Dinasti Chin,
210 SM.
Dinasti Chin merupakan
dinasti pertama empayar China, tahan 221-206 SM. Negeri Chin diperolehi namanya
daripada kawasan tengah Chin, dalam zaman moden Gansu dan Shaanxi. Kekuatan
negeri Chin telah banyak meningkat oleh pembaharuan Legalis Shang Yang di SM
abad ke-4, semasa Tempoh berperang Amerika. Dalam SM abad ketiga pertengahan
dan lewat, Chin dicapai siri penaklukan pantas, pertama yang berakhir Dinasti Chou
lemah, dan akhirnya menakluk baki enam negeri-negeri utama untuk mendapatkan
kawalan ke atas seluruh China, mengakibatkan di China bersatu .
Semasa pemerintahan seluruh
China, Dinasti Chin telah mencapai peningkatan perdagangan, pertanian bertambah
baik, dan keselamatan ketenteraan. Ini adalah disebabkan oleh pemansuhan
tuan-tuan pemilik tanah, kepada siapa petani telah dahulunya dipegang bai'ah.
Kerajaan pusat kini mempunyai kawalan langsung daripada orang ramai, memberikan
akses kepada tenaga kerja yang lebih besar. Ini dibenarkan bagi pembinaan projek
bercita-cita tinggi, seperti dinding di sempadan utara, kini dikenali sebagai
Tembok Besar China. Dinasti Chin juga memperkenalkan beberapa pembaharuan: mata
wang, berat dan langkah-langkah telah diseragamkan, dan sistem yang lebih baik
penulisan ditubuhkan. Satu cubaan untuk membersihkan semua jejak dinasti lama
membawa kepada pembakaran terkenal buku dan menanam kejadian ulama, yang telah
dikritik banyak oleh ulama berikutnya. Tentera Chin juga revolusioner bahawa ia
menggunakan senjata yang paling baru-baru ini maju, pengangkutan, dan taktik,
walaupun kerajaan adalah berat tangan dan birokrasi.
Walaupun kekuatan tentera,
Dinasti Chin tidak kekal lama. Apabila maharaja pertama meninggal dunia pada
tahun 210 SM, anaknya telah diletakkan di atas takhta oleh dua penasihat
maharaja sebelumnya, dalam usaha untuk mempengaruhi dan mengawal pentadbiran
dinasti keseluruhan melalui dia. Penasihat squabbled kalangan mereka,
bagaimanapun, yang menyebabkan kedua-dua kematian mereka dan Chin kedua
maharaja. Pemberontakan popular tercetus beberapa tahun kemudian, dan empayar
lemah tidak lama lagi jatuh kepada leftenan Chu, yang pergi untuk mengasaskan
Dinasti Han. Walaupun akhir pesat,
Dinasti Qin mempengaruhi masa depan empayar Cina, terutamanya Han, dan nama
Eropah untuk China dianggap akan diperolehi daripada ia.
Dada marmar negarawan Shang Yang.
Sejarah
Asal-usul dan perkembangan awal
Feizi, keturunan penasihat
Gao Yao politik kuno, telah diberikan memerintah ke atas bandar Chin .The moden
Peytonians berdiri di mana bandar ini. Semasa pemerintahan Raja Xiao Zhou, raja
kelapan Dinasti Chou, kawasan ini dikenali sebagai negeri Chin. Dalam 897 SM,
di bawah itu kabupaten daripada Gonghe, kawasan itu menjadi satu pergantungan
diperuntukkan bagi tujuan meningkatkan dan pembiakan kuda. Satu keturunan Feizi ini, Duke Zhuang, menjadi
digemari oleh King Ping Zhou, yang raja 13 dalam garis yang . Sebagai ganjaran,
anak Zhuang, Duke Xiang, telah dihantar ke timur sebagai pemimpin ekspedisi
perang, di mana beliau secara rasmi ditubuhkan Chin.
Chin negeri pertama
menghantar ekspedisi ketenteraan ke pusat China pada 672 SM, walaupun ia tidak
terlibat dalam apa-apa pencerobohan serius kerana ancaman dari puak jiran.
