuai tenteranya Song Nanzheng Selatan tindak balas, rampasan Sungai Huaihe kembali utara.  Mongolia, China Utara Han Sai Hou dahagi menghantar Spies, (Zhen Shu Tentera), Tentera Merah ditempatkan Han; dua kali banci, separuh paket Han untuk wira Mongolia.Dalam usaha untuk mencegah .  Perlu bakat mentadbir negara, peluh ogadai menerima cadangan Yelüehucai , kehidupan pembedahan pada tahun 1238, tiba-tiba diadakan di Jerman dan Liu dalam peperiksaan imperialis, yang dikenali dalam sejarah sebagai Seratus Hari Pilih percubaan .  Kemasukan peperiksaan Dongping Yang Huan selebriti, memerintah China Utara membawa banyak bakat, tetapi kemudian digugurkan " . "Apabila Dunia atau yang bukan najis, sesuatu yang kompleks . 

 West Line, 1235 ogadai Khan kehidupan Shuchi anak sulung Batu anda oleh Montgomery , Subutai generasi kedua Mongolia putera memulakan ekspedisi kedua Mongolia , yang dikenali sebagai Batu ekspedisi, komander-in-chief untuk tarik adalah Subutai .  1236 kepada 1242 menyerang Duchy Kipchak steppe, Kievan Rus dan Hungary , Moldova , Poland , Grand Duchy Lithuania , Bohemia dan Republik Czech, Moravia dan Slovakia, Republik Venice , bekas Yugoslav rantau, Empayar Bulgaria Kedua , Lashkar , Empayar Rom Suci di Tengah dan negara-negara Eropah Timur, mengambil Shalue utara Eropah Timur dan Tengah November 1241 ogadai Khan kematian, Ratu Majah off abang lajur yang menyelia negara, 1246 Mac Kari Le Meja Perhimpunan oleh anaknya, takhta-anda, selepas mengejar honorifik yuan tetap kes .  1247 Tibet puak-puak bai'ah ke Mongolia, yang dikenali sebagai Liangzhou liga .  Ogos 1248 lebih mahal oleh kematian Khan, Queen pejabat baik menjulang Laut Hilang cucu perundangan kehilangan pintu yang kukuh dan menyelia negara.  Walau bagaimanapun, pada Julai 1251, Perhimpunan Agung disokong kerana Batu dan Wu Liangha stesen Tuolei Jabatan Montgomery pintu lajur kehilangan Jabatan ogadai hilang Khan.  Montgomery mewarisi Khan dan selepas tajuk honorifik elemen Xianzong  . 

 Montgomery menaiki takhta pada 1252 selepas pelaksanaan pemusatan, secara langsung di bawah set eksekutif sekretariat di Han, Asia Tengah dan Iran, kontinjen menyimpan sekitar Tuolei Jabatan raja-raja agung konsul kepada saudaranya Kublai Monan Han Gabenor tanah untuk menguruskan Han.  Peraturan Kublai Khan semasa pelantikan Han sebilangan besar Han pembantu dan ulama Confucian, disatukan Utara China, dan Selatan off Dali dan Wulianghetai bulatan , dan pengembangan Dinasti Song Selatan selaras jurang pertahanan.  Korea cui rejim runtuh pada 1258 , Korea menjadi sebuah negeri takluk.  Meng Gehan tahun yang sama mengumumkan bahawa tentera dalam tiga lajur Nanzheng Dinasti Song Selatan , Meng Gehan membawa tenteranya untuk menyerang Sichuan, Negeri (kini Chongqing ), Kublai serangan Hubei Ezhou (kini Wuchang ), Wulianggetai oleh Yunnan Yan apabila (sekarang di Lijiang, Yunnan Utara) adalah satu serangan langsung yang Song serangan ke jalan yang barat daya selepas Annan dan satu serangan langsung pada itu Jinghu Jalan Selatan , dan yang pintu-Tanzhou (kini Changsha ), tiga bersenjata angkatan niat pertemuan di Central China Yangtze lagi secara besar-besaran di bawah Lin'an pengepungan.  Meng Gehan di negeri Diaoyucheng perang yang meninggal dunia pada tahun berikutnya , Kublai Khan untuk berhenti Nanzheng kembali ke utara menang bit.  West Line, Meng Gehan menghantar saudaranya Xu Liewu ekspedisi di Asia Barat, yang dikenali sebagai ekspedisi ketiga Mongolia , 1256 pembunuhan Pertubuhan kayu berduri dibakar itu Xu Liewu Gongmie Islam .  1258 ekspedisi tentera ditangkap khalifah Islam, wilayah terakhir Mesopotamia Baghdad .  Pada tahun berikutnya Syria dinasti Ayyubid , ditangkap pada tahun 1260 di Damsyik dan Aleppo .  Walau bagaimanapun, apabila Xu Liewu belajar berita kematian Montgomery di Southern Nanzheng Song, kadar kekerasan segera kembali dalam kemenangan bersaing untuk jawatan.  MENG Jun juga meninggalkan Satu ZHA bunyi seruling Peperangan ini Galilee Israel mengalahkan Mesir Mamou penginapan gram Dinasti , akhir ekspedisi ketiga  . 



