Thursday 6 June 2013

Dinasti Chin



Dinasti Chin, 210 SM.


Dinasti Chin merupakan dinasti pertama empayar China, tahan 221-206 SM. Negeri Chin diperolehi namanya daripada kawasan tengah Chin, dalam zaman moden Gansu dan Shaanxi. Kekuatan negeri Chin telah banyak meningkat oleh pembaharuan Legalis Shang Yang di SM abad ke-4, semasa Tempoh berperang Amerika. Dalam SM abad ketiga pertengahan dan lewat, Chin dicapai siri penaklukan pantas, pertama yang berakhir Dinasti Chou lemah, dan akhirnya menakluk baki enam negeri-negeri utama untuk mendapatkan kawalan ke atas seluruh China, mengakibatkan di China bersatu .

Semasa pemerintahan seluruh China, Dinasti Chin telah mencapai peningkatan perdagangan, pertanian bertambah baik, dan keselamatan ketenteraan. Ini adalah disebabkan oleh pemansuhan tuan-tuan pemilik tanah, kepada siapa petani telah dahulunya dipegang bai'ah. Kerajaan pusat kini mempunyai kawalan langsung daripada orang ramai, memberikan akses kepada tenaga kerja yang lebih besar. Ini dibenarkan bagi pembinaan projek bercita-cita tinggi, seperti dinding di sempadan utara, kini dikenali sebagai Tembok Besar China. Dinasti Chin juga memperkenalkan beberapa pembaharuan: mata wang, berat dan langkah-langkah telah diseragamkan, dan sistem yang lebih baik penulisan ditubuhkan. Satu cubaan untuk membersihkan semua jejak dinasti lama membawa kepada pembakaran terkenal buku dan menanam kejadian ulama, yang telah dikritik banyak oleh ulama berikutnya. Tentera Chin juga revolusioner bahawa ia menggunakan senjata yang paling baru-baru ini maju, pengangkutan, dan taktik, walaupun kerajaan adalah berat tangan dan birokrasi.

Walaupun kekuatan tentera, Dinasti Chin tidak kekal lama. Apabila maharaja pertama meninggal dunia pada tahun 210 SM, anaknya telah diletakkan di atas takhta oleh dua penasihat maharaja sebelumnya, dalam usaha untuk mempengaruhi dan mengawal pentadbiran dinasti keseluruhan melalui dia. Penasihat squabbled kalangan mereka, bagaimanapun, yang menyebabkan kedua-dua kematian mereka dan Chin kedua maharaja. Pemberontakan popular tercetus beberapa tahun kemudian, dan empayar lemah tidak lama lagi jatuh kepada leftenan Chu, yang pergi untuk mengasaskan Dinasti Han.  Walaupun akhir pesat, Dinasti Qin mempengaruhi masa depan empayar Cina, terutamanya Han, dan nama Eropah untuk China dianggap akan diperolehi daripada ia.



Dada marmar negarawan Shang Yang.

Sejarah
Asal-usul dan perkembangan awal
Feizi, keturunan penasihat Gao Yao politik kuno, telah diberikan memerintah ke atas bandar Chin .The moden Peytonians berdiri di mana bandar ini. Semasa pemerintahan Raja Xiao Zhou, raja kelapan Dinasti Chou, kawasan ini dikenali sebagai negeri Chin. Dalam 897 SM, di bawah itu kabupaten daripada Gonghe, kawasan itu menjadi satu pergantungan diperuntukkan bagi tujuan meningkatkan dan pembiakan kuda.  Satu keturunan Feizi ini, Duke Zhuang, menjadi digemari oleh King Ping Zhou, yang raja 13 dalam garis yang . Sebagai ganjaran, anak Zhuang, Duke Xiang, telah dihantar ke timur sebagai pemimpin ekspedisi perang, di mana beliau secara rasmi ditubuhkan Chin.