Menjelang subuh SM abad keempat, bagaimanapun, puak-puak jiran telah semua
telah sama ada lemah atau ditawan, dan pentas telah ditetapkan untuk kenaikan
Chin peluasan.
Peta berperang
Amerika. Qin ditunjukkan dalam merah jambu.
Dada marmar negarawan Shang Yang.
Pertumbuhan kuasa
Tuhan Shang Yang, seorang
negarawan Chin, memperkenalkan beberapa pembaharuan ketenteraan berfaedah
daripada 361 SM sehingga kematiannya pada 338 SM, dan juga membantu membina
modal Chin, Xianyang. Ini pencapaian kedua bermula di SM abad pertengahan
empat; bandar yang terhasil amat menyerupai ibu berperang Amerika lain.
Daripada reformasi Shang Yang
ini, yang paling ketara telah menyokong itu falsafah daripada legalism, yang
menggalakkan peperangan praktikal dan kejam. Dalam kontras, semasa Dinasti Chou
yang dan yang berikutnya berperang Amerika Tempoh, itu falsafah berleluasa
telah ditentukan perang sebagai aktiviti seorang lelaki itu ; komander tentera
telah diarahkan untuk menghormati apa yang mereka dianggap undang-undang Syurga
dalam pertempuran . Untuk contoh, semasa itu Tempoh Amerika berperang, Duke
Xiang Song adalah berperang dengan negeri Chu, dan mempunyai peluang. untuk
menyerang pasukan musuh, diperintahkan oleh Zhu, manakala mereka telah
menyeberangi sungai. Sebaliknya, walau bagaimanapun, beliau menunggu bagi
mereka untuk menyelesaikan melintas, dan membenarkan mereka untuk mengatur
tentera mereka. Beliau tegas dikalahkan dalam pertempuran yang berikutnya, dan
apabila, kemudian, penasihat beliau memberi nasihat kepadanya untuk ihsan yang
berlebihan kepada musuh, dia jawab, "Yang bijaksana tidak menghancurkan
yang lemah, mahupun memberi perintah untuk menyerang sehingga musuh telah
membentuk pangkat. " Chin diabaikan ini tradisi ketenteraan, mengambil
kesempatan daripada kelemahan musuh-musuh mereka. Satu bangsawan di negeri Wei
menuduh negeri Chin yang "tamak, jahat, tidak sabar-sabar untuk
mendapatkan keuntungan, dan tanpa keikhlasan. Ia tahu apa-apa tentang etika,
hubungan yang betul, dan tingkah laku yang mulia, dan jika ada peluang untuk
keuntungan material, ia akan mengabaikan saudara seolah-olah mereka haiwan.
".Ia adalah Legalis ini fikir digabungkan dengan kepimpinan yang kukuh
dari pemerintah yang berhayat panjang, keterbukaan untuk menggaji lelaki
berbakat dari negeri-negeri lain, dan sedikit pembangkang dalaman yang
memberikan Chin seperti politik yang kukuh asas.
Satu lagi kelebihan Chin
adalah bahawa mereka mempunyai besar, tentera yang cekap dan jeneral mampu.
Mereka menggunakan perkembangan terbaru dalam senjata dan pengangkutan juga, yang
banyak musuh-musuh mereka tidak tahu. Perkembangan ini kemudian dibenarkan
mobiliti yang lebih besar ke atas beberapa jenis kawasan yang berbeza yang
paling biasa di kebanyakan rantau China. Oleh itu, kedua-dua dalam ideologi dan
amalan, Chin ketenteraan unggul.
Akhirnya, yang Chin empayar
mempunyai satu kelebihan geografi kerana kesuburan dan yang kedudukan
strategik, dilindungi oleh gunung yang dibuat di negeri satu benteng semula jadi
output diperluas Its pertanian membantu tentera besar mengekalkan Qin itu dengan
makanan dan sumber asli; terusan Wei Sungai dibina di 246 SM adalah amat
penting dalam hal ini.