Dazai Qianyuan



Kublai gunung pemburu Rajah " Yuan dinasti pelukis Liu Guan Road di Yuan 27 tahun ( 1280 ) yang dikeluarkan pada bulan Februari , lelaki itu menunggang kuda hitam, memakai putih Qiu Kublai Kublai Khan .




 Meng Gehan selepas kematian badan dalam perang Kublai segera rundingan damai dengan Dinasti Song Selatan , antara Utara dan tinggal Mongolia asli Qidi Ali tidak saudara bersaing Khan.  Kublai Khan dimiliki sebahagian raja dan Menteri Mongolia dan Cina pada Mei 5, 1260 set dalam Kaiping (kemudian dikenali sebagai kedua-dua ini Inner Mongolia Duolun County Utara Batu Adakah hematoxylin ) mengisytiharkan dirinya maharaja Mongol (aka Mongolia peluh), tahun bilangan dalam sistem.  Kublai Khan menaiki takhta lama selepas itu, Ali tidak saudara telah diadakan di ibu kota Empayar Mongol, Karakorum Perhimpunan tiba-tiba Riehle Taiwan , Mongol Khan Satu jadual kelajuan adalah raja dan undang-undang pilihan raya menteri beliau, dan mendapatkan Kipchak, Chagatai dan sarang Peringkat luas Kekhanan sokongan.  Perdebatan Khan perang terakhir dikalahkan dan diserahkan pada 21 Ogos 1264 oleh Ali tidak saudara Kublai sedikit pepejal  . 

 Cina Maharaja Kublai Khan untuk menjadi pelaksanaan Cina dan Perancis, Gaiyuan kandungan utama dibina nombor, Kublai Khan berpindah modal pada 1267 (kini Beijing ), dan mengarahkan Liu Bingzhong pembinaan di Bandar Metro.  1272 berubah bagi kebanyakan ( Turki , kata Khan Pali, Royal Park Itali), kedua-dua sebagai modal sementara.  December 18, 1271 , Kublai Khan mengumumkan pengasas No Chao, "Dazai makna Qianyuan mengambil " Book of Perubahan "  , nama negara oleh Empayar Mongol Yuan Besar [1] , pengasas Yuan Dinasti, Kublai Khan; ditubuhkan dalam 1260 Zhongshushing , ditubuhkan pada 1263 Privy Council , ditubuhkan dalam 1268 censorate kebangsaan institusi, dan lain-lain; tetapan Setiausaha Pertanian Setiausaha dan promosi pertanian; berkenaan Kong Chongru dan Dali pembangunan Confucianisme, pelaksanaan Han dasar.  Walau bagaimanapun, dalam usaha untuk mengekalkan sistem Mongolia asal, bentuk akhir Mongolia dan dua yuan politik  .  Kublai bersaing untuk Khan perang Mongol Khan Khan, dan akhirnya menjadi Maharaja China, tetapi Khan membuat undang-undang yang menyalahi undang-undang dan Chong Shanghan, membuat Mongolia imperialis puak tidak mengiktiraf Kublai Khan, empat Kekhanan Tiga arahan Bong Kublai, Empayar Mongol sepenuhnya hancur .  Laut mencetuskan akhir ogadai Jabatan telah menghantar tentera untuk bersaing Khan disebabkan oleh kawasan Mobei tidak menentu, yang dikenali Pemberontakan laut . 