Chin negeri pertama menghantar ekspedisi ketenteraan ke pusat China pada 672 SM, walaupun ia tidak terlibat dalam apa-apa pencerobohan serius kerana ancaman dari puak jiran. Menjelang subuh SM abad keempat, bagaimanapun, puak-puak jiran telah semua telah sama ada lemah atau ditawan, dan pentas telah ditetapkan untuk kenaikan Chin peluasan.



Peta berperang Amerika. Qin ditunjukkan dalam merah jambu.







Dada marmar negarawan Shang Yang.





Pertumbuhan kuasa
Tuhan Shang Yang, seorang negarawan Chin, memperkenalkan beberapa pembaharuan ketenteraan berfaedah daripada 361 SM sehingga kematiannya pada 338 SM, dan juga membantu membina modal Chin, Xianyang. Ini pencapaian kedua bermula di SM abad pertengahan empat; bandar yang terhasil amat menyerupai ibu berperang Amerika lain.

Daripada reformasi Shang Yang ini, yang paling ketara telah menyokong itu falsafah daripada legalism, yang menggalakkan peperangan praktikal dan kejam. Dalam kontras, semasa Dinasti Chou yang dan yang berikutnya berperang Amerika Tempoh, itu falsafah berleluasa telah ditentukan perang sebagai aktiviti seorang lelaki itu ; komander tentera telah diarahkan untuk menghormati apa yang mereka dianggap undang-undang Syurga dalam pertempuran . Untuk contoh, semasa itu Tempoh Amerika berperang, Duke Xiang Song adalah berperang dengan negeri Chu, dan mempunyai peluang. untuk menyerang pasukan musuh, diperintahkan oleh Zhu, manakala mereka telah menyeberangi sungai. Sebaliknya, walau bagaimanapun, beliau menunggu bagi mereka untuk menyelesaikan melintas, dan membenarkan mereka untuk mengatur tentera mereka. Beliau tegas dikalahkan dalam pertempuran yang berikutnya, dan apabila, kemudian, penasihat beliau memberi nasihat kepadanya untuk ihsan yang berlebihan kepada musuh, dia jawab, "Yang bijaksana tidak menghancurkan yang lemah, mahupun memberi perintah untuk menyerang sehingga musuh telah membentuk pangkat. " Chin diabaikan ini tradisi ketenteraan, mengambil kesempatan daripada kelemahan musuh-musuh mereka. Satu bangsawan di negeri Wei menuduh negeri Chin yang "tamak, jahat, tidak sabar-sabar untuk mendapatkan keuntungan, dan tanpa keikhlasan. Ia tahu apa-apa tentang etika, hubungan yang betul, dan tingkah laku yang mulia, dan jika ada peluang untuk keuntungan material, ia akan mengabaikan saudara seolah-olah mereka haiwan. ".Ia adalah Legalis ini fikir digabungkan dengan kepimpinan yang kukuh dari pemerintah yang berhayat panjang, keterbukaan untuk menggaji lelaki berbakat dari negeri-negeri lain, dan sedikit pembangkang dalaman yang memberikan Chin seperti politik yang kukuh asas.

Satu lagi kelebihan Chin adalah bahawa mereka mempunyai besar, tentera yang cekap dan jeneral mampu. Mereka menggunakan perkembangan terbaru dalam senjata dan pengangkutan juga, yang banyak musuh-musuh mereka tidak tahu. Perkembangan ini kemudian dibenarkan mobiliti yang lebih besar ke atas beberapa jenis kawasan yang berbeza yang paling biasa di kebanyakan rantau China. Oleh itu, kedua-dua dalam ideologi dan amalan, Chin ketenteraan unggul.

Akhirnya, yang Chin empayar mempunyai satu kelebihan geografi kerana kesuburan dan yang kedudukan strategik, dilindungi oleh gunung yang dibuat di negeri satu benteng semula jadi output diperluas Its pertanian membantu tentera besar mengekalkan Qin itu dengan makanan dan sumber asli; terusan Wei Sungai dibina di 246 SM adalah amat penting dalam hal ini.