Penaklukan negeri-negeri lain
Semasa Tempoh Amerika
berperang sebelum Dinasti Chin, negeri-negeri utama yang bersaing untuk
penguasaan Yan, Zhao, Qi, Chu, Han, Wei dan Chin. Raja-raja negeri-negeri ini
digelar diri mereka sebagai raja-raja, bukannya menggunakan gelaran bangsawan
yang lebih rendah mereka sebelum ini telah diadakan. Walau bagaimanapun, tiada
tinggi dirinya untuk mempercayai bahawa dia mempunyai "Mandat
Syurga," sebagai maharaja Chou mendakwa, atau bahawa dia mempunyai hak
untuk menawarkan pengorbanan mereka meninggalkan ini kepada raja-raja Chou.
Sebelum penaklukan mereka di
SM abad keempat dan ketiga, Chin mengalami beberapa halangan. Shang Yang telah
dilaksanakan di 338 SM kerana dendam oleh pemimpin Raja Wu ke atas pelajar yang
telah dilaksanakan kerana desakan Shang Yang bahawa undang-undang yang
digunakan walaupun untuk golongan bangsawan. Terdapat juga persengketaan
dalaman atas pewarisan Chin dalam 307 SM, yang terpencar Chin pihak berkuasa
agak. Qin telah dikalahkan oleh persekutuan negeri-negeri lain 295 SM, dan
sejurus selepas mengalami kekalahan lain oleh negeri Zhao, kerana majoriti
tentera mereka kemudiannya mempertahankan terhadap Qi. The negarawan agresif
Fan Sui , bagaimanapun, tidak lama lagi datang kepada kuasa sebagai Perdana
Menteri walaupun masalah pewarisan telah diselesaikan, dan dia mula satu dasar
peluasan yang telah berasal di Jin dan Qi, yang mendorong Chin untuk cuba untuk
menakluk negeri-negeri lain.
Chin pantas dalam serangan
mereka ke atas negeri-negeri lain. Mereka mula-mula menyerang Han, timur secara
langsung, dan mengambil bandar Yangdi dalam 230 SM. Mereka kemudian melanda
utara negeri Zhao menyerah kalah pada 228 SM, dan negeri utara Yan diikuti,
jatuh dalam 226 SM. Seterusnya, tentera Chin melancarkan serangan ke timur, dan
kemudian selatan serta; mereka mengambil bandar Wei Daliang (kini dipanggil
Kaifeng) dalam 225 SM dan dipaksa Chu kepada menyerahkan oleh 223 SM. Akhir
sekali, mereka digulingkan sisa-sisa Dinasti Chou di Luoyang dan menakluki Qi,
mengambil bandar Linzi dalam 221 SM.
Dominion China
Apabila penaklukan lengkap
dalam 221 SM, Raja Zheng - yang mula-mula mengambil alih takhta negeri Chin
pada 9 umur [15] - menjadi pemerintah berkesan China. Dia mengukuhkan
kedudukannya sebagai pemerintah tunggal dengan pelepasan perdana menteri, Lu
Buwei. Beliau kemudian digabungkan judul yang Tiga Berdaulat awal dan Lima
Maharaja ke nama baru beliau:. Shih Huang Ti atau "Maharaja Pertama" .
Maharaja baru diisytiharkan mengarahkan semua senjata tidak milikan Chin
dirampas dan dilelehkan. Logam yang terhasil adalah mencukupi untuk membina dua
belas patung hiasan besar di ibukota baru diisytiharkan Chin, Xianyang.
Di 214 SM, Chin Shih Huang
memperoleh sempadan ke utara dengan pecahan (100,000 orang) tentera besar, dan
menghantar majoriti (500,000 lelaki) selatan tenteranya untuk menakluk wilayah
puak-puak selatan. Sebelum peristiwa-peristiwa yang membawa kepada penguasaan
Chin seluruh China, mereka telah mendapat milikan banyak Sichuan di barat daya.
Tentera Chin adalah tidak biasa dengan kawasan hutan, dan ia telah dikalahkan
oleh taktik perang gerila puak-puak selatan 'dengan lebih 100,000 orang hilang.