 Awal di Kublai Khan dan Ali tidak memerangi saudara untuk membetulkan domestik pada majlis itu, kerana tidak ada masa untuk berurusan dengan Dinasti Song Selatan, jadi menghantar Hao Jing hipertensi Song persidangan, Selatan dan kandungan.  Pada masa itu, Song Selatan Song Gongdi hanya berusia lima tahun, menguasai oleh Xie Maharani sebalik skrin kuasa, dengan Chia Ssu berbohong untuk menghalau tentera Mongol .  Hao Jing Chia takut pembohongan Ssu telah dipecahkan dan diletakkan di bawah tahanan rumah.  Dinasti Song Selatan dan 1262 kemenangan ke atas Shandong Han Sai Hou Lee Tan , melancarkan pemberontakan Tan Lee .  Yuan tentera untuk meletakkan pemberontakan, Kublai Khan mutlak dihapuskan Han Sai Hou, Mongol pengurusan langsung hal ehwal tempatan, dan bersedia untuk Nanzheng Song Selatan  .  Pada tahun 1268, Khan melancarkan Song Yuan Battle Liu keseluruhan pembedahan A , pertama kali menghantar tenteranya untuk menyerang Xiangyang , yang dikenali dalam sejarah sebagai Pertempuran Xiangfan .  Dalam 1274 Yuan tentera menangkap Xiangyang Song Huan Lvwen penyerahan, diikuti oleh Perdana Menteri Tianze Shi dan Majlis Privy Bayan buku tenteranya sepanjang Sungai Han selatan Sungai Yangtze , sasaran Jiankang .  1275 turun kadar Lv Wenhuan pasukan gabungan $ amfibia di Wuhu kekalahan Sidao Song Selatan tentera laut, dikenali sebagai Pertempuran Jiazhou Ding .  Pada tahun berikutnya, jatuh tentera Yuan Lin'an (sekarang Zhejiang Hangzhou ), dan Maharani Xie Song Gongdi penyerahan Yuan tentera.  Walau bagaimanapun, Lu Xiufu dinobatkan 7-year-old Song Duanzong takhta di Fuzhou, Wen Tianxiang , Zhang Shijie Chen Yizhong , menteri terus Yuan di Jiangxi , Fujian dan Guangdong dan tempat-tempat lain.  Tentera Yuan secara beransur-ansur mengambil alih bahagian selatan China pada 1278, mahkamah Song Selatan berundur Guangdong Yaishan .  Pada bulan Mac tahun berikutnya, Zhang Hongfan Yaishan laut pertempuran Gongmie Song Selatan tentera laut, Lu Xiufu meninggal dunia diculik 8-year-old Song Maharaja Young master Zhao Bing Touhai kematian Dinasti Song Selatan.  Dinasti Yuan bersatu China, akhir 520 tahun sejak Dinasti Tang Shih Pemberontakan keadaan berpecah  . 

 Sebelum dan selepas Dinasti Yuan telah ditanya beberapa negara jiran atau kawasan (termasuk Jepun , Annan , Champa , Burma , Jawa ) menyerahkan balik, memulangkan, menggadaikan, menyertai-Yuan Dinasti jajahan hubungan , tetapi telah ditolak, Kublai Khan menghantar tentera untuk menyerang negara-negara ini, termasuk pencerobohan Jepun perang Mongol adalah yang paling terkenal, kerana Fan Wenhu arahan gagal Typhoon tidak wajar.  Seperti yang mahkamah yuan perlu untuk memberi ganjaran satu banyak khazanah yang bangsawan puak diraja, ditambah dengan ketegangan yang semakin meningkat dalam perbelanjaan berat, kewangan, istana pertikaian bagi masalah kewangan, berpecah kepada yang Confucians dihantar kepada Xu Heng Han Bercakap Mongol, yang diketuai oleh Ahe Ma , Lu Shirong Semu Sangge seperti Han China, yang diketuai oleh pai kewangan.  The Confucians untuk menghantar ting yuan perlu menjimatkan wang, pelepasan cukai.  Golongan kewangan percaya bahawa Penan kuantiti harta itu perlu dirampas untuk menyelesaikan masalah kewangan di mahkamah.  Sebagai kuda Khan Ahe amanah, wilayah Semitisme untuk menyelesaikan masalah kewangan.  Confucians mengikut subjek selesai mendalam di Prince emas sebenar sebagai teras dan kuda Ahe untuk bersaing.  Kuda Ahe terakhir telah dibunuh emas sebenar Prince, tetapi juga kerana penyakit dan meninggal dunia.  Walau bagaimanapun Kublai tidak mempercayai puak Confucians, masih melantik pengurusan kewangan menghantar pegawai untuk menyelesaikan masalah kewangan, kemerosotan fizikal. 






Pingding Northwest
 $ Takemune semasa Dinasti Yuan dengan Zhu rajah hubungan Khanate, yang WoKuoTaiHan Dinasti Yuan dan Khanate Chagatai diukir sehingga mati.