Penaklukan negeri-negeri lain

Semasa Tempoh Amerika berperang sebelum Dinasti Chin, negeri-negeri utama yang bersaing untuk penguasaan Yan, Zhao, Qi, Chu, Han, Wei dan Chin. Raja-raja negeri-negeri ini digelar diri mereka sebagai raja-raja, bukannya menggunakan gelaran bangsawan yang lebih rendah mereka sebelum ini telah diadakan. Walau bagaimanapun, tiada tinggi dirinya untuk mempercayai bahawa dia mempunyai "Mandat Syurga," sebagai maharaja Chou mendakwa, atau bahawa dia mempunyai hak untuk menawarkan pengorbanan mereka meninggalkan ini kepada raja-raja Chou.

Sebelum penaklukan mereka di SM abad keempat dan ketiga, Chin mengalami beberapa halangan. Shang Yang telah dilaksanakan di 338 SM kerana dendam oleh pemimpin Raja Wu ke atas pelajar yang telah dilaksanakan kerana desakan Shang Yang bahawa undang-undang yang digunakan walaupun untuk golongan bangsawan. Terdapat juga persengketaan dalaman atas pewarisan Chin dalam 307 SM, yang terpencar Chin pihak berkuasa agak. Qin telah dikalahkan oleh persekutuan negeri-negeri lain 295 SM, dan sejurus selepas mengalami kekalahan lain oleh negeri Zhao, kerana majoriti tentera mereka kemudiannya mempertahankan terhadap Qi. The negarawan agresif Fan Sui , bagaimanapun, tidak lama lagi datang kepada kuasa sebagai Perdana Menteri walaupun masalah pewarisan telah diselesaikan, dan dia mula satu dasar peluasan yang telah berasal di Jin dan Qi, yang mendorong Chin untuk cuba untuk menakluk negeri-negeri lain.

Chin pantas dalam serangan mereka ke atas negeri-negeri lain. Mereka mula-mula menyerang Han, timur secara langsung, dan mengambil bandar Yangdi dalam 230 SM. Mereka kemudian melanda utara negeri Zhao menyerah kalah pada 228 SM, dan negeri utara Yan diikuti, jatuh dalam 226 SM. Seterusnya, tentera Chin melancarkan serangan ke timur, dan kemudian selatan serta; mereka mengambil bandar Wei Daliang (kini dipanggil Kaifeng) dalam 225 SM dan dipaksa Chu kepada menyerahkan oleh 223 SM. Akhir sekali, mereka digulingkan sisa-sisa Dinasti Chou di Luoyang dan menakluki Qi, mengambil bandar Linzi dalam 221 SM.






Dominion China

Apabila penaklukan lengkap dalam 221 SM, Raja Zheng - yang mula-mula mengambil alih takhta negeri Chin pada 9 umur [15] - menjadi pemerintah berkesan China. Dia mengukuhkan kedudukannya sebagai pemerintah tunggal dengan pelepasan perdana menteri, Lu Buwei. Beliau kemudian digabungkan judul yang Tiga Berdaulat awal dan Lima Maharaja ke nama baru beliau:. Shih Huang Ti atau "Maharaja Pertama" . Maharaja baru diisytiharkan mengarahkan semua senjata tidak milikan Chin dirampas dan dilelehkan. Logam yang terhasil adalah mencukupi untuk membina dua belas patung hiasan besar di ibukota baru diisytiharkan Chin, Xianyang.