Walau bagaimanapun, dalam kekalahan Chin berjaya dalam membina sebuah terusan
ke selatan, di mana mereka digunakan sepenuhnya untuk membekalkan dan
mengukuhkan tentera mereka semasa serangan kedua mereka ke selatan. Membina
keuntungan, tentera Chin menakluki tanah pantai sekitar Guangzhou, dan
mengambil wilayah Fuzhou dan Guilin. Mereka melanda sejauh selatan sebagai
Hanoi. Selepas kemenangan ini di selatan, Chin Shih Huang bergerak lebih
100,000 banduan dan orang buangan untuk menjajah kawasan yang baru ditakluk.
Dari segi memperluaskan sempadan empayarnya, Maharaja Pertama adalah sangat
berjaya di selatan.Walau bagaimanapun, manakala empayar pada masa-masa telah
diperluaskan ke utara, Chin jarang boleh memegang kepada tanah untuk tempoh
yang lama. Puak-puak ini lokasi, secara kolektif dipanggil Hu oleh Chin, bebas
daripada pemerintahan Cina semasa majoriti Dinasti. Yang dilarang daripada
perdagangan dengan Dinasti Chin petani, hidup kabilah Xiongnu di rantau Ordos
di barat laut China sering menyerbu mereka sebaliknya, mendorong Chin untuk
membalas. Selepas kempen ketenteraan diketuai oleh General Meng Tian, rantau
ini telah ditawan dalam 215 SM dan pertanian telah ditubuhkan, petani,
bagaimanapun, tidak puas hati dan kemudian memberontak. Dinasti Han berjaya
juga berkembang ke Ordos kerana lebihan penduduk, tetapi berkurangan sumber
mereka dalam proses. Owen Lattimore berkata cubaan kedua Dinasti untuk menakluk Ordos, "penaklukan dan
pengembangan adalah ilusi. Terdapat tiada jenis kejayaan yang tidak tidak
mewujudkan reaksi sendiri yang." Sesungguhnya, ini adalah benar sempadan
dinasti dalam pelbagai arah moden Xinjiang, Tibet, Manchuria, Mongolia, dan
kawasan tenggara asing Chin, dan juga kawasan lebih yang mereka mempunyai
kawalan tentera adalah budaya yang berbeza .
Jatuh dari kuasa
Tiga percubaan pembunuhan
telah dibuat dalam kehidupan Chin Shih Huang, membawa beliau untuk menjadi paranoid dan
taksub dengan keabadian. Beliau meninggal dunia pada 210 SM, semasa dalam
perjalanan ke timur jauh mencapai empayar beliau dalam usaha untuk mendapatkan
penawar kekekalan dari ahli sihir Taois, yang mendakwa penawar telah
terperangkap di sebuah pulau yang dijaga oleh raksasa laut. Sida ketua, Zhao
Gao, dan yang menteri perdana, Li Si, menyembunyikan berita kematiannya apabila
kembalinya mereka sehingga mereka telah mampu untuk mengubah wasiat untuk
letakkan di atas takhta yang lembut itu maharaja mati itu kebanyakan anak,
Huhai, yang mengambil nama Qin Er Shi. Mereka percaya bahawa mereka akan dapat
untuk memanipulasi beliau untuk kepentingan mereka sendiri, dan dengan itu
berkesan mengawal empayar. Chin Er Shi adalah, sememangnya, tidak cekap dan
lembut. Beliau melaksanakan banyak menteri dan putera imperialis, terus
projek-projek bangunan besar-besaran (salah satu projek yang paling mewah
adalah lacquering tembok kota), diperbesarkan tentera, cukai yang kian
meningkat dan ditangkap utusan yang membawa kepadanya berita buruk. Akibatnya,
lelaki dari seluruh China memberontak, menyerang pegawai, meningkatkan tentera,
dan mengisytiharkan diri mereka raja-raja wilayah yang disita.
