Thursday 6 June 2013

Dinasti Mng

  bahagian oren 1415 sfera terbesar pengaruh Dinasti Ming (termasuk kawasan Jimi )




Dinasti Ming ( January 23, 1368 - April 25, 1644  ), ditubuhkan oleh Han Cina sejarah lepas Central Plains, selepas XII, enam belas maharaja dan jo 276 tahun.  Awal Dinasti Ming, pertama Ming maharaja modal dalam Yingtianfu (kini Nanjing), yang dikenali sebagai modal kawasan pentadbirannya.  1421 Yongle Maharaja Zhu Di berpindah modal Shuntian (kini Beijing), Ketua Setiausaha Peking telah dinaikkan pangkat ke ibu kota, modal asal telah ditukar nama Nanjing  . 

 Pada tahun 1368, apabila raja Wu Han Song maharaja, Chen Youliang , Zhang Shicheng, Fang Guozhen panglima perang tentera selepas penyatuan .  Apabila Tahun Baru Lunar adalah permulaan 4, Yingtianfu takhta, dinasti Ming, nama negara .  Maharaja Ming nama keluarga Zhu Zhu, ia juga dikenali sebagai . 

 Awal Dinasti Ming, berkembang pesat selepas Ming pertama Maharaja Hongwu tadbir urus , kekuatan negara Yongle Maharaja Zhu Di tempoh, kuasa negara mencapai kemuncaknya, maharaja cuba untuk pengembangan wilayah, menghantar Zheng He pelayaran tujuh , Yongle Saatchi .  Ming berikutnya Injong dan Maharaja Ming Xuan Zong tempoh masih dalam ledakan, dikenali sebagai Ren Xuan Tadbir .  Ming Hidemune dengan tempoh Dinasti Ming, walaupun sivil Fort berubah , tetapi terhadap musuh oleh Yu Qian et al akhirnya diangkat krisis nasional.  Kenso Ming dengan Ming Xiaozong mempunyai rehat dengan rakyat, keadaan politik adalah licin diterima.  Ming Wuzong terlibat untuk keseronokan, dan akhirnya membuat Ming Xiaozong nadi meninggal dunia, bagaimanapun, membawa kepada pertempuran Ritual Besar .  Selepas pemerintahan daripada maharaja Ming, Padam eunuch dan pemerintah de facto daya, Asatsuna keseluruhan.  Ming maharaja pada lewat ke pantai tenggara melantik Hu Zongxian , Yu Dayou jeneral, meletakkan Pirates Jepun.  Maharaja Ming Jiabeng selepas lebih daripada satu dekad, mengalami Deal Longqing dan Wanli ZTE , kekuatan negara telah dipulihkan.  Maharaja Wanli pertengahan Wanli siap tiga levi menekan Hideyoshi dihancurkan pemberontakan ditangkap Dinasti Joseon impian.  Walau bagaimanapun, disebabkan oleh negara peperangan ini , maharaja beransur-ansur cuai dalam hal ehwal negeri, pada masa yang sama Donglin parti perjuangan membawa Dinasti Ming, kekacauan politik lewat, yang dikenali dalam sejarah sebagai tadbir urus Wanli malas .  Ming Tianqi Maharaja, WeiZhongXian Yandang dan membawa Asatsuna bencana, MS & L kes takhta selepas pemansuhan pemerintahan diktator sida-sida.  Walau bagaimanapun, MS & L adalah kegagalan dasar dan bencana alam terus Dinasti Ming akhirnya menjadi Dashun dimusnahkan petani tentera Li Zicheng ditubuhkan .  Pada tahun 1644, MS & L tergantung di Beijing Meishan, membawa menikmati jo 276 tahun dalam Dinasti Ming.  Kemudian, Manchu tentera telah mengalahkan Tentera Dashun dan Dataran Tengah.  Pengganti rejim di Selatan Ming Zheng Ming kesinambungan dekad, mengakhiri pendudukan Taiwan Qing sehingga 1683. 

 Ming wilayah Dinasti merangkumi hari ini pelbagai dalam 18 wilayah Tanah Besar , awal Timur Laut tiba di Laut yang Jepun , Stanovoy Heilongjiang Sungai Lembangan puak-puak kekuasaan  , selepas mengecut untuk yang Liaohe Sungai Lembangan; tahun awal utara sepanjang di Gurun Gobi , selepas berubah Tembok Besar; barat laut Xinjiang Hami , kemudian ditukar kepada Jiayuguan ; dan Jimi institusi di Manchuria , bahagian timur Xinjiang , Tibet dan tempat-tempat lain .  Chengzu tempoh atau walaupun pendek menakluk dan memerintah Annan (kini utara Vietnam) , pada tahun 1415, kawasan wilayah Dinasti Ming kira-kira 7.3 juta kilometer persegi. 

 Berikutan Ming Han Tang Saatchi dan kemudian yang berkembang maju Central Plains , juga kraftangan, salah satu negara yang paling ekonomi makmur.  Malah dalam Dinasti Qing rasmi pembaikan sejarah buku " Sejarah Ming Hongwu , Yongle pemerintahan "Tadbir Urus Long Tang Song", "jauh Maihan Tang.  Walau bagaimanapun, disebabkan kepekatan berlebihan kuasa imperialis dinasti Ming sering berlaku maharaja diabaikan penjalanan hal ehwal awam, atau menjalankan kuasa tabiat buruk oleh sida . 

 Bilangan dinasti Ming mewarisi zaman kanak-kanak Ming Wang Han Lin anak nombor 's  .  Maharaja Mingjiao sebahagian orang-orang yang beriman, "Ming" sebagai nama negara untuk menunjukkan kedudukan ortodoks mereka sendiri, dan Yamashina dilahirkan Mingjiao "nubuatan.  Kedua, mengikut Lima Moralities berkata kepada api perumpamaan, Dinasti Ming menggantikan Dinasti Yuan, berdasarkan api, logam .