 The Kublai Jiabeng 1294 , walaupun Putera emas sebenar kematian pramatang, tetapi Kublai Khan mempunyai hadiah emas sebenar, tiga anak lelaki dan besi Moore "Putera Mahkota Po" dan biarlah dia pengawal dan hutan .  Selepas besi Moore perpustakaan Lille stesen Perhimpunan sokongan menteri negeri Bayan dan Yu Xi Timur mengalahkan Gan Ma pembunuhan, anak sulung emas sebenar, dan anak kedua A hem pembunuhan lapan pembunuhan takhta, bahawa elemen dalam kes.  Yuancheng terutamanya mematuhi tempoh Kublai ke dalam perlembagaan, melantik anak saudaranya seamounts (A pembunuhan lapan pembunuhan anak Ma) dan menjaga hutan Binh Dinh barat laut Haidu Pemberontakan , dan memerintahkan untuk menghentikan perang salib Jepun dan Annan .  Pasukan khususnya dalam hal ehwal dalaman untuk membetulkan politik domestik, dan cukai pelepasan Jiangnan bahagian.  Yuancheng ganjaran berlebihan, bagaimanapun, untuk memenuhi keperluan, jadi kekurangan kekayaan perbendaharaan.  Dalam bulan pertama 1307 , yuan ke dalam kes meninggal dunia, Prince Edward meninggal dunia muda, Deoksugung Sebuah stesen secara tiba-tiba, meninggalkan perdana menteri, advokasi Queen Bolu Han menganut Islam Anxi Raja Ananda menyelia negara, dan berhasrat Ananda menjadi maharaja.  Yuk cinta abang Seamount Lai menarik kuasa Octopus kanan perdana menteri Halaa Ha Sun melancarkan kebanyakan rampasan kuasa .  Mereka dipancung A diabaikan untuk mengawal kebanyakan keadaan, sokongan membawa tenteranya selatan maharaja seamount, bahawa $ Takemune.  Queen Ananda $ Takemune dipancung, dan berulang alik lelaki kembali ke Barat Turpan rantau  . 

 $ Takemune cinta Lai Yuk menarik Octopus kuasa aktif dan canonized dia sebagai abang Huangtai (kemudiannya takhta untuk $ Renzong) Meet Jabatan Takemune dengan Injong Jabatan seli kaisar, iaitu Wu Ren kira-kira  .  $ Tempoh Takemune, dimeterai Confucius "Dacheng paling suci Wenxuan Wang  , dan tajuk yang diberikan kepada keluarga dan pengikut Confucius.  Dalam usaha untuk menyelesaikan krisis fiskal tempoh $ Seongjong, $ tetapan Takemune sering terbuka dalam usaha untuk menstabilkan harga, mengarahkan wang perak Tai dicetak, bagaimanapun, tetapi untuk membuat devaluasi serius wang kertas perak.  Di samping itu, beliau Zhongshushing Xuanchi dengan hak asasi manusia yang diklasifikasikan kepada Provinsi Semitisme .  1311 $ Takemune Shen dibelai mati Yinyue alkohol berlebihan, abang Huangtai cinta Yuk Lai daya tarikan Octopus takhta untuk Injong elemen , Dinasti Yuan, kali pertama keamanan ini mewarisi takhta. 

 Northwest Territories awal Kublai tempoh, kerana tempat peluh dari empat Kekhanan pengiktirafan, membuatkan telah ogadai peluh laut berminat dalam menawan semula Khan Mongolia.  Dominion meninggalkan Haidu padat pendirian (Xinjiang Emin tenggara) kawasan dan Khanate Kipchak mesra.  Kublai Nanzheng Dinasti Song Selatan untuk mengelakkan laut backstab, maka menyokong Chagatai Khan mengandungi Haidu 8 pembunuhan .  Pada tahun 1268, bagaimanapun , laut adalah lapan pembunuhan dan Kipchak Khan abang sibuk Timur Kublai selesai berlebihan, alasan pelanggaran Zuzong Cheng undang-undang, stesen Lille Perhimpunan perikatan kaunter bergerak untuk membuka perpustakaan di Sungai Ubi keledek $.  Mereka ke laut untuk ketua wilayah dan biasa mengukir sehingga Asia Tengah, perjuangan bersama menentang Dinasti Yuan dan kanak-kanak Iraq Khanate dikenali Pemberontakan laut .  Kublai menghantar Bayan utara tahap Laut huru-hara dengan Chagatai Khan baru Benedict wow gerila mengelak tegas.  1287 orang tentera pakatan sulit Haidu Jalan Timur menjaga Liaodong raja hadan Naiyan serangan dan Lin (Hal Mongolia dan hutan), Kublai Khan sendiri mengetuai menewaskan kuasa, menghantar Bayan jed lalu Timurid dengan Li Ting Pingding timur laut Naiyan, mempengerusikan tentera barat laut.  1289 Laut kepulangan sakit dan hutan, terakhir tentera mereka untuk memandu keluar barat Pergunungan Altai .  Hadan dalam gerila Liaodong kawasan Korea, Kekalahan untuk 1292  . 