Pada masa ini, Li Si dan Zhao
Gao jatuh daripada kalangan mereka, dan Si Li telah dilaksanakan. Zhao Gao
memutuskan untuk memaksa Qin Er Shi untuk membunuh diri kerana ketidakcekapan
Chin Er Shi. Selepas ini, Ziying, anak saudara Chin Er Shi, menaiki takhta, dan
segera dilaksanakan Zhao Gao. Ziying,
melihat bahawa pergolakan yang semakin meningkat yang semakin meningkat di
kalangan orang dan bahawa ramai pegawai
tempatan telah mengisytiharkan diri mereka raja-raja, cuba untuk berpaut ke
takhta-Nya dengan mengisytiharkan dirinya seorang raja di kalangan semua yang
lain. Beliau telah dilemahkan oleh ketidakcekapan beliau, bagaimanapun, dan
pemberontakan popular tercetus di 209 SM. Apabila pemberontak Chu bawah
leftenan Liu Bang menyerang, sebuah negeri dalam kegawatan itu tidak boleh
memegang lama. Ziying berhampiran Sungai Wei di 207 SM telah dikalahkan dan
diserahkan sejurus selepas, dia telah disempurnakan oleh Chu pemimpin Xiang Yu.
Modal Chin telah dimusnahkan pada tahun depan, dan ini dianggap oleh Derk
Bodde, serta sejarah lain, untuk menjadi akhir empayar Chin. Liu Bang kemudian
dikhianati dan mengalahkan Xiang Yu, mengisytiharkan dirinya Maharaja Gaozu
baru Dinasti Han. Walaupun tempoh
singkat Dinasti Chin, ia adalah sangat berpengaruh ke atas struktur dinasti
masa depan.
Fatwa gangsa
dari pemerintahan Maharaja Qin Kedua.
.
Budaya dan masyarakat
Negeri kehidupan
Bangsawan Chin adalah
sebahagian besarnya sama dalam budaya dan kehidupan harian mereka. Variasi
serantau dalam budaya telah dianggap sebagai simbol kelas yang lebih rendah.
Ini berpunca dari Chou dan telah dirampas oleh Chin, variasi tersebut telah
dilihat sebagai bertentangan dengan penyatuan bahawa kerajaan berusaha untuk
mencapai.
Biasa dan penduduk luar
bandar, yang terdiri lebih 90% daripada penduduk, yang sangat jarang
meninggalkan kampung atau farmsteads mana mereka dilahirkan. Bentuk biasa
pekerjaan berbeza mengikut kawasan, walaupun pertanian hampir universal biasa.
Profesion adalah keturunan;. Pekerjaan bapa telah diluluskan kepada anak
sulungnya selepas beliau meninggal dunia .The Lüshi Chunqiu memberikan contoh bagaimana, apabila biasa
yang taksub dengan kekayaan material, bukannya yang idealisme seorang yang
"membuat perkara berkhidmat kepadanya ", mereka telah"
dikurangkan kepada perkhidmatan perkara ".
Petani jarang digambarkan
dalam kesusasteraan semasa Dinasti Chin dan selepas itu, ulama dan lain-lain
status elit lebih mengutamakan keseronokan bandar-bandar dan tarikan politik.
Satu pengecualian penting kepada ini adalah Shen Nong, yang dipanggil
"Bapa Ilahi", yang mengajar bahawa isi rumah perlu menanam makanan
mereka sendiri. "Jika di Perdana seseorang dia tidak membajak, seseorang
di dunia akan berkembang lapar. Jika di Perdana seseorang dia tidak menenun,
seseorang di dunia akan menjadi sejuk." Chin digalakkan ini; upacara telah
dilakukan sekali setiap beberapa tahun yang terdiri daripada pegawai-pegawai
kerajaan yang penting bergilir-gilir dengan bajak pada bidang khas, untuk
mewujudkan simulasi kepentingan kerajaan dan aktiviti dalam bidang pertanian.
Seni bina
Berperang Syarikat era seni
bina mempunyai beberapa aspek muktamad. Tembok bandar, yang digunakan untuk
pertahanan, telah dibuat lagi, dan sememangnya beberapa dinding menengah juga
kadang-kadang dibina untuk memisahkan daerah yang berbeza. Serba boleh dalam
struktur persekutuan telah ditekankan, untuk mewujudkan rasa kuasa dan kuasa
mutlak. Unsur-unsur seni bina seperti menara tinggi, pintu tiang, teres, dan
bangunan tinggi diterangkan dikemukakan ini.