Pembinaan negara dan perpaduan

 Akhir Dinasti Yuan , pegawai rasuah, Mongolia bangsawan pergi kepada anjing, hal ehwal rasuah negeri.  Untuk menghapuskan defisit, Yuan Mahkamah untuk cukai yang berat, dan banyak penyalahgunaan bercetak baru wang kertas " positif Bao Chao , akibat inflasi ditambah pula dengan kekurangan bencana, banjir Sungai Kuning dan lain-lain bencana alam supaya dalam masa kesusahan.  1351 $ Shundi untuk menghantar Garro tadbir urus Kuning juta orang yang digerakkan di sekitar orang.  Pada bulan Mei tahun yang sama, White Lotus Hanshan Tong dan Liu Fu melalui menghasut rawatan sakit-orang yang mengalami bencana alam dan perkara pemberontak taskmasters yuan.  Beliau mendakwa Yamashina, membina tudung merah , menurut Henan dan Anhui  .  Tudung merah di sekeliling tentera sukarelawan selepas kebangkitan lain, peluasan kuasa ke tengah dan selatan China  .  Pada tahun berikutnya, tudung merah Guo Zixing pemberontakan rusuhan, menyerang dan menduduki Haozhou (sekarang Anhui Fengyang ).  Tidak lama kemudian, petani miskin Fengyang, Zhu Yuanzhang berpaling tadah Guo Zixing berulang eksploitasi tentera, untuk mendapatkan Guo Zixing memandang tinggi dan amanah, Guo Zixing pakai anak perempuan dan berkahwin dengan isterinya.  Selepas itu, maharaja meninggalkan Hao Zhou, membangunkan angkatan mereka sendiri  .

 Pada 1356, maharaja shuaibing Jiqingmen pekerjaan (kini Nanjing, Provinsi Jiangsu ), dinamakan sebagai Yingtianfu, dan menangkap beberapa tapak tentera di sekitarnya, satu berdasarkan asas.  Maharaja pakai kaunselor Zhu liter "tembok tinggi, gandum luas, lambat raja cadangan, selepas beberapa tahun usaha, kekuatan tentera dan ekonomi berkembang pesat.  1360 , Chen Zhu di Longwan Jiqingmen Northwest, keras-berjuang, Chen Youliang angkatan mengalami satu tamparan yang besar, melarikan diri Jiangzhou (kini Jiujiang City, Jiangxi Province ).  Menjelang perang air Poyang Tasik di 1363 , Chen Youliang tentera pada asasnya telah dihapuskan.  1367 maharaja mendakwa untuk menjadi raja, tenteranya menangkap Pingjiang (hari ini Bandar Suzhou, Jiangsu Province ) off Shicheng, tahun yang sama untuk membasmi Zhejiang pantai pemisah Fang Guozhen .

 Dalam bulan pertama 1368 , maharaja maharaja di Nanjing, iaitu, pertama Ming pemerintahan Hongwu, Dinasti Ming diasaskan.  Selepas mengambil peluang untuk mengambil kesempatan daripada perbalahan Dinasti Yuan pada majlis Ekspedisi Utara dan ekspedisi, tahun yang sama ditangkap Dadu (kini Beijing) Yuan Ting berundur dari Dataran Tengah, yang dikenali sebagai Yuan Utara .  Selepas pembasmian pada tahun 1371 di Sichuan 's Ming Yuzhen tentera, berkubu di Yunnan Yuan dinasti liangwang pembasmian dalam 1381 .  Akhirnya, pada tahun 1388, mendalam Mobei menyinggung utara yuan.  Di dunia ini tentatif titik .




 Imperialis kuasa pemusatan dan kipas potong Jianwen

 Menggulingkan Dinasti Yuan, penubuhan Dinasti Ming, Ming pertama maharaja Zhu Yuanzhang .






  Juvana kenangan menyakitkan untuk resmi Motosue, yang takhta 1 Ming pada satu tangan mengurangkan beban petani untuk memulihkan pengeluaran sosial ekonomi reformasi Yuan Dinasti meninggalkan resmi teruk, menghukum pegawai rasuah, itu pemulihan sosio-ekonomi dan pembangunan, dikenali sebagai Peraturan-Hongwu .  Ditubuhkan Jia Ming pertama dibuat, dengan tujuan cukai dan rodi Kuning Jilid buku pendaftaran isi rumah dan Atlas ichthyosis , pelaksanaan levi perhambaan cukai dan mengekalkan keselamatan tempatan. 

 Meletakkan dunia, wira penutupan Ming pertama.  Tetapi mencurigakan watak, dan beberapa syak wasangka wira ini, takut kredit mereka untuk memutarbelitkan undang-undang, sehingga tidak baik.  Sesetengah wira atas undang-undang upacara, semua jenis kejahatan.  Kes Ming pertama mengambil ini Xing Hu Weiyong dan biru penjara besar, hampir semua Syurga adalah wira.  Liao Yongzhong adalah pertama dibunuh oleh wira, diikuti oleh Zhu Liang nenek moyang , Li Wenzhong telah meninggal dunia kematian ganas.  Perdana menteri Huwei Yong telah memenangi Chongxin maharaja rasuah yang semakin zalim, sebelum tangan ke arah tengah peringatan besar, jika tidak kondusif peringatan yang menjadi ghaib, dan besar.  Pada 1380 Ming pertama untuk membunuh Huwei Yong atas tuduhan memutarbelitkan undang-undang yang baik di sebelah kanan, dan membunuh orang-orang doktor diraja Ning , Yu Shi Zhongcheng Tu Festival .  1390 telah dikecam Li Shan lama Huwei Yong berkait rapat, Shan-lama adalah Prince, keluarga 70 orang terbunuh, Jumlah selepas itu, sehingga tiga ribu orang, yang dikenali kes Hu Weiyong.  Sejak itu, Ming pertama dipinjam nama Ketua Besar Lawrence Lam, sombong dan zalim Syurga malah duduk oleh keluarga untuk menghukum 15.000 lebih daripada seribu orang, yang dikenali sebagai Lan Yu kes .  Secara kolektif dirujuk sebagai hari keempat Ming dan Guo kes Huan utama ditambah kes Air India .  Di samping sup dan Bingwen Geng luar wira, hampir semua dibunuh  .  Ming pertama kuasa imperialis, diperkukuhkan dengan siri cara untuk memerangi wira, pengintip pengawasan supaya Ming Maharaja ijazah autoritarian mengatasi di atas dinasti purba China . 