 $ Seongjong takhta, melantik anak saudaranya seamounts (pengganti $ Takemune) Konsul Jeneral tentera Mobei.  1301 Haidu tentera seamounts dan dikalahkan raja Gan Ma pembunuhan , yang dikenali besi Caine purba Battle Mountain .  Laut meninggal dunia selepas perang, anaknya diperhatikan lapan kanak-kanak untuk takhta, WoKuoTaiHan Benedict kawalan wow.  Benedict wow Kipchak Khan Tuotuo 1303 Montgomery dikalahkan dengan polis lapan kanak-kanak dan bersama-sama menghantar utusan kepada Please Yuan Ting, Montgomery Tuotuo sila Yuan Ting dan kanak-kanak Iraq Khan adalah $ ting Setakat ini empat Kekhanan semua mengiktiraf status kedaulatan Dinasti Yuan, set dua belah lebarmengangkat larangan tersebut.  Tidak lama selepas itu, WoKuoTaiHan menjadi Chagatai Khan Benedict wow dengan dinasti Yuan Yuan Wuzong telah Gongmie meninggal, polis lapan kanak-kanak diserahkan kepada dinasti Yuan  . 





Bercakap sukan, dan rampasan kuasa
$ Renzong pergerakan penyetempatan berterusan , semasa pemerintahan memulihkan peperiksaan imperial, dikenali Nobusuke kompleks subjek .



 Kekurangan kewangan, menyebabkan $ Renzong cuba untuk menukar kekacauan Takemune Perlembagaan, pelaksanaan "Confucianisme dan Desa" dasar dan kurang dipotong kakitangan berlebihan, pengukuhan pemusatan kuasa dalam usaha untuk membetulkan hal ehwal negeri.  Beliau Zeng Wang tentang Universiti Yan Yi "diterjemahkan ke Mongolia, terima kasih kepada subjek sebagai ringkasan yang diterjemahkan sebagai "memerintah dunia, buku ini adalah cukup Zhenguan "dan" politik "dan" Komprehensif Mirror Mongolia jadi Mongol dan memuji-muji Semu pembelajaran.  1312 $ Renzong guru Confucian tentang terima kasih khas untuk Jixian Universiti Shi dan Wang tentang Hing imperialis peperiksaan "cadangan" untuk membuat titik ini untuk memulihkan peperiksaan empayar sistem  Bagi pemeriksaan kandungan Neo peperiksaan Confucianisme imperialis , yang dikenali Nobusuke subjek kompleks , kemasukan lepas kejururawatan Seorang kanak-kanak , dari batu lima 36 manusia jinshi  .  Beliau juga bergantung pada Cina Han Fumiomi, membunuh perdana menteri Tuoketuo Mongolia mengecualikan DPRK dan penentang.  Dari segi kewangan, $ Renzong untuk membatalkan $ Takemune langkah-langkah ekonomi, dan untuk mengenal pasti tanah tempatan dan pada 1314 di Jiangsu, Zhejiang, Jiangxi, Henan dan tempat-tempat lain, yang dikenali pengurus Nobusuke .  Pelantikan katil kanak-kanak Wu sistem ketenteraan, mengalahkan Chagatai Khan Raja tidak Esen bunga untuk meletakkan Barat Laut.  Walau bagaimanapun, $ Injong dapat menghentikan sudah campur tangan dalam hal-ehwal politik Queen Mother A sekatan kelemahan menggunakan semula banyak Dowager pegawai kanan Tiemudieer rasuah.  Warisan isu, sebanyak $ raja Injong tentang tambahan putera mahkota Shuo De pembunuhan 8 , dan mendengar Tiemudieer cadangan, pemansuhan Wu Ren tentang .  $ Takemune anak sulung Zhou Wang Sai Lai extroverted menjaga Yunnan , anak kedua Rajah quote Harmony Hill dibuang ke Pulau Hainan .  Pada musim sejuk, $ Takemune veteran lama marah dan menegakkan dan Dunia dahagi Lai, yang terakhir dikalahkan Mobei, lampiran Chagatai Khanate.  Dalam $ 1320 Renzong Jiabeng, Putera Mahkota Shuo De pembunuhan 8 takhta sebagai $ Hidemune . 