Falsafah dan
kesusasteraan
Bahasa bertulis Chin adalah
logographic, sebagai Chou telah. Sebagai
salah satu daripada pencapaian beliau yang paling berpengaruh dalam kehidupan, Perdana
Menteri Li Si standard sistem bertulis untuk menjadi saiz seragam dan bentuk di
seluruh negara. Ini akan mempunyai kesan penyatuan budaya Cina untuk
beribu-ribu tahun. Beliau juga dikreditkan dengan mewujudkan "kurang
meterai". Gaya kaligrafi, yang berfungsi sebagai asas bagi Cina moden dan
masih digunakan dalam kad, poster dan pengiklanan.
Semasa Tempoh Amerika
berperang, Ratus Sekolah Pemikiran terdiri daripada pelbagai falsafah yang
dicadangkan oleh ulama Cina. Dalam 221 SM, bagaimanapun, Maharaja Pertama
menakluki semua negeri dan ditadbir dengan falsafah tunggal, legalism.
Sekurang-kurangnya satu sekolah pemikiran, Mohism, telah dihapuskan, walaupun
sebab yang tidak diketahui. Walaupun ideologi negeri Chin dan Mohism yang
serupa dalam hal tertentu, ia adalah mungkin bahawa Mohists telah dicari dan
dibunuh oleh tentera negeri kerana aktiviti separa tentera.
Sekolah Confucius itu
pemikiran, dipanggil Confucianisme, adalah juga berpengaruh semasa yang Tempoh
Amerika berperang, serta seluruh banyak yang Dinasti Chou kemudian dan awal
tempoh imperialis. Ini sekolah pemikiran mempunyai satu kononnya Confucian kanun
sastera, dikenali sebagai "enam klasik": Odes, Dokumen, Ritual,
Muzik, Spring dan Autumn Parameswara, dan Perubahan, yang terkandung kesusasteraan
Cina pada masa itu.
Semasa Dinasti Chin,
Confucianisme-bersama-sama dengan semua yang lain bukan Legalis falsafah telah
ditindas oleh Maharaja Pertama; awal Dinasti Han maharaja melakukan perkara
yang sama. Legalism mengecam sistem feudal dan menggalakkan hukuman yang teruk,
terutamanya apabila maharaja telah menderhaka. Hak individu telah menurunkan
nilai apabila mereka bertentangan dengan itu kerajaan atau kehendak pemerintah,
dan pedagang dan ulama telah dianggap tidak produktif, patut untuk penghapusan.
Satu-langkah yang lebih drastik yang
digunakan untuk mencapai pembasmian yang sekolah lama pemikiran adalah yang
pembakaran terkenal buku dan menanam ulama, kejadian yang hampir singlehandedly
memberikan Dinasti Chin reputasi buruk di kalangan ulama kemudian. Maharaja
Pertama, dalam usaha untuk mengukuhkan kuasa, mengarahkan membakar semua
buku-buku bukan-pandangan falsafah Legalis dan subjek intelek. Undang-undang
ini telah diluluskan pada 213 SM, dan juga ditetapkan bahawa semua ulama yang
enggan untuk menyerahkan buku-buku mereka untuk dibakar akan disempurnakan oleh
perkuburan pra-matang. Teks hanya dianggap produktif oleh Legalists telah
dipelihara, kebanyakan mengenai perkara-perkara yang pragmatik, seperti pertanian,
peramalan dan perubatan . Walau bagaimanapun, kontroversi kekal tentang
"membakar buku dan menanam ulama". Kini, banyak Sinologists berhujah
bahawa "menanam ulama", seperti yang dicatatkan dalam Grand
Historian, tidak benar-benar benar, sebagai istilah mungkin bermakna hanya
"dihukum mati."