Di 214 SM, Chin Shih Huang memperoleh sempadan ke utara dengan pecahan (100,000 orang) tentera besar, dan menghantar majoriti (500,000 lelaki) selatan tenteranya untuk menakluk wilayah puak-puak selatan. Sebelum peristiwa-peristiwa yang membawa kepada penguasaan Chin seluruh China, mereka telah mendapat milikan banyak Sichuan di barat daya. Tentera Chin adalah tidak biasa dengan kawasan hutan, dan ia telah dikalahkan oleh taktik perang gerila puak-puak selatan 'dengan lebih 100,000 orang hilang. Walau bagaimanapun, dalam kekalahan Chin berjaya dalam membina sebuah terusan ke selatan, di mana mereka digunakan sepenuhnya untuk membekalkan dan mengukuhkan tentera mereka semasa serangan kedua mereka ke selatan. Membina keuntungan, tentera Chin menakluki tanah pantai sekitar Guangzhou, dan mengambil wilayah Fuzhou dan Guilin. Mereka melanda sejauh selatan sebagai Hanoi. Selepas kemenangan ini di selatan, Chin Shih Huang bergerak lebih 100,000 banduan dan orang buangan untuk menjajah kawasan yang baru ditakluk. Dari segi memperluaskan sempadan empayarnya, Maharaja Pertama adalah sangat berjaya di selatan.Walau bagaimanapun, manakala empayar pada masa-masa telah diperluaskan ke utara, Chin jarang boleh memegang kepada tanah untuk tempoh yang lama. Puak-puak ini lokasi, secara kolektif dipanggil Hu oleh Chin, bebas daripada pemerintahan Cina semasa majoriti Dinasti. Yang dilarang daripada perdagangan dengan Dinasti Chin petani, hidup kabilah Xiongnu di rantau Ordos di barat laut China sering menyerbu mereka sebaliknya, mendorong Chin untuk membalas. Selepas kempen ketenteraan diketuai oleh General Meng Tian, ​​rantau ini telah ditawan dalam 215 SM dan pertanian telah ditubuhkan, petani, bagaimanapun, tidak puas hati dan kemudian memberontak. Dinasti Han berjaya juga berkembang ke Ordos kerana lebihan penduduk, tetapi berkurangan sumber mereka dalam proses. Owen Lattimore berkata cubaan kedua Dinasti  untuk menakluk Ordos, "penaklukan dan pengembangan adalah ilusi. Terdapat tiada jenis kejayaan yang tidak tidak mewujudkan reaksi sendiri yang." Sesungguhnya, ini adalah benar sempadan dinasti dalam pelbagai arah moden Xinjiang, Tibet, Manchuria, Mongolia, dan kawasan tenggara asing Chin, dan juga kawasan lebih yang mereka mempunyai kawalan tentera adalah budaya yang berbeza .





Jatuh dari kuasa

Tiga percubaan pembunuhan telah dibuat dalam kehidupan Chin Shih Huang,  membawa beliau untuk menjadi paranoid dan taksub dengan keabadian. Beliau meninggal dunia pada 210 SM, semasa dalam perjalanan ke timur jauh mencapai empayar beliau dalam usaha untuk mendapatkan penawar kekekalan dari ahli sihir Taois, yang mendakwa penawar telah terperangkap di sebuah pulau yang dijaga oleh raksasa laut. Sida ketua, Zhao Gao, dan yang menteri perdana, Li Si, menyembunyikan berita kematiannya apabila kembalinya mereka sehingga mereka telah mampu untuk mengubah wasiat untuk letakkan di atas takhta yang lembut itu maharaja mati itu kebanyakan anak, Huhai, yang mengambil nama Qin Er Shi. Mereka percaya bahawa mereka akan dapat untuk memanipulasi beliau untuk kepentingan mereka sendiri, dan dengan itu berkesan mengawal empayar. Chin Er Shi adalah, sememangnya, tidak cekap dan lembut. Beliau melaksanakan banyak menteri dan putera imperialis, terus projek-projek bangunan besar-besaran (salah satu projek yang paling mewah adalah lacquering tembok kota), diperbesarkan tentera, cukai yang kian meningkat dan ditangkap utusan yang membawa kepadanya berita buruk. Akibatnya, lelaki dari seluruh China memberontak, menyerang pegawai, meningkatkan tentera, dan mengisytiharkan diri mereka raja-raja wilayah yang disita.