 The enfeoffment pertama Ming falsafah sebagai raja, untuk mengukuhkan sempadan, peminat Skrin diraja.  Kepada kuasa-kuasa raja-raja raja-raja utara yang kuat, lagi kuasa-kuasa Raja Qin Zhu ketara , raja Zhu Yan Geng Wang Zhu Di .  Hasrat untuk menghalang pengkhianat DPRK, Ming pertama peruntukan raja teks tanggal pusat untuk menangkap pengkhianat, dan apabila perlu, Fengtian Mizhao mengetuai pasukan "Jingnan" (bermaksud "perdamaian bencana negara").  Pada masa yang sama untuk menghalang raja-raja yang terlalu rumit, Ming pertama juga membolehkan maharaja masa depan boleh memerintahkan perlu dipotong-kipas "  . 

 Pada tahun 1398, Ming pertama Jiabeng Huangtai Ahd. Zhu Yunwen disebabkan Prince Standard Zhu kematian pramatang, takhta, pemerintahan Jianwen Ming Hui Zong (juga dikenali sebagai Maharaja Jianwen Ming Maharaja Hui).  Ming Hui telah memotong kipas untuk menyatukan kuasa imperialis, dengan kroni Menteri Qi-tai , Huang Zicheng seperti merancang.  Zhou Wang, bagi pihak raja, raja Qi, Wang Xiang mempunyai atau sisa untuk rakyat biasa, atau dibunuh.  Dikeluarkan dari Yan Wang dalam nama kedua-dua tentera pertahanan sempadan, bersedia untuk menurunkan Yan Wang.  Yan Wang Zhu Di Yao Guangxiao cadangan kepada nama "sampingan Qing Jun Jing sukar" memberontak selatan melencong lepas dan diduduki Jingnan perubahan modal .  Zhu Di menaiki takhta, bahawa Maharaja Yongle pemerintahan Yongle.  Minghui diambil kira dalam kebakaran Miyagi . 




[ 编辑 ] 永樂盛世與仁宣之治Yongle Saatchi dan Ren Xuan Tadbir

Chengzu mempelopori Yongle Saatchi maharaja Zhu Di.






 Berikutan Peraturan Hongwu Maharaja Yongle , Ming Injong dan Ming Maharaja Xuan Zong meningkat Yongle Saatchi Renxuan tadbir urus , yang merupakan salah satu tempoh yang makmur Dinasti Ming.  Maharaja Yongle tempoh kemakmuran mempertahankan diri Chengzu pertama serangan Annan , Annan ke wilayah Ming, penubuhan Ketua Setiausaha Cochin .  Chengzu ke orang lain lima Mobei serangan Utara Yuan pembahagian Tatar dan Wala .  Maharaja Yongle canonized Wala Three Kings jadi pembangkang Tatar, tunggu sehingga perang salib bantuan Tatar terhadap Wala Wala berkembang dan kemudian, tidak membuat sama ada dominan  .  Chengzu dikeluarkan Daning Dusi , Ning Wang Zhu hak Negeri Nanchang diberi Wu Liangha Mongolia duo Yan Taining dan berkat lebih daripada tiga Methodist autonomi, tetapi bukan tiga kesihatan Mongol selatan kawasan Ning Zhumu.  Chengzu juga penindasan Wu Liangha Mongolia pada tahun 1406 dan 1422 , dalam usaha untuk mengekalkan kestabilan di rantau ini [10] .  Chengzu menenangkan timur laut Jurchen kementerian dalam bai'ah kepada Jurchen Hercynian (yang terletak di kawasan hulu Sungai Songhua) dan kenegaraan Jurchen (di Sungai Songhua, Mudanjiang) set wei, dan dihantar juga hilang Savage Jurchen Kazakhstan menenangkan di hilir Heilongjiang .  Juga hilang dalam 1407 Kazakhstan dikelirukan dengan sisi lain sungai Temple Street Tallinn Set hamba kanak-kanak kering Setiausaha berkembang Ming Dongjiang, juga hilang dan melawat Sakhalin pada 1413 untuk mengisytiharkan pertuanan ini dalam Dinasti Ming  .  Maharaja Yongle berubah Ming 1 autarky strategi diplomatik sida Zheng pelayaran Beliau sejak 1405 telah mula untuk menghantar kenalan kepada negara, mengisytiharkan Wade dan penubuhan sistem sungai bagi hujah pembendungan Empayar Timurid di Asia Barat  .  Zheng pelayaran He dan berulang-alik sebanyak tujuh kali, enam pertama di Yongle yang dihantar oleh Maharaja Yongle, Zheng He jejak armada seluruh Asia Tenggara dan Asia Selatan, tetapi juga dalam pembunuhan penuh ditambah asas terbina.  Skala pernah berlaku sebelum ini, sampai jauh Afrika Timur, Somalia , dan pengembangan Dinasti Ming dan pengaruh Laut Selatan, negara-negara Barat . 