Kerajaan dan tentera
Kerajaan Chin sangat
birokrasi, dan telah ditadbir oleh hierarki pegawai-pegawai, semua berkhidmat
Maharaja Pertama. Chin dimasukkan ke dalam amalan ajaran Han Fei, membenarkan
Maharaja Pertama untuk mengawal semua wilayah, termasuk yang baru-baru ini
ditawan. Semua aspek kehidupan telah diseragamkan, dari ukuran dan bahasa untuk
butiran yang lebih praktikal, seperti panjangnya gandar kereta kuda. Zheng dan penasihat beliau juga memperkenalkan
undang-undang baru dan amalan yang berakhir feudalisme di China, menggantikan
ia dengan berpusat, birokratik kerajaan. Di bawah sistem ini, kedua-dua tentera
dan kerajaan berkembang pesat, sebagai individu berbakat boleh lebih mudah
dikenal pasti dalam masyarakat berubah. Dinasti Cina selepas dicontohi kerajaan
Chin untuk kecekapan, walaupun dikutuk oleh falsafah Confucian.Sistem
sedemikian, bagaimanapun, boleh dimanipulasi oleh individu-lapar kuasa; satu
contoh seperti kejadian telah didokumenkan dalam "Rekod resmi". A
komander dinamakan Hu memerintahkan orangnya untuk menyerang petani, dalam
usaha untuk meningkatkan bilangan "penyamun" dia telah membunuh.
Atasannya, mungkin tidak sabar-sabar untuk mengembung rekod mereka serta
membenarkan ini.
Chin Shih Huang juga
bertambah baik tentera, walaupun fakta bahawa ia sudah mengalami reformasi yang
meluas. Pihak tentera menggunakan senjata yang paling maju pada masa itu.
Penciptaan pedang semasa Tempoh berperang Amerika adalah satu kemajuan yang
hebat. Ia pertama kali digunakan kebanyakannya dalam bentuk gangsa, tetapi oleh
abad ketiga SM, Chin telah menggunakan pedang besi yang lebih kukuh. Permintaan
bagi logam ini menyebabkan dalam belos bertambah baik. Busaran silang telah
diperkenalkan pada abad kelima SM dan adalah lebih kuat dan tepat daripada
haluan komposit yang digunakan lebih awal. Ia juga boleh dijadikan tidak
berkesan dengan mengeluarkan dua pin, yang menghalang musuh daripada menangkap
busaran silang bekerja.
Chin juga digunakan kaedah yang
lebih baik pengangkutan dan taktik. Negeri Zhao telah mula diganti kereta
dengan berkuda dalam 307 SM, tetapi perubahan itu dengan pantas diguna pakai
oleh negeri-negeri lain kerana berkuda mempunyai mobiliti yang lebih besar
kawasan China.
Maharaja Pertama yang
dibangunkan merancang untuk mengukuhkan sempadan utara, untuk melindungi orang
Mongol nomad. Hasilnya ialah pembinaan awal apa yang kemudiannya menjadi Tembok
Besar China, yang dibina dengan menyertai dan mengukuhkan dinding yang dibuat
oleh tuan-tuan feudal, yang akan diperluaskan dan dibina semula beberapa kali
oleh dinasti kemudian, juga sebagai tindak balas kepada ancaman daripada utara.
Satu lagi projek yang dibina semasa pemerintahan Chin Shih Huang adalah tentera
Terracotta, yang bertujuan untuk melindungi maharaja selepas kematiannya. Tentera Terracotta adalah tdk disebabkan
lokasi bawah tanah, dan tidak ditemui sehingga 1974.
Dinasti Chin
anak panah busur komposit (atas) dan bolt busaran silang (bawah).
Tentera
Terracotta.
Agama
Kepercayaan agama yang dominan
di China semasa pemerintahan Chin, dan, sebenarnya, semasa lebih awal imperial
China, telah memberi tumpuan kepada shen (kira-kira menterjemahkan
"roh"), yin ("bayang-bayang"), dan alam mereka dikatakan,
kuasailah Orang Cina yang ditawarkan pengorbanan dalam usaha untuk menghubungi
ini dunia yang lain, yang mereka percaya untuk menjadi selari dengan satu
duniawi. Orang mati itu berkata hanya telah berpindah dari satu dunia yang
lain. Upacara-upacara tersebut, serta lain-lain, berkhidmat dua tujuan: untuk
memastikan bahawa mati mengembara dan tinggal di dalam alam lain, dan untuk
menerima berkat dari alam roh.