Pada masa ini, Li Si dan Zhao Gao jatuh daripada kalangan mereka, dan Si Li telah dilaksanakan. Zhao Gao memutuskan untuk memaksa Qin Er Shi untuk membunuh diri kerana ketidakcekapan Chin Er Shi. Selepas ini, Ziying, anak saudara Chin Er Shi, menaiki takhta, dan segera dilaksanakan Zhao Gao.  Ziying, melihat bahawa pergolakan yang semakin meningkat yang semakin meningkat di kalangan orang  dan bahawa ramai pegawai tempatan telah mengisytiharkan diri mereka raja-raja, cuba untuk berpaut ke takhta-Nya dengan mengisytiharkan dirinya seorang raja di kalangan semua yang lain. Beliau telah dilemahkan oleh ketidakcekapan beliau, bagaimanapun, dan pemberontakan popular tercetus di 209 SM. Apabila pemberontak Chu bawah leftenan Liu Bang menyerang, sebuah negeri dalam kegawatan itu tidak boleh memegang lama. Ziying berhampiran Sungai Wei di 207 SM telah dikalahkan dan diserahkan sejurus selepas, dia telah disempurnakan oleh Chu pemimpin Xiang Yu. Modal Chin telah dimusnahkan pada tahun depan, dan ini dianggap oleh Derk Bodde, serta sejarah lain, untuk menjadi akhir empayar Chin. Liu Bang kemudian dikhianati dan mengalahkan Xiang Yu, mengisytiharkan dirinya Maharaja Gaozu baru Dinasti Han.  Walaupun tempoh singkat Dinasti Chin, ia adalah sangat berpengaruh ke atas struktur dinasti masa depan.






Fatwa gangsa dari pemerintahan Maharaja Qin Kedua.


.


Budaya dan masyarakat

Negeri kehidupan

Bangsawan Chin adalah sebahagian besarnya sama dalam budaya dan kehidupan harian mereka. Variasi serantau dalam budaya telah dianggap sebagai simbol kelas yang lebih rendah. Ini berpunca dari Chou dan telah dirampas oleh Chin, variasi tersebut telah dilihat sebagai bertentangan dengan penyatuan bahawa kerajaan berusaha untuk mencapai.

Biasa dan penduduk luar bandar, yang terdiri lebih 90% daripada penduduk, yang sangat jarang meninggalkan kampung atau farmsteads mana mereka dilahirkan. Bentuk biasa pekerjaan berbeza mengikut kawasan, walaupun pertanian hampir universal biasa. Profesion adalah keturunan;. Pekerjaan bapa telah diluluskan kepada anak sulungnya selepas beliau meninggal dunia .The Lüshi Chunqiu  memberikan contoh bagaimana, apabila biasa yang taksub dengan kekayaan material, bukannya yang idealisme seorang yang "membuat perkara berkhidmat kepadanya ", mereka telah" dikurangkan kepada perkhidmatan perkara ".

Petani jarang digambarkan dalam kesusasteraan semasa Dinasti Chin dan selepas itu, ulama dan lain-lain status elit lebih mengutamakan keseronokan bandar-bandar dan tarikan politik. Satu pengecualian penting kepada ini adalah Shen Nong, yang dipanggil "Bapa Ilahi", yang mengajar bahawa isi rumah perlu menanam makanan mereka sendiri. "Jika di Perdana seseorang dia tidak membajak, seseorang di dunia akan berkembang lapar. Jika di Perdana seseorang dia tidak menenun, seseorang di dunia akan menjadi sejuk." Chin digalakkan ini; upacara telah dilakukan sekali setiap beberapa tahun yang terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan yang penting bergilir-gilir dengan bajak pada bidang khas, untuk mewujudkan simulasi kepentingan kerajaan dan aktiviti dalam bidang pertanian.



Seni bina
Berperang Syarikat era seni bina mempunyai beberapa aspek muktamad. Tembok bandar, yang digunakan untuk pertahanan, telah dibuat lagi, dan sememangnya beberapa dinding menengah juga kadang-kadang dibina untuk memisahkan daerah yang berbeza. Serba boleh dalam struktur persekutuan telah ditekankan, untuk mewujudkan rasa kuasa dan kuasa mutlak. Unsur-unsur seni bina seperti menara tinggi, pintu tiang, teres, dan bangunan tinggi diterangkan dikemukakan ini.