 Sandwic aspek, Chengzu pembaikan besar kelas buku " Yongle Ensiklopedia ", hendaklah disiapkan dalam tempoh tiga tahun.  "Yongle Dadian 22.877 jilid, termasuk Legend, katalog 60 jilid, buku dibahagikan dipasang 11095. Cit sehingga kepada 78 1000 jenis perkataan kira-kira 300,000,000 lebih daripada 70000000, dan tidak mempunyai sebarang ringkas, ini adalah Dinasti Qing " Si Ku Quan Shu "tidak boleh disebut dalam nafas yang sama.  Tetapi Chengzu tidak Kanke replikasi Ensiklopedia Yongle, tetapi hanya memutuskan untuk membuat transkrip, dan siap pada tahun 1409  .  1405 Chengzu Peking telah ditukar nama kepada Beijing, berkata bank , dan penubuhan Peking Imperial College dan birokrasi lain.  Xu Queen 1409 , Maharaja Yongle Xunxing enam dan Pengawas Majlis, yang ditubuhkan di Beijing, dan meninggal dunia di Beijing bagi penubuhan makam, telah menunjukkan tanda-tanda bergerak modal.  Selepas sepuluh tahun operasi, kemakmuran awal.  Chengzu diterbitkan pada tahun 1416 idea menggerakkan modal, ia telah diterima pada tahun berikutnya, skala besar untuk mewujudkan Beijing.  Diisytiharkan siap pada 1420 , berpindah modal untuk tahun depan.  Kerana Yongle antara keamanan dan ketenteraman, dan bersungguh-sungguh meneroka bursa luar negara, jadi ulama tempoh yang dikenali sebagai Saatchi Yongle .  Chengzu pembunuhan beramai-ramai yang sama pembangkang, seperti Huang Zicheng , Qi Thai Ming Hui veteran lama telah dibunuh. 

 Yongle Maharaja Jiabeng Ju Chi, anak sulungnya, menaiki takhta, iaitu Injong Ming , pemerintahan Hongxi.  Umur Ming Renzong telah tinggi, takhta hanya Jiabeng tahun.  Pemerintahannya, cenderung menjadi pelantikan Guben konservatif " Yang "( Yang Shiqi , Yang Rong , Yang Pu ) sesuatu satu hal ehwal pembantu baik negeri untuk menghentikan Zheng pelayaran He dan peperangan asing kepada sumber kewangan rakyat simpanan dan, dan untuk menggalakkan itu pengeluaran dan wilayah luas di dalam penjara, untuk menjalankan berjimat cermat.  Ming Renzong Jiabeng takhta, anak sulung Zhu Zhanji Ming Maharaja Xuan Zong , pemerintahan Xuande tajuk.  Pada asasnya, beliau mewarisi garis bapanya, pelaksanaan negara politik Jerman, yang dimulakan di bawah Barat terakhir.  Ming Maharaja Xuan Zong cinta sama seni, lukisan diturunkan.  Walau bagaimanapun, semasa pentadbiran tidak tanpa kelemahan.  Sejak Ming Xuanzong Xi cengkerik meningkatkan baik (nama purba "Cricket"), ramai pegawai itu bersaing bujukan, dipanggil "Cricket maharaja.  Pada masa yang sama, yang Ming Maharaja Xuan Zong memecahkan peraturan Ming pertama meninggalkan sida tidak hendaklah campur tangan dalam hal-ehwal tempatan, beberapa sida-sida, seperti Wang Zhen dan orang lain mula gangguan dalam urusan dalaman negeri, untuk tempoh yang Yingzong autokratik sida ditanam tersembunyi.  Ming Maharaja Xuan Zong meninggal dunia pada tahun 1435 , berusia sembilan tahun Zhu Qizhen takhta bahawa Ming Hidemune , pemerintahan ortodoks  . 



[ 编辑 ] 土木之變與弘治中興Tumu dan Koji ZTE


 Yingzong kasih kanak-kanak berkhidmat sekitar sida Wang Zhen , sejak awal tingkah laku sida Ming autokratik serius.  Terhad Wang Zhen berkuasa Zhangtai Huang Ratu Ibu meninggal dunia pada tahun 1442  , Ming Hidemune hanya berusia lima belas tahun, Wang Chen yang lebih besar kepekatan kuasa.  Selepas kematian negarawan tua "Yang, Wang Zhen angkuh, Ming pertama kiri terhadap gangguan sida dalam hal ehwal domestik Chi Ming Tiepai dikeluarkan, langkah ke arah panggilan" ibu bapa Weng, amanah beliau Yingzong ditambah  .  Wang Chen-baik di tujuh harta benda yang betul adalah emas dan perak lebih daripada 60 perpustakaan, rasuah boleh bayangkan  . 


Tolaklah Esen membawa Wala Tentera Darat, pepejal Wei Beijing Yu Qian .



 1435 barat Mongolia Wala secara beransur-ansur kuat, sering menyebabkan masalah dalam Dinasti Ming, di sepanjang sempadan.  1449 Wala pemimpin memotong pertama manakala tenteranya selatan Ming.  Wang Zhen Song Yingzong mengetuai pasukan Yu Jia asing salib 200,000.  Tentera dari Yanjing, askar menghabiskan bijian Lawton.  Awal Ogos tentera adalah untuk Datong .  Wang Zhen telah dipetik barisan hadapan kekalahan terang, takut tidak berani perang, dusta sebagai balasan.  (Hari ini Provinsi Hebei, Zhangjiakou Huailai County ), pulangan dalam kemenangan kepada kubu Awam , tentera Wala untuk mengejar, askar terbunuh atau cedera lebih daripada pengikut menteri 1/2 lebih daripada lima puluh orang terbunuh.  Ming Hidemune pelarian gagal ditangkap, Wang Zhen jeneral Fan kesetiaan Nusha, yang dikenali sivil Fort pembolehubah , Dinasti Ming oleh kesuraman dan azab titik perubahan  . 