Amalan agama biasanya
diadakan di kuil tempatan dan kawasan suci, yang mengandungi mezbah korban.
Semasa korban atau upacara lain, deria semua peserta dan saksi akan deria dan
kabur dengan asap, kemenyan, dan muzik. Sacrificer plumbum akan cepat dan
bermeditasi sebelum korban untuk terus mengaburkan derianya dan meningkatkan
kemungkinan fenomena perceiving batin. Peserta lain turut disediakan, walaupun
tidak ketat.
Kabur seperti deria adalah
juga faktor dalam amalan pengantara roh, atau mediumship. Pengamal seni akan
jatuh ke trances atau menari untuk melaksanakan tugas-tugas yang ghaib.
Orang-orang ini sering akan meningkat kepada kuasa sebagai hasil daripada
mereka seni-Luan Da, sederhana Dinasti Han, telah diberikan pemerintahan lebih
2,000 isi rumah. Diperhatikan Han sejarawan Sima Qian sombong takbur amalan
itu, menolak mereka sebagai tipu muslihat bodoh.
Ramalan untuk meramal dan atau
mempengaruhi masa depan adalah satu lagi bentuk amalan agama. Sesuatu amalan kuno
yang biasa semasa Dinasti Chin, keretakan tulang atau cengkerang penyu untuk
menimba ilmu pengetahuan masa depan. Bentuk tilikan yang muncul semasa awal
imperial China adalah pelbagai, walaupun memerhatikan fenomena semulajadi
adalah kaedah biasa. Komet, gerhana, dan kemarau telah dianggap petanda sesuatu
yang akan datang.
Terapung di atas yang tinggi dalam setiap arah,
Muzik mengisi dewan dan mahkamah.
Setanggi hutan bulu,
Adegan mendung suatu kegelapan yang kabur.
Batang logam dengan bunga yang elegan,
Sebuah host bendera dan sepanduk Pekaka.
Muzik "Tujuh Asal" dan "Asal mekar"
Adakah intoned sebagai bunyi yang harmoni.
Oleh itu, satu hampir boleh mendengar
Roh datang ke pesta dan bermain-main.
Roh dilihat Zhu Zhu daripada Muzik-muzik,
Yang membersihkan dan menapis perasaan manusia.
Tiba-tiba roh menaiki bermula pada kegelapan,
Dan selesai acara cemerlang.
Purified pemikiran berkembang tersembunyi dan masih,
Dan meledingkan dan kain gelap kejatuhan dunia.
Han Shu, p. 1046
Etimologi China
Nama Chin dipercayai menjadi
moyang etimologi nama moden negara Eropah, China. Perkataan mungkin dibuat cara
ke bahasa Indo-Aryan pertama sebagai 'Cina' atau 'Sina' dan kemudian ke dalam
bahasa Greek dan Latin sebagai 'Sinai' atau 'Thinai'. Ia kemudiannya
ditransliterasi ke dalam bahasa Inggeris dan Perancis sebagai 'China' dan
'Chine'. Ini etimologi ditolak oleh beberapa ulama, yang mencadangkan bahawa
'Sina' dalam bahasa Sanskrit berkembang lebih awal sebelum dinasti Qin. 'Jin'
(disebut sebagai 'Zhin'), sebuah negeri yang dikawal oleh Dinasti Zhou di 7
abad SM, adalah satu lagi asal yang mungkin.
Raja-raja Dinasti Chin
1.
Zhaoxiang
--Ying Ze atau Ying Ji (306 SM - 250 SM)
2.
Xiaowen
--Ying Zhu (250 SM)
3.
Zhuangxiang--Ying
Zichu(249 SM - 247 SM)
4.
Shih
Huang Ti--Ying Zheng (246 SM - 210 SM)
5.
Er
Shih Huang Ti --Ying Huhai (210 SM - 207 SM)
6.
Ying
Ziying (206 BC)
No comments:
Post a Comment