Falsafah dan kesusasteraan
Bahasa bertulis Chin adalah logographic, sebagai Chou telah.  Sebagai salah satu daripada pencapaian beliau yang paling berpengaruh dalam kehidupan, Perdana Menteri Li Si standard sistem bertulis untuk menjadi saiz seragam dan bentuk di seluruh negara. Ini akan mempunyai kesan penyatuan budaya Cina untuk beribu-ribu tahun. Beliau juga dikreditkan dengan mewujudkan "kurang meterai". Gaya kaligrafi, yang berfungsi sebagai asas bagi Cina moden dan masih digunakan dalam kad, poster dan pengiklanan.

Semasa Tempoh Amerika berperang, Ratus Sekolah Pemikiran terdiri daripada pelbagai falsafah yang dicadangkan oleh ulama Cina. Dalam 221 SM, bagaimanapun, Maharaja Pertama menakluki semua negeri dan ditadbir dengan falsafah tunggal, legalism. Sekurang-kurangnya satu sekolah pemikiran, Mohism, telah dihapuskan, walaupun sebab yang tidak diketahui. Walaupun ideologi negeri Chin dan Mohism yang serupa dalam hal tertentu, ia adalah mungkin bahawa Mohists telah dicari dan dibunuh oleh tentera negeri kerana aktiviti separa tentera.

Sekolah Confucius itu pemikiran, dipanggil Confucianisme, adalah juga berpengaruh semasa yang Tempoh Amerika berperang, serta seluruh banyak yang Dinasti Chou kemudian dan awal tempoh imperialis. Ini sekolah pemikiran mempunyai satu kononnya Confucian kanun sastera, dikenali sebagai "enam klasik": Odes, Dokumen, Ritual, Muzik, Spring dan Autumn Parameswara, dan Perubahan, yang terkandung kesusasteraan Cina pada masa itu.

Semasa Dinasti Chin, Confucianisme-bersama-sama dengan semua yang lain bukan Legalis falsafah telah ditindas oleh Maharaja Pertama; awal Dinasti Han maharaja melakukan perkara yang sama. Legalism mengecam sistem feudal dan menggalakkan hukuman yang teruk, terutamanya apabila maharaja telah menderhaka. Hak individu telah menurunkan nilai apabila mereka bertentangan dengan itu kerajaan atau kehendak pemerintah, dan pedagang dan ulama telah dianggap tidak produktif, patut untuk penghapusan.  Satu-langkah yang lebih drastik yang digunakan untuk mencapai pembasmian yang sekolah lama pemikiran adalah yang pembakaran terkenal buku dan menanam ulama, kejadian yang hampir singlehandedly memberikan Dinasti Chin reputasi buruk di kalangan ulama kemudian. Maharaja Pertama, dalam usaha untuk mengukuhkan kuasa, mengarahkan membakar semua buku-buku bukan-pandangan falsafah Legalis dan subjek intelek. Undang-undang ini telah diluluskan pada 213 SM, dan juga ditetapkan bahawa semua ulama yang enggan untuk menyerahkan buku-buku mereka untuk dibakar akan disempurnakan oleh perkuburan pra-matang. Teks hanya dianggap produktif oleh Legalists telah dipelihara, kebanyakan mengenai perkara-perkara yang pragmatik, seperti pertanian, peramalan dan perubatan . Walau bagaimanapun, kontroversi kekal tentang "membakar buku dan menanam ulama". Kini, banyak Sinologists berhujah bahawa "menanam ulama", seperti yang dicatatkan dalam Grand Historian, tidak benar-benar benar, sebagai istilah mungkin bermakna hanya "dihukum mati."