 Awam Fort pembolehubah mesej datang ke Beijing, DPRK dan kekeliruan.  Beberapa menteri berpindah modal ke Nanjing Yingtianfu oleh Hyobu pembantu menteri Yu Qian disangkal.  Pada tahun yang sama, Menteri yang dimiliki Dai Mingying Zongdi Zhu Qi Yu menaiki takhta untuk jangka-jun, Dinasti Ming Jingtai pemerintahan.  Yu Qian telah dinaikkan pangkat Bingbushangshu , membetulkan pertahanan sempadan aktif bersedia untuk, dan pada masa yang sama memutuskan untuk berpegang kepada Beijing, diikuti oleh dua di Beijing, Henan, Shandong dan lain-lain tempat loyalis tentera tiba satu demi satu.  Pada bulan Oktober tahun yang sama, Wala Tentera hampir sama ke Beijing, manakala pertama untuk penempatan semula Ming Hidemune dalam Deshengmen luar tanah Off.  Yu Qian Ming tentera yang diketuai cara berasingan berani untuk melawan, berulang rehat besar Wala Tentera, pertama manakala tenteranya untuk berundur.  Dinasti Ming mendapatkan kemenangan Pertempuran Beijing , Yu Qian terhadap semua kemungkinan, melangkah untuk mengukuhkan pertahanan negara, enggan penjumlahan dan pelbagai pelanggaran tahun berikutnya menolak Wala. 

 Esen penculikan Yingzong pembebasan bermakna dalam 1450 .  Dinasti Ming adalah, bagaimanapun, kerana isu-isu kuasa imperialis, sanggup untuk menerima Ming Hidemune, pada 1 keberatan kepada utusan Yingjia mengambil Yingzong, terperangkap dalam istana (sekarang yang nanchizi) di bawah tahanan rumah, dan bahan buangan (Yingzong anak Crown Prince Zhu lihat mendalam, kemudian berjaya ke takhta- Ming Kenso ), Li Zhu melihat ekonomi sebagai anaknya sendiri , Putera.  Ekonomi meninggal dunia sejurus melihat, ada anak Dinasti Ming keberatan untuk didirikan semula sebagai putera mahkota, Zhu melihat mendalam, seolah-olah telah memenangi Masayuki Maung Hidemune, Daizong pembangkang saudara itu serius. 

 1457 Shi Heng Xu Youzhen et Perikatan al Bagi pemilik Dai kes pemulihan Mingying.  Mengambil kesempatan daripada pemberontakan pada majlis Dinasti Ming yang sakit tenat.  Xu Youzhen tenteranya menyerang Kota Larangan , Danheng, et al pendudukan Donghuamen , Li Ming Hidemune di Fengtian Temple , Gaiyuan Tianshun.  Mereka dihalau Dinasti Ming adalah raja, ditangkap dan dibunuh ulama Yu Qian dan Wang , dikenali sebagai berjalan untuk pintu perubahan .  Disebabkan takhta dua kali, Ming Hidemune, telah juga menjadi Central Plains Ming dan Qing maharaja, hanya dua pemerintahan maharaja.  Pemulihan Yingzong sedikit Deal memansuhkan sistem kejam mangsa-mangsa korban sejak Ming pertama .  Selepas kerana rampasan kuasa dalaman buangan Xu Youzhen, Shiheng Syurga, Cao Jixiang et al. kerana Cao batu menjadi , dan Chen Li Xian Xian dan senaman lain kawalan pentadbiran.  Selepas kematiannya pada tahun 1464 Yingzong anak Zhu melihat takhta yang mendalam, bahawa Ming Xianzong , pemerintahan Chenghua  . 




 Xiaozong Zhongxing Dinasti Ming King Ming, Maharaja Zhu woo tang.








Ketidakadilan righted Kenso Ming Yu Qian untuk memulihkan Daizong Maharaja, Duomen pembenaran kes, orang ramai bersorak.  Tetapi Ming Xianzong gagap dalam, begitu sedikit Ting melihat Menteri hari, menikmati kereta pos  juga isteri juga ibu , kasih sida Zhi Wang , Liang Fang et al, umur alkimia lama.  Dan licik dalam kuasa loji Barat salib dikehendakiNya Asatsuna rosak kali keras.  Ming Xianzong langsung Ban Zhao meterai rasmi, adalah untuk pas Bong pegawai .  Ini menjadikan banjir rasmi pas Bong, penipuan berleluasa, sehingga Xiaozong seterusnya sebelum semua telah dihapuskan.  Beliau juga permulaan ditetapkan oleh Huangzhuang .  Inisiatif sebenarnya menggalakkan penggabungan tanah zalim patriak, kemudaratan tidak cetek.  Eunuch Wang kasih Zhi oleh Ming Kenso dan ketidakadilan bersifat menguasai dgn keras sombong, melalui loji Barat wantonly membunuh rakyat biasa dan pegawai.  Tidak lama selepas itu akibat kemarahan orang ramai di mana-mana, West mogok tumbuhan, tetapi Wangzhi masih berurusan kuasa.  Sehingga 1482, Wang Zhi kerana pemecatan Penyelia hanya diturunkan  .  Kumpulan Chenghua N pernah mengadakan huyung: Huan haiwan wanita , keluarga isteri , pengampu dan pengkhianat , Jalan Sami datang bersama-sama, bersubahat, hal ehwal mes berlumpur negeri  .  1487 Ming Xianzong meninggal dunia, dan sub-Chu Woo tang ke takhta, Xiaozong Ming , Hongzhi pemerintahan. 

 Ming Xiaozong zaman kanak-kanaknya di latar belakang keluarga miskin, terpaksa juta kemudaratan kereta pos bahaya.  Semasa pemerintahan Shu tentang kemaskini politik, untuk bersuara dan membuka, begitu jelas kerana tabiat buruk Hidemune dibersihkan, yang dikenali sebagai "kebangkitan Perintah utama"  .  Sekumpulan licik Ming Xiaozong pertama Kenso tempoh Ming meninggalkan rasmi berlebihan mendalam menyerang pergi Kesalahan penangkapan.  Pilihan Raya dan Yin Kui-Nung, akan dapat menteri yang diamanahkan dengan tugas .  Ming rajin Xiaozong penjalanan hal ehwal awam, dua kali sehari bergantung kepada DPRK.  Ming Xiaozong sida dirawat secara sederhana ketat, Pengawal dan Dongchang juga meneruskan dengan berhati-hati, mengurangkan penggunaan penyeksaan.  , Tidak projek pembinaan besar-besaran, pelepasan cukai Ming Xiaozong senaman berjimat cermat.  Amalan sendiri monogami , kehidupan tidak gundik di samping Zhang Queen .  Ming Xiaozong tadbir urus yang baik, tempoh Hongzhi tempoh keadaan terbaik dinasti Ming sejak Sejarah pertengahan Ming, juga dikenali sebagai Ming Gong Xiaozong "sistem Jian, Aimin rajin, dipanggil Koji ZTE.  1505 Ming kematian Xiaozong Zhu Hou sub yang mengikut takhta Zhengde Ming Takemune , pemerintahan. 