 Untuk meneruskan pelaksanaan $ $ Hidemune Confucianisme negara Renzong, mengukuhkan dasar pemusatan dan birokrasi, disusun dan digubal oleh Dinasti Yuan rasmi Codex - " lulus sistem "telah diperintahkan pada tahun 1323 dan 2539, beliau juga diperintahkan untuk mencabut menteri yang berkuasa Tiemudieer kuasa di mahkamah.  Walau bagaimanapun, Mongolia dan warna jaringan Tiemudieer jijik konservatif Yuan Hidemune New Deal, bercadang ke peringkat rampasan kuasa.  Anak Angkat Tiemudieer daripada besi hilang dalam 1323 untuk mengambil kesempatan $ Hidemune untuk pergi pada semua musim panas pada majlis itu, 15 kilometer selatan cerun yang selatan tanah di kedua-dua untuk membunuh elemen Hidemune dan perdana menteri Baizhu orang, yang dikenali sebagai cerun yang selatan perubahan yang Renzong Sistem ini gagal untuk memenangi takhta.  Selatan, anak sulung raja pembunuhan Ma Gan , menjaga dan juga Tie kanak-kanak hutan kayu shuaibing membunuh membunuh $ Hidemune Panchen dan mengisytiharkan dirinya maharaja, Thai Dinh  . 

 Dinh Thai teringat dibuang ke Pulau Hainan Takemune Jabatan Rajah quote Harmony Hill Huai.  Thai Dinh keruntuhan pada Julai 1328 di pasir kedua-dua perdana menteri berduri dinobatkan tujuh kelajuan Kyrgyzstan 8 Maharaja, untuk hari Shundi .  Walaupun menjaga kebanyakan dinobatkan Yantiemuer dengan Bayan Zhou Wang dan Sai-Lai di Mobei Rajah Huai quote Harmony Hill di Jiangling sama posts Rajah tahun Harmony Hill Xianzhi kebanyakannya takhta, untuk $ Wenzong .  Yantiemuer mengetuai tenteranya menyerang pada hari-hari Shundi hilang  .  Tahun depan dan Dunia Lai di Mobei dan hutan menjadi maharaja, Yuan dan Ming .  Wen-Tsung berputus asa takhta, menghantar Yantiemuer Ying Yuan dan Ming takhta, dan telah ditubuhkan sebagai putera mahkota .  Walau bagaimanapun Yantiemuer meracuni Yuan dan Ming telah menetapkan semula Wen-Tsung, Gaiyuan hari kalendar, yang dikenali sebagai perubahan hari kalendar . 

 Wen-Tsung tempoh Daxing sandwich, ditubuhkan pada 1329 Mahkamah Kuizhang Akademik, sawit ke dalam mengajar sejarah buku, mengkaji perintah dan gangguan berturut-turut.  Lie dalam semua keturunan Menteri Xun anda harus belajar. Kuizhang Mahkamah  Dalam Kuizhang penyelia seni anda, bertanggungjawab untuk klasik Konfusius diterjemahkan ke dalam teks Mongolia, dan dikumpulkan .  Mengarahkan kodifikasi $ majlis tataurus negara pada tahun yang sama , dua tahun selepas Xiu, karya akaun penting undang-undang dan institusi Yuan .  Tetapi perdana menteri Yantiemuer mengira mahkamah bermain aktif, yang membawa kepada rasuah lebih hal ehwal politik.  Wen-Tsung meninggal dunia pada tahun 1333 , meracuni Yuan dan Ming jenayah untuk menyental pendirian, Perjanjian semuda tujuh tahun Ming Anak kedua kelas kualiti Yi-lin untuk Maharaja adalah untuk $ Ningzong .  Tetapi Yuan Ningzong hanya memerintah kurang daripada dua bulan yang meninggal dunia, tidak lama selepas Yantiemuer juga meninggal dunia.  Anak sulung Yuan dan Ming adalah betul Huan paste Harmony Hill Satu kehilangan di dalam Wenzong Permaisuri Bu Jing Jiang ( Guangxi Guilin ) ingat sebelah menyebelah untuk Maharaja, kes Megumi , juga dikenali sebagai Shundi.























No comments:

Post a Comment