Kerajaan dan tentera
Kerajaan Chin sangat birokrasi, dan telah ditadbir oleh hierarki pegawai-pegawai, semua berkhidmat Maharaja Pertama. Chin dimasukkan ke dalam amalan ajaran Han Fei, membenarkan Maharaja Pertama untuk mengawal semua wilayah, termasuk yang baru-baru ini ditawan. Semua aspek kehidupan telah diseragamkan, dari ukuran dan bahasa untuk butiran yang lebih praktikal, seperti panjangnya gandar kereta kuda.  Zheng dan penasihat beliau juga memperkenalkan undang-undang baru dan amalan yang berakhir feudalisme di China, menggantikan ia dengan berpusat, birokratik kerajaan. Di bawah sistem ini, kedua-dua tentera dan kerajaan berkembang pesat, sebagai individu berbakat boleh lebih mudah dikenal pasti dalam masyarakat berubah. Dinasti Cina selepas dicontohi kerajaan Chin untuk kecekapan, walaupun dikutuk oleh falsafah Confucian.Sistem sedemikian, bagaimanapun, boleh dimanipulasi oleh individu-lapar kuasa; satu contoh seperti kejadian telah didokumenkan dalam "Rekod resmi". A komander dinamakan Hu memerintahkan orangnya untuk menyerang petani, dalam usaha untuk meningkatkan bilangan "penyamun" dia telah membunuh. Atasannya, mungkin tidak sabar-sabar untuk mengembung rekod mereka serta membenarkan ini.

Chin Shih Huang juga bertambah baik tentera, walaupun fakta bahawa ia sudah mengalami reformasi yang meluas. Pihak tentera menggunakan senjata yang paling maju pada masa itu. Penciptaan pedang semasa Tempoh berperang Amerika adalah satu kemajuan yang hebat. Ia pertama kali digunakan kebanyakannya dalam bentuk gangsa, tetapi oleh abad ketiga SM, Chin telah menggunakan pedang besi yang lebih kukuh. Permintaan bagi logam ini menyebabkan dalam belos bertambah baik. Busaran silang telah diperkenalkan pada abad kelima SM dan adalah lebih kuat dan tepat daripada haluan komposit yang digunakan lebih awal. Ia juga boleh dijadikan tidak berkesan dengan mengeluarkan dua pin, yang menghalang musuh daripada menangkap busaran silang bekerja.

Chin juga digunakan kaedah yang lebih baik pengangkutan dan taktik. Negeri Zhao telah mula diganti kereta dengan berkuda dalam 307 SM, tetapi perubahan itu dengan pantas diguna pakai oleh negeri-negeri lain kerana berkuda mempunyai mobiliti yang lebih besar kawasan China.

Maharaja Pertama yang dibangunkan merancang untuk mengukuhkan sempadan utara, untuk melindungi orang Mongol nomad. Hasilnya ialah pembinaan awal apa yang kemudiannya menjadi Tembok Besar China, yang dibina dengan menyertai dan mengukuhkan dinding yang dibuat oleh tuan-tuan feudal, yang akan diperluaskan dan dibina semula beberapa kali oleh dinasti kemudian, juga sebagai tindak balas kepada ancaman daripada utara. Satu lagi projek yang dibina semasa pemerintahan Chin Shih Huang adalah tentera Terracotta, yang bertujuan untuk melindungi maharaja selepas kematiannya.  Tentera Terracotta adalah tdk disebabkan lokasi bawah tanah, dan tidak ditemui sehingga 1974. 








Dinasti Chin anak panah busur komposit (atas) dan bolt busaran silang (bawah).





Tentera Terracotta.




Agama
Kepercayaan agama yang dominan di China semasa pemerintahan Chin, dan, sebenarnya, semasa lebih awal imperial China, telah memberi tumpuan kepada shen (kira-kira menterjemahkan "roh"), yin ("bayang-bayang"), dan alam mereka dikatakan, kuasailah Orang Cina yang ditawarkan pengorbanan dalam usaha untuk menghubungi ini dunia yang lain, yang mereka percaya untuk menjadi selari dengan satu duniawi. Orang mati itu berkata hanya telah berpindah dari satu dunia yang lain. Upacara-upacara tersebut, serta lain-lain, berkhidmat dua tujuan: untuk memastikan bahawa mati mengembara dan tinggal di dalam alam lain, dan untuk menerima berkat dari alam roh.