Perbalahan sivil Beilu Selatan Jepun

Sehingga Ming Takemune sekali, kebangkitan tentera sida disebabkan untuk Takemune hiburan malas mahir dalam pengendalian hal ehwal awam.  Walau bagaimanapun, paluan itu sendiri tidak membahayakan itu kuasa imperialis, walaupun Liu Jin , Lembah Dayong 8 harimau semua jenis kejahatan, tetapi sentiasa tidak baik pada yang situasi yang betul, seperti semasa Allahyarham Tang dinasti sida, dan Liu Jin et al akhirnya sedang ditahan hukuman modal Takemune.  Takemune pilihan pelancongan Yat, akhirnya membawa kepada Xiaozong meninggal dunia jam.  Dan mengakibatkan sistem sistem dinasti Ming berlaku 2 meneleng ke sebahagian besar.  Ming Takemune itu Tour kekurangan keseronokan membawa Zhengde perang kekerapan Kesihatan, telah berlaku Tatar mencapai Dayan Khan (Ming dikenali sebagai Tatar kecil putera) menyerang Ningxia An Wang Zhu Fan set pemberontakan, Shandong Liu enam Liu Qimin perubahan Jiangxi ning Zhu Chen Hao pengkhianatan dan lain-lain acara utama.  Ming Takemune pada tahun 1520 di bawah samaran ekspedisi Jiangxi ning selatan bermain alasan, nama besar sinar umum ke Nanjing, peribadi tawanan dikalahkan oleh Wang Shou-Ren ning.  Pulangan selepas kemenangan dalam perjalanan kembali ke Beijing, di Selatan Zhili jelas Jiangpu (Jiangsu Huaian ) berperahu menyeronokkan lemas penyakit 1521 di bilik Jiabeng harimau . 


 Pencabulan lanun pantai Kerajaan Dinasti Ming dan Korea Utara .



Ming Takemune Jiabeng, Ming Xiaozong anak saudara, anak Xing Xian Wang 's, Zhu Hou Cong ke waris Datonghua, maharaja Ming , pemerintahan Jiajing.  Sebelum dan selepas kesertaan yang takhta, apabila dia Kabinet Menteri Yang Ting- upacara Mao Cheng Quan Chen dipetik Song- perkara Pu keselamatan memaksa Sejong patung ibu bapa kelahiran Huang Shu ibu bapa terangsang yang kemarahan itu maharaja Ming, yang pertikaian Ritual Besar  .  Maharaja Ming akhirnya dapat menghormati di Cong Zhang enggan menerima pemerintah de facto ini ibu bapa langkah sokongan Chaoguan sebagai maharaja dan maharani, Li Imperial Kuil Leluhur atas Takemune Ming, pembaikan maharaja Rekod  .  Kemelut politik supaya lawan yang akan dipecat daripada pejabat atau penjara, lebih daripada 180 rakyat dengan kayu oleh si mati melekat 17. 

 1534 Ming maharaja tidak menganggap Korea Utara, tetapi masih dimaklumkan tentang hal ehwal imperialis, tidak dapat dielakkan masih keluar keputusan maharaja Ming.  Maharaja Ming percaya dalam Taoisme , kredit alkimia berdoa siang dan malam di istana.  Pertama, imam Shao Yuanjie ke Beijing, gelaran seseorang dan upacara sebenar .  Kematian Shao adalah satu lagi haiwan besar alkimia Tao Zhongwen .  Pada Oktober 1542 , Istana kesucian Syurgawi berlaku Yang Jinying , Xingcui Lian , pembantu rumah lebih daripada sepuluh kehormatan rakyat dan contoh, Wang Ning usaha untuk mengambil kesempatan daripada maharaja Ming tidur dicekik, tetapi tidak berjaya, menukar iaitu Renyin Palace .  Perkara sehingga esok malam Sejong Jiabeng sebelum ini, dan pengusiran maharaja Ming besar berhijrah Barat .  Ming Sejong Chongxin berkuasa menteri Yan Song , intoleransi, kronisme.  Membantu bapanya , anaknya Yan Shi Fan kejahatan.  Istana seseorang sentiasa pemecatan klik Yan Song, tetapi semuanya berakhir dengan kegagalan.  Sejong lewat, Yan Song, umur maju, istana Xu Jie mula untuk menggantikan Song Yan tempat.  Xu Jie menghasut pada tahun 1562 Menteri Penyelia pemecatan Grand Yan Song Setiausaha.  Yan Song meletak jawatan daripada pejabat di kampung halaman mereka.  Yan jenayah Fan Shi untuk lulus Jepun dalam 1565 telah dihukum cop hukuman, Yan Song memotong orang meninggal dunia selepas dua tahun  . 

 Jiajing sekali kebangsaan pencerobohan asing sentiasa.  Utara Tatar untuk mengambil kesempatan daripada kelemahan Dinasti Ming dan menduduki Loop .  1550 Tartar penghulu Altan menyerang Datong Qiu Luan Xuanda Ketua Altan besar wang, dibenarkan untuk beralih kepada matlamat lain.  Keputusan Altan beralih kepada serangan langsung terhadap Beijing, pergi Barat selepas rompakan di pinggir bandar Beijing, tentera Dinasti Ming telah dikalahkan dalam mengejar proses, ini Gengxu Perubahan .  Sejong semasa Dinasti Ming mengumumkan Boikot, Ronin Jepun dengan lanun lanun dalam kerjasama dengan penduduk penyeludupan pantai, sebelum dan selepas mengganggu Shandong, Zhejiang, Fujian dan Guangdong.  Zhu Wan , Zhang Jing akan menerima gangguan Ming mahkamah tidak Pingding lanun.  Kemudian gabenor Zhejiang, Bingbushangshu Hu Zongxian usaha Pemangku Ketua Zhejiang lurus Gabenor untuk memusnahkan Jepun menenangkan Zhejiang angkatan terkuat Wangzhi (Ming mahkamah selepas dibunuh).  Qi Jiguang dan Yu Dayou perdamaian Zhejiang, Fujian dan Guangdong dan tempat-tempat lain lanun, mewujudkan latar belakang yang baik untuk masa Longqing suis .  Di samping itu, Portugal pada tahun 1557, pendatang Macau , tetapi sehingga Dinasti Ming, Portugis dan Macau sentiasa berada di bawah bidang kuasa Xiangshan County, Guangdong KETUA .  1566 maharaja Ming telah meninggal dunia, Putera Mahkota Zhu Hou takhta, bahawa kes Mingmu , pemerintahan Longqing  . 



R[ 编辑 ] 改革中興RRReformasi ZTE

 Dengan kematiannya, ZTE Wanli juga akan Renwangzhengxi.



Xu Jie , Gao Gong Ming Chen dan Jang takhta Mingmu , berturut-turut melantik .  1567 terletak di pemerintah pertama maharaja Ming Jiuchen Xu Jie menghasut Chaoguan pemecatan Gaogong untuk memaksa Gaogong meletakkan kampung halaman mereka.  Gerbang yang tinggi juga tidak boleh kalah tahun dihasut Chaoguan pemecatan Xu Jie.  Xu Jie juga dipaksa untuk bersara secara rasmi.  Mahkamah hal ehwal kerajaan sebenar secara beransur-ansur jatuh ke tangan daripada Jang.  Longqing dinasti, Gaogong Hui Zhao berkhidmat sebagai Menteri Kabinet.  The Longqing ke arah campuran terkenal MingChen daratan dan Tartar penghulu Altan Khan mencapai dan mesyuarat, yang dikenali sebagai penghormatan Altan ; lautan Perdagangan kaum, yang dikenali suis Khanh ; tempoh ZTE Dinasti Ming kerana kedua-dua langkah-langkah dan langkah-langkah pembaharuan yang lain, , yang dikenali Longqing Deal .  1572 , adalah Mingmu strok tiba-tiba meninggal dunia, hanya berusia sembilan tahun putera mahkota Zhu Yijun takhta, pemerintahan Maharaja Wanli Wanli .

 Sejak Shenzong muda, jadi pemangku oleh Queen Mother .  Menteri gerbang negeri yang tinggi dan telah dipecat dari jawatan kerana amanah itu daripada sida-sida dan Empress Dowager Feng Bow konfrontasi; Sebaliknya, Jang Feng Bow sokongan penuh.  Jang dekad Colonial, pelaksanaan pembaharuan, dalam hal-ehwal tempatan, bertanya "berkenaan bagi kedaulatan, barisan Pegawai pelajaran gred ganjaran dan hukuman, KeputusanKu", yang pelaksanaan itu ujian ke dalam undang-undang penghapusan kakitangan berlebihan yang rasmi berlebihan dalam agensi-agensi kerajaan, meluruskan Siarkan Chuan Chuen politik .  Ekonomi dan Qing sepuluh kaki tanah di seluruh negara, menghalang cukai reformasi zalim tuan tanah dan sistem rodi, pelaksanaan cemeti , mengurangkan beban petani.  Tempoh pertama Ming pada tahun 1393 , bidang pertanian kebangsaan 3660007 Qianqi Ming Xiaozong 1502 tempoh meningkat hanya 400 22000000 lapan ribu dan lima puluh lapan Ares.  Selepas tadbir urus Jang selepas 1581 mencapai 7.013.976 Ares.  Pengukuhan tentera Wubei penyatuan, Pingding rusuhan di barat daya terkenal umum Qi Jiguang pengawal di Beijing bandar Jizhou , Liaodong Mempertahankan menenangkan timur laut Jurchen diisytiharkan utama Chong-purba , persegi setiap menenangkan Tatar, menteri lain negeri, seperti Sichuan, Liu ketara , Guangdong dan Guangxi. Yanzheng Mao , Lingyun sayap , Zhejiang Zhang Jiayin , Jang amanah mereka .  Jang juga membolehkan Pan tadbir urus suku menjinakkan Sungai Kuning, banjir ubah seperti penyenggaraan air.  Pada masa yang sama, Jang teruk menghukum pegawai yang korup, buruh berlebihan, walaupun.  Jang membetulkan ke arah positif, pembaharuan sistem, yang dikenali sebagai Wanli ZTE  .

 Jang bapa meninggal dunia pada tahun 1577 , oleh akal, dia perlu kebimbangan kecil (dipecat kampung halaman mereka berkabung selama tiga tahun), tetapi belum selesai Jang fikir punca reformasi, enggan kepada kira-kira  Musuh-musuh politik beliau untuk mengambil ini kekecohan besar iaitu Berkabung pertikaian .  Akhirnya disokong Ming Shenzong dan ratu Jang Berkabung dari kompleks (kebebasan daripada perkabungan rumah), supaya pembaharuan tidak terganggu.  Walau bagaimanapun, ini menjadi alasan untuk musuh-musuh politik beliau.  Sementara itu, Jang menggunakan kuasa mereka untuk anak mereka sendiri lulus peperiksaan imperialis untuk memasuki Akademi Imperial .  Kematian Jang segera menentang pembubaran lawan politik pembaharuan.  Zhang House terlambat untuk berhenti dipenjarakan dalam mulut kebuluran kepada kematian lebih daripada satu dekad.  Sebelum kematiannya, jawatan rasmi juga dilucutkan  .