Amalan agama biasanya diadakan di kuil tempatan dan kawasan suci, yang mengandungi mezbah korban. Semasa korban atau upacara lain, deria semua peserta dan saksi akan deria dan kabur dengan asap, kemenyan, dan muzik. Sacrificer plumbum akan cepat dan bermeditasi sebelum korban untuk terus mengaburkan derianya dan meningkatkan kemungkinan fenomena perceiving batin. Peserta lain turut disediakan, walaupun tidak ketat.

Kabur seperti deria adalah juga faktor dalam amalan pengantara roh, atau mediumship. Pengamal seni akan jatuh ke trances atau menari untuk melaksanakan tugas-tugas yang ghaib. Orang-orang ini sering akan meningkat kepada kuasa sebagai hasil daripada mereka seni-Luan Da, sederhana Dinasti Han, telah diberikan pemerintahan lebih 2,000 isi rumah. Diperhatikan Han sejarawan Sima Qian sombong takbur amalan itu, menolak mereka sebagai tipu muslihat bodoh.

Ramalan untuk meramal dan atau mempengaruhi masa depan adalah satu lagi bentuk amalan agama. Sesuatu amalan kuno yang biasa semasa Dinasti Chin, keretakan tulang atau cengkerang penyu untuk menimba ilmu pengetahuan masa depan. Bentuk tilikan yang muncul semasa awal imperial China adalah pelbagai, walaupun memerhatikan fenomena semulajadi adalah kaedah biasa. Komet, gerhana, dan kemarau telah dianggap petanda sesuatu yang akan datang.





Terapung di atas yang tinggi dalam setiap arah,
Muzik mengisi dewan dan mahkamah.
Setanggi hutan bulu,
Adegan mendung suatu kegelapan yang kabur.
Batang logam dengan bunga yang elegan,
Sebuah host bendera dan sepanduk Pekaka.
Muzik "Tujuh Asal" dan "Asal mekar"
Adakah intoned sebagai bunyi yang harmoni.
Oleh itu, satu hampir boleh mendengar
Roh datang ke pesta dan bermain-main.
Roh dilihat Zhu Zhu daripada Muzik-muzik,
Yang membersihkan dan menapis perasaan manusia.
Tiba-tiba roh menaiki bermula pada kegelapan,
Dan selesai acara cemerlang.
Purified pemikiran berkembang tersembunyi dan masih,
Dan meledingkan dan kain gelap kejatuhan dunia.
Han Shu, p. 1046




Etimologi China
Nama Chin dipercayai menjadi moyang etimologi nama moden negara Eropah, China. Perkataan mungkin dibuat cara ke bahasa Indo-Aryan pertama sebagai 'Cina' atau 'Sina' dan kemudian ke dalam bahasa Greek dan Latin sebagai 'Sinai' atau 'Thinai'. Ia kemudiannya ditransliterasi ke dalam bahasa Inggeris dan Perancis sebagai 'China' dan 'Chine'. Ini etimologi ditolak oleh beberapa ulama, yang mencadangkan bahawa 'Sina' dalam bahasa Sanskrit berkembang lebih awal sebelum dinasti Qin. 'Jin' (disebut sebagai 'Zhin'), sebuah negeri yang dikawal oleh Dinasti Zhou di 7 abad SM, adalah satu lagi asal yang mungkin.




Raja-raja Dinasti Chin
1.     Zhaoxiang --Ying Ze atau Ying Ji (306 SM - 250 SM)
2.     Xiaowen --Ying Zhu (250 SM)
3.     Zhuangxiang--Ying Zichu(249 SM - 247 SM)
4.     Shih Huang Ti--Ying Zheng (246 SM - 210 SM)
5.     Er Shih Huang Ti --Ying Huhai (210 SM - 207 SM)
6.     Ying Ziying (206 BC)













No comments:

Post a Comment