[ 编辑 ] 萬曆怠政與黨爭Wanli malas parti politik perjuangan

Geografi Belanda tentang Coos Jalan Hung 1 Uz disediakan Wanli 30 tahun (1610) Ming wilayah.



 Dinasti Ming, paling lama bertahan Maharaja Wanli Maharaja .



 Jang 's kematian awal, Ming Shenzong, dapat mengekalkan minat dalam hal ehwal negeri, tetapi dengan pemerintah dan parti pembangkang pembubaran pasukan Jang, Ming Shenzong mula mengabaikan Shangchao.  Ini pertikaian di negara ini, selepas sikap negatif kerajaan lebih malas.  Semasa pemerintahan Maharaja Wanli dalaman mempunyai Donglin parti insiden serius perdebatan, negara ini pertikaian dengan tadbir urus Wanli malas; luaran Wanli tiga levi selepas emas kebangkitan kempen besar-besaran.  Wanli apabila mereka menjadi titik perubahan Dinasti Ming oleh kesuraman dan azab.  Negara ini pertikaian sepanjang acara utama politik Maharaja Wanli lewat pertengahan hingga.  Terutamanya di sekitar anak sulung Maharaja Zhu Luo Chang Fukuo Chu Chang Xun (Zheng kereta pos dilahirkan,) pertempuran pewarisan takhta.  Ratu tanpa isu Ming Maharaja keutamaan Shenzong tiga sub Zhu Chang Xun, tidak sanggup untuk berdiri untuk anak sulung Maharaja Zhu Luo Chang, Putera, supaya kebingungan menteri, atas dan ke bawah DPRK itu terbahagi kepada dua puak.  Sehingga 1601 di Ibu Ratu terpaksa, Zhu Luo Chang adalah hanya tajuk Prince Chang Chu Xun dilabel Fukuo.  Fukuo kelewatan meninggalkan Beijing pejabat Gabenor Tentera.  Berlaku sehingga kelab melanda kes , pendapat awam mengenai kipas, dan status Putera Zhu Luo Chang Zheng kereta pos Fukuo buruk sebelum meninggalkan Beijing itu stabil  . 

 Rasa tidak puas hati yang melampau di negara ini Shenzong pertikaian ini kepada Menteri, dalam 1587 untuk tidak Shangchao sebagai membalas dendam, hanya pada beberapa peristiwa penting .  Wanli Maharaja tidak Hari Tahun Baru, sebagai DPRK dan penonton tidak, sebagai DPRK, direndam dalam kebejatan sepanjang hari, dan tahun ratu, pembinaan biasanya baik, selalunya projek pembinaan besar-besaran.  Mahkamah agung -rated kiri perkara peringatan, kata Ming Shenzong menikmati wain, warna, gas fiskal,, keputusan disparaged China.  Maharaja Wanli dalam kesukaran kewangan lewat , supaya Tuhan sida mazhab dunia lombong penyelia dan penyelia cukai kebanyakannya di bawah samaran nama merompak harta awam dalam perpustakaan untuk memperkayakan, penyelia cukai bagaimanapun saya untuk mengganggu dunia.  Disebabkan mengabaikan hal ehwal Shenzong, kekurangan yang sangat serius rasmi.  1602 , Utara dan Selatan di Beijing kekurangan jumlah Semitisme tiga pembantu menteri 10; 66 sekitar kekurangan gabenor tiga pesuruhjaya pentadbiran , hakim wilayah pengawas 25.  , Ming Shenzong keletihan, bawah Baiguan parti perjuangan dalam mahkamah Ming sepenuhnya ditangkap melahu.  Sejarah Kenyataan Ming: "Pada: kematian Ming, kematian sebenar di Shenzong"  , sesetengah ahli sejarah percaya bahawa Ming sejak awal meninggal dunia  . 

 Sebahagian daripada pegawai-pegawai yang lebih rendah perintah dalam hal-ehwal politik pengecualian kekeliruan negeri permintaan mereka untuk reformasi politik dan menekankan piawaian etika.  1593 Kimi Beijing polis membawa kepada pembentukan Donglin Parti namanya dari Gu Xian diasaskan Donglin College .  Sun APEX dihoskan oleh Beijing polis , Shi mencapai dan Zhao, Southern Star , oleh polis Beijing tidak dapat memenuhi standard mereka dan tidak tergolong kepada pemecatan pegawai Parti Donglin diturunkan.  Selepas beberapa polis Beijing, disebabkan banyak parti-parti pembangkang yang mengisytiharkan parti, Kun parti, parti Sarkozy, Zhejiang Parti kenaikan Donglin Parti berjuang di kalangan mereka.  Sejak itu, pintu masuk ke azab pepejal dan tidak boleh tarik rajah supaya hal-ehwal politik melahu geseran dalaman .  Maharaja Ming Tianqi Yandang autokratik, Donglin Parti melanda keras, sehingga permulaan MS & L telah dihidupkan semula . 

 Pertempuran yang paling ketara di kawasan asing tentera Wanli 3 levi adalah yang perdamaian Mongolia Bo ibadat dahagi Ningxia Battle , melawan Peperangan Dinasti Korea Joseon pencerobohan daripada Jepun, rejim Toyotomi , serta yang Pingding Miaojiang roti bakar Yang Ying Lung dahagi daripada Banshu ketiga-tiga peperangan hampir serentak, oleh sifat mereka tidak sama.  Dinasti Ming dalam tiga pertempuran menang untuk menyatukan Ming sempadan, penjaga Dinasti Joseon, tetapi juga menggunakan banyak tenaga kerja dan sumber untuk menjadi perbendaharaan negara, kekangan kewangan, salah satu sebab penting .
























No comments:

Post a